Selvbetjening og tidsbestilling

Dagplejer Ann Lisbeth Østerdal

Ann er dagplejer i Alderslyst. Vælg dagpleje hvis du vil give dit barn en hverdag i et lille og trygt miljø.

Hvem er jeg:

 

Jeg hedder Ann og har været dagplejer siden 1995.

Jeg bor med min kæreste og vores lille hund Fiona.

Jeg er født i 1965 og er oprindeligt uddannet køkkenassistent men lærte hen ad vejen at mit hjerte banker for børn.

Jeg blev uddannet pædagogisk assistent i 2005 og deltager løbende i kurser og yderligere relevant eller obligatorisk uddannelse.

Jeg har to udeboende børn og et barnebarn, som meget af min fritid går med.

En gang om måneden går jeg natteravn, hvor jeg møder de unge i nattelivet og giver dem en hjælpende hånd, hvis de har brug for det.

Hvad er et godt børneliv ved mig:

Et godt børneliv for mig handler først og fremmest om at børnegruppen føler sig hjemme.

Børnene bruger mange timer i mit hjem sammen med mig og det er meget vigtigt for mig, at de føler sig trygge og tilpasse.

Barnet skal føle sig set af mine øjne - relationen mellem mig og barnet og de andre børn i gruppen er essentiel.

Når trygheden og de gode relationer er på plads, skabes et fantastisk fundament for udfoldelse og udvikling af gruppen og det individuelle barn.

 

 

Sådan er min hverdagsrytme:

Morgenerne er stille og rolige.

Børnene kommer mellem 7.00 og 7.30 og bliver tilbudt morgenmad, hvis de ikke allerede har spist hjemmefra.

Omkring 8.30 spiser vi formiddagsmad, som består af brød med pålæg.

Vi spiser samlet ved bordet eller en klapsammenmad, hvis vi skal på farten.

Fra kl. 9.00 bruger vi tid i haven eller tager på tur. Fx. hos kollegaer eller på legepladsen.

Kl. 11.30 spiser vi frokost. Det kan være rugbrød eller et varmt måltid.

Kl. 12.00 lægges børnene ude eller inde, dette aftales med barnets forældre.

Eftermiddagen står på leg og hygge ude eller inde.

Vi spiser eftermiddagsmad kl. 15.00.

 

Sådan skaber jeg miljøer for leg og læring:

Læring er en vigtig del af barnets hverdag og det fremgår tydeligt i miljøet.

Jeg er af den overbevisning, at børnene lærer mest af at være en del af de daglige aktiviteter.

De hjælper