Som følge af de nye regler i Dagtilbudsloven, er det et krav, at kommunalbestyrelsen forud for godkendelse af pasningsaftalen skal orientere forældrene om forskellen mellem private pasningsordninger efter dagtilbudslovens § 78 og dagtilbud efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, og § 21, stk. 2 og stk. 3.
Kommunen skal således orientere forældrene om, at private pasningsordninger ikke er sidestillet med et dagtilbud og derfor ikke er omfattet af de regler, som gælder for dagtilbud efter dagtilbudslovens §§ 7-44.
Godkendelse af pasningsstedet
Kommunalt dagtilbud:
Der udfyldes et skema. Kommunens sikkerhedsregler gennemgås. Mangler udbedres, inden der modtages børn i dagplejehjemmet. Der tales om, hvordan et godt og stimulerende udemiljø for børn skabes og hvad der forventes i den sammenhæng.
Privatinstitutioner §19,5:
Den kommunale byggemyndighed godkender, at bygninger opfylder krav.
Privat pasningsordning §80:
Kommunens sikkerhedsregler gennemgås. Der udfyldes skema og mangler noteres. På førstkommende tilsyn tjekkes om manglerne er udbedret.
Godkendelse af medarbejdere
Kommunalt dagtilbud:
Der følger en nedskrevet ansættelsesprocedure. Der er undervisning, vejledning og praktik ved kollegaer.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution godkender selv medarbejdere. Kommunen stiller krav om, at lederen skal have en pædagogisk uddannelse.
Privat pasningsordning §80:
Der er en samtale af ca. 1 times varighed, hvor den private børnepassers evne som omsorgsgiver vurderes.
Børne- og straffeattest
Kommunalt dagtilbud:
Der bliver indhentet børneattest. Der indhentes på alle over 15år, der bor på matriklen ifm. ansættelse af dagplejer. Der indhentes børne- og straffeattest på alle medarbejdere i dagtilbud.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution indhenter selv børne- og straffeattest.
Privat pasningsordning §80:
Der bliver indhentet børneattest. Der indhentes på alle over 15år der bor på matriklen.
Hovedsprog
Kommunalt dagtilbud:
Dansk
Privatinstitutioner §19,5:
Dansk
Privat pasningsordning §80:
Dansk
Legeplads
Kommunalt dagtilbud:
Sikkerheden tjekkes løbende af dagplejerens have. Alle pædagogiske ledere er på uddannelse i sikkerhedstjek. Dagligt foretages observationer af legeplads af leder og medarbejder. Hvert kvartal foretages driftseftersyn af reparatør fra Teknisk Service og hvert andet år foretages legepladseftersyn af uddannet legepladsinspektør.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution er forpligtet til at få foretaget lovpligtigt tjek af legepladsen.
Privat pasningsordning §80:
Der tjekkes løbende sikkerhed af den private børnepassers have. Den tilsynsførende er på uddannelse i sikkerhedstjek.
Ansøgning om optagelse
Kommunalt dagtilbud:
Der kan ansøges om optagelse på nedenstående link.
Digital Pladsanvisning
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution står selv for ansøgning og optagelse.
Privat pasningsordning §80:
Der kan ansøges om optagelse hos privatpasningsordning på nedenstående link.
Selvbetjening - Tilskud til privat pasning
Venteliste
Kommunalt dagtilbud:
Administreres af Silkeborg Kommunes Pladsanvisning, efter Silkeborg Kommunes retningslinjer for tildeling af en plads.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution formulerer selv retningslinjer for tildeling af plads. Silkeborg Kommune godkender, at retningslinjerne ligger indenfor rammerne i Dagtilbudsloven.
Privat pasningsordning §80:
Privat pasningsordning er ikke omfattet af Silkeborg Kommunes retningslinjer for tildeling af en plads. Du kan forhøre dig i den private pasningsordning.
Hvornår kan barnet starte?
Kommunalt dagtilbud:
Tidligst når barnet er 30 uger jf. Silkeborg Kommunes retningslinjer for tildeling af en plads og minimum 3 måneder efter opskrivning på venteliste (garantidato). Start kan være pr. den 1. eller 16. i måneden. Dette gør sig også gældende, når et barn tidligere har været indskrevet i et privat pasningstilbud.
Privatinstitutioner §19,5:
Tidligst når barnet er 30 uger, jf. Silkeborg Kommunes retningslinjer for tildeling af en plads. Tilskuddet udbetales fra den 1. eller 16. i den efterfølgende måned direkte til privatinstitutionen.
