Selvbetjening og tidsbestilling

Skoleprojekt fra Kjellerup præsenteret i London

2 drenge fra 9. årgang på Kjellerup Skole har udviklet brætspillet, ”Words Hurt”, som de præsenterede i London for mere end 800 nysgerrige skolelærere og - ledere samt erhvervsfolk fra hele Norden.

Mikkel Frost Bonde og Casper Esmann Rasmussens designprojekt, “Words Hurt”, er udnævnt til dansk IT-pædagogisk best pratice, og det bragte drengene på scenen ved konferencen, “Nordic@Bett 2016: Innovation in Nordic Schools”, i London.

De to drenge har sammen med deres lærer designet en prototype på et brætspil med tilhørende app, som sætter vores sprogbrug på internettet på dagsordenen.

Spillerne taler om den grove tone på sociale medier

“Med vores spil vil vi skabe samtaler om den grove tone på sociale medier, så vi tænker mere over, hvad det kan gøre ved andre mennesker, og hvordan vi er på internettet, siger Mikkel og Casper.

De forklarer, at spillet er designet, så brugerne selv kan bidrage med viden og spørgsmål via app’en og dermed er med til at spillet. Prototypen på Words Hurts er udviklet som en del af undervisningen i FabLab, hvor eleverne har adgang til nye digitale teknologier.

Lærer præsenterede undervisningsforløbet

“Børn og unge skal klædes bedre på til at begå sig og deltage i vores globaliserede og digitaliserede samfund,” siger drengene lærer, Ole Thomasen, der også selv præsenterede undervisningsforløbet og  udviklingssamarbejdet i FabLab@SCHOOLdk på konferencen.

“Casper og Mikkels generation skal være digitalt dannede og skal kunne forholde sig kritisk til deres digitale liv. De skal kunne være kreative medskabere af deres tilværelse og aktivt bidrage til projektarbejder. Og det er i dette spændingsfelt FabLab, digital fabrikation og designtænkning kommer i spil”, forklarer han.

Udnævnt til IT-pædagogisk best practise

STIL (Styrelsen for It og Læring) har udnævnt de to 9. klasses elevers projekt til IT-pædagogisk best practice, fordi projektet favner en samfundsaktuel og teknologisk problemstilling, og på grund af den innovative designproces med brug af nye teknologier, som de to drenge har gennemført.

FAKTA OM FABLAB

Eleverne arbejder med nye digitale teknologier, som 3D-printere og laserskærere og efter nøje strukturerede designfaser med feltstudier, idégenerering, fabrikation og refleksion for at nå frem til løsningen.

FabLab@SCHOOLdk er et samarbejde mellem Silkeborg, Vejle og Aarhus kommuner samt Aarhus Universitet med henblik på at udvikle og udvide undervisningskonceptet med FabLabs i Danmark.
Sidst opdateret