Arbejdet med service og attraktivitet har - traditionelt set - været ensbetydende med events, som markedsfører Silkeborg Kommune som erhvervs- og handelsby. Men de nye forsamlings- og afstandsrestriktioner kræver, at vi nytænker måderne, hvorpå vi tiltrækker kunder og yder service.
I Erhvervshandleplan 2020/2 arbejder vi på:
Implementering af city app
Fremtidens handelsby anvender (også) digitale muligheder til at synliggøre byens muligheder. Derfor implementeres en ny city-app, som aktiverer relevante kommunale informationer om emner som parkeringsforhold og oplevelsesattraktioner.
Butikstjek som pilotprojekt
Der gennemføres en række butikstjek, hvor lokale detailhandels- og SoMe-eksperter giver butiksindehavere salgssparring. Initiativet betragtes som et pilotprojekt. Og hvis de første erfaringer viser gode resultater, kan det være startskuddet til et makkerskab med Erhvervshus Midtjylland om en bredere indsats, som kan imødekomme detailhandlens udfordringer.
Fasttrack for erhvervssager
Krisesituationen understreger betydningen af, at erhvervssager - som skaber opgaver, ordrer og arbejdspladser - ekspederes med hastighed. Derfor etablerer vi en fasttrack for erhvervssager - som, med afsatte ressourcer - kan sikre fremdriften af erhvervssager samt imødekomme eventuelle flaskehalse, som forsinker sagsbehandlingen.
Nye servicemetoder
Den kommunale service forandrer sig, når de almindelige mødeformer bliver digitale. Det øger mulighederne for fleksibilitet. Men det skaber også nye præmisser for den oplevede erhvervsservice. Hvordan udvikler vi den kommunale erhvervsservice? Det skærper vi opmærksomheden på - gennem et serviceforløb - sammen med nøglemedarbejdere, der beskæftiger sig med erhvervssager.
I erhvervshandleplan 2020/1 igangsatte vi
- Spotlys på detailhandelstalenter (+ afholdelse af byens bedste)
- Flere kunder udefra (+ postnummerundersøgelse)
- Gadeudvalg øger handelsgadernes attraktivitet
- Sammenhæng mellem outdoor og omsætning
- Analyse af Silkeborgs hotelkapacitet
- Flere møder og konferencer i Danmarks Outdoor Hovedstad
- Outdoor som udviklingsværktøj