Privat pasningsordning §80:
Tidligst når barnet er 30 uger, jf. Silkeborg Kommunes retningslinjer for tildeling af en plads og pasningsaftalen er godkendt af Silkeborg Kommune. Tilskuddet udbetales fra den 1. eller 16. i den efterfølgende måned direkte til forældre.
Tidlig tilknytning og overgange
Kommunalt dagtilbud:
Børnene visiteres til en plads 4 måneder før start. Der er tilbud, om at komme på små korte besøg i dagplejehjemmet efter de har accepteret pladsen. 3 måneder før opstart, informeres forældrene om det kommende børnehavetilbud. 2 måneder før opstart, inviteres forældrene og barnet på besøg i børnehaven. Her vil de modtage praktiske oplysninger og en overgangsplan. 1 måned før opstart vil børnehaven modtage overgangsbeskrivelse fra dagplejer/vuggestue og der vil eventuelt afholdes
sammenhængsmøder med forældrene, dagplejer/vuggestue og børnehaven.
Privatinstitutioner §19,5:
Forhør i den konkrete private institution.
Privat pasningsordning §80:
Det er op til den enkelte børnepasser.
Mulighed for deltidsplads under barsel- og forældreorlov fra den 1. januar 2019
Kommunalt dagtilbud:
Ja
Privatinstitutioner §19,5:
Ja
Privat pasningsordning §80:
Ikke et krav
Pædagogisk læringsmiljø
Kommunalt dagtilbud:
Alle dagtilbud er ifølge dagtilbudsloven forpligtet til at udarbejde en pædagogisk læreplan. Læreplanen skal redegøre for hvordan dagtilbuddet har etableret pædagogiske læringsmiljøer hele dagen, f.eks. i rutinesituationer, planlagte aktiviteter og børneinitieret leg. Læreplanen skal offentliggøres f.eks. på dagtilbuddets hjemmeside. Det pædagogiske læringsmiljø kan understøttes af tværfaglige samarbejdspartnere fra f.eks. PPR (pædagogisk, psykologisk rådgivning) og vejledningspædagoger.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution skal udarbejde en pædagogisk læreplan, som godkendes af kommunen.
Privat pasningsordning §80:
Den private pasningsordning er underlagt dagtilbudsloven. Den private børnepasser skal skabe et trygt læringsmiljø der fremmer børns læring, trivsel og udvikling. Der kan tilbydes sparring fra en vejledningspædagog.
Sprogvurdering
Kommunalt dagtilbud:
Ifølge dagtilbudsloven §11 skal børn i 3-års alderen sprogvurderes, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Institutionen tager aktivt stilling til, hvorvidt et barn har brug for at få foretaget en sprogvurdering, når barnet fylder 3år.
Privatinstitutioner §19,5:
Ifølge dagtilbudsloven §11, skal 3-årige sprogvurderes, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Privatinstitutionen tager aktivt stilling til, hvorvidt et barn har brug for at få foretaget en sprogvurdering, når barnet fylder 3år.
Privat pasningsordning §80:
Ifølge dagtilbudsloven §11 skal 3-årige sprogvurderes, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Den private passer tager aktivt stilling til, hvorvidt et barn har brug for at få foretaget en sprogvurdering, når barnet fylder 3år.
Uddannelse
Kommunalt dagtilbud:
Der gennemføres løbende kompetenceudvikling for de kommunale dagplejere.
Grunduddannelse:
- Dagplejeuddannelse
- Uddannelse via kompetencefonden
- Førstehjælpskursus hvert 3 år
- En årlig udviklingsdag
- Aftenmøder med fagligt indhold, f.eks. introduktion til Silkeborg Kommunes nye tiltag.
Silkeborg Kommune har en kompetence og udviklingsplan for alle medarbejdere og ledere i dagtilbud. Planen skal sikre at medarbejderne og lederne oplever, at de er kompetente i forhold til de arbejdsopgaver de varetager, samt at de kan leve op til kravene i dagtilbudsloven og de politiske målsætninger, som afspejles i blandt andet kommunens sammenhængende børne- og ungepolitik, lærings- og trivselspolitik, mindset for inklusion samt ledelsesgrundlaget. Kompetence- og uddannelsesplanen skal understøtte dagtilbudsstrategien.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution står selv for uddannelse af eget personale.
Privat pasningsordning §80:
Det er op til den enkelte private pasningsordning, at opkvalificere sig.
Tilsyn med det pædagogiske indhold
Kommunalt dagtilbud:
Den kommunale dagpleje har 3 årlige tilsyn. 2 tilsyn, hvor de enkelte børn trivselsvurderes. 1 tilsyn hvor dagplejeren og dennes trivsel er i centrum. Medarbejderudviklingssamtale, kompetenceudviklingsplan og statussamtale. Derudover er der behovsbesøg. Der er 4 årlige tilsyn i legestuerne. I daginstitutionerne afholdes pædagogiske tilsyn hvert 2 år i alle børnehuse. Tilsynet foretages af kommunens udviklingskonsulenter. Tilsynet er dialog baseret og har et udviklingsorienteret sigte. Der arbejdes b.la. med datareflekteret udvikling af den pædagogiske praksis og de gode læringsmiljøer.
Privatinstitutioner §19,5:
Kommunen gennemfører et pædagogisk tilsyn én gang årlig.
Privat pasningsordning §80:
Kommunen gemmefører 3 årlige tilsyn. 2 tilsyn i hjemmet med udgangspunkt i en tilsynsramme. 1 årligt aftenmøde med videndeling og oplæg.
Underretningspligt
Kommunalt dagtilbud:
Alle medarbejdere i dagtilbud er omfattet af den skærpede underretningspligt jf. Serviceloven §153.
Privatinstitutioner §19,5:
Personer der beskæftiget i dagtilbud drevet som selvejende daginstitutioner eller privatinstitutioner efter dagtilbudsloven, er omfattet af den skærpede underretningspligt.
Privat pasningsordning §80:
Skærpet underretningspligt.
Tavshedspligt
Kommunalt dagtilbud:
Juridisk bindende underskrevet tavshedspligt.
Privatinstitutioner §19,5:
Medarbejdere der udfører tjeneste efter aftale med Silkeborg Kommune jf. den indgående driftsoverenskomst er omfattet af loven om tavshedspligt.
Privat pasningsordning §80:
Ingen krav om juridisk bindende underskrevet tavshedspligt.
Forældre indflydelse
Kommunalt dagtilbud:
Der er en forældrebestyrelse, som arbejder med principper og temaer omkring udvikling af dagplejen. Forældre kan altid henvende sig til den pædagogiske leder, der tager affære, hvis der opstår utilfredshed og uoverensstemmelser. Forældre, dagplejer og den pædagogiske leder vil som oftest afholde et medierende møde. Trivsel på tværs har forældreinddragelse i fokus. Der er forældrebestyrelser i alle kommunens daginstitutioner. Bestyrelsen skal fastsætte principper for daginstitutionens arbejde og for anvendelse af en budgetramme for daginstitutionen, inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat. Hvert andet år foretages en undersøgelse af forældretilfredsheden i alle daginstitutioner. Der afholdes dialog-møder flere gange årligt mellem forældre, medarbejdere og politikere, hvor overordnede temaer tages op til drøftelse.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution skal etablere en forældrebestyrelse jf. reglerne i dagtilbudsloven. Forældrebestyrelsens indflydelse og valg er beskrevet i institutionens vedtægter.
Privat pasningsordning §80:
Det er op til forældrene selv, at løse diverse samarbejdsproblemer. Klages der over den private pasningsordning, bliver der fulgt op på klagen. Konsekvensen kan blive skærpede tilsyn.
Pasning ved ferie og fravær
Kommunalt dagtilbud:
Skal tilbydes.
Privatinstitutioner §19,5:
Skal tilbydes.
Privat pasningsordning §80:
Ikke et krav.
Samarbejdsvanskeligheder
Kommunalt dagtilbud:
Ved samarbejdsvanskeligheder kan forældre eller dagplejer kontakte den pædagogiske leder, for dialog omkring en løsning på problemet. Der kan afholdes en samtale for at drøfte samarbejdet. Ved samarbejdsvanskeligheder mellem børnehusets medarbejdere og forældre kan den daglige leder/ institutionslederen deltage i en samtale med henblik, på at forbedre samarbejdet.
Privatinstitutioner §19,5:
Forældre har indgået aftale med en privat virksomhed. Samarbejdsvanskeligheder afklares mellem parterne.
Privat pasningsordning §80:
Forældre har indgået en aftale med en privat erhvervsdrivende og skal som udgangspunkt selv løse problemstilling med den private pasningsordning. I særlige tilfælde understøttes fra den tilsynsførende.
Opsigelse af pladsen
Kommunalt dagtilbud:
Forældre kan opsige en plads i et dagtilbud med én måneds varsel pr. den 15. eller den sidste i måneden. Det kommunale dagtilbud kan IKKE opsige et barn i en plads.
Privatinstitutioner §19,5:
Forhør i institutionen om opsigelsesvarsel. Hvis forældrene betaler, kan privatinstitutionen IKKE opsige et barn i en plads, uden forudgående dialog med kommunen.
Privat pasningsordning §80:
Opsigelsesvarslet er op til den enkelte private pasningsordning. Den private pasningsordning kan opsige et barn i en plads jf. dagtilbudslovens §29.
Søskendetilskud
Kommunalt dagtilbud:
Tilskuddet beregnes ud fra den billigste plads i dagtilbud.
Privatinstitutioner §19,5:
Tilskuddet beregnes ud fra den billigste plads, med udgangspunkt i en gennemsnitspris for aldersgruppen i kommunalt dagtilbud.
Privat pasningsordning §80:
Tilskuddet beregnes ud fra et beløb, der svarer til mindst 85% af søskendetilskuddet for det billigste alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Økonomisk fripladstilskud
Kommunalt dagtilbud:
Det er muligt at søge, som følge af dagtilbudsloven §43,2 på nedenstående link
Digital Pladsanvisning
Privatinstitutioner §19,5:
Det er muligt at søge, som følge af dagtilbudsloven §43,2 på nedenstående link
Digital Pladsanvisning
Privat pasningsordning §80:
Der kan IKKE bevilges økonomisk fripladstilskud.
Socialpædagogisk fripladstilskud
Kommunalt dagtilbud:
Det er muligt at ansøge om tilskuddet i institutionen jf. dagtilbudsloven §43,4.
Privatinstitutioner §19,5:
Det er muligt at ansøge om tilskuddet i institutionen jf. dagtilbudsloven §43,4.
Privat pasningsordning §80:
Der kan IKKE bevilges socialpædagogisk fripladstilskud.
Behandlingsmæssigt fripladstilskud
Kommunalt dagtilbud:
Det er muligt at ansøge om tilskuddet jf. dagtilbudsloven §43, 3.
Privatinstitutioner §19,5:
Det er muligt at ansøge om tilskuddet jf. dagtilbudsloven §43, 3.
Privat pasningsordning §80:
Der kan IKKE bevilges behandlingsmæssigt fripladstilskud.
Arbejdsgiverforpligtigelse
Kommunalt dagtilbud:
Silkeborg Kommune er arbejdsgiver.
Privatinstitutioner §19,5:
Den private institution er arbejdsgiver.
Privat pasningsordning §80:
Ved ansættelse af ”ung pige i huset” er forældre arbejdsgiver. En privat passer er selvstændig erhvervsdrivende.
Klagemulighed
Kommunalt dagtilbud:
Alle forældre kan fortsat klage til kommunalbestyrelsen, hvis de ikke er enige i forvaltningens afgørelse, ligesom alle har mulighed for at rette henvendelse til Tilsynet i Ankestyrelsen, som fører tilsyn med, at kommuner følger den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det er tilsynet selv, der beslutter om der er grundlag for, at rejse en tilsynssag.
Privatinstitutioner §19,5:
Alle forældre kan fortsat klage til kommunalbestyrelsen, hvis de ikke er enige i forvaltningens afgørelse, ligesom alle har mulighed for at rette henvendelse til Tilsynet i Ankestyrelsen, som fører tilsyn med at kommuner følger den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det er tilsynet selv, der beslutter om der er grundlag for, at rejse en tilsynssag.
Privat pasningsordning §80:
Alle forældre kan fortsat klage til kommunalbestyrelsen, hvis de ikke er enige i forvaltningens afgørelse, ligesom alle har mulighed for at rette henvendelse til Tilsynet i Ankestyrelsen, som fører tilsyn med at kommuner følger den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det er tilsynet selv, der beslutter om der er grundlag for, at rejse en tilsynssag.
Persondataforordningen
Kommunalt dagtilbud:
Silkeborg Kommune skal overholde gældende lovgivning. Silkeborg Kommune har databehandleraftale med de systemudbydere der
benyttes.
Privatinstitutioner §19,5:
De private institutioner skal overholde gældende lovgivning.
Privat pasningsordning §80:
Den private pasningsordning skal overholde gældende lovgivning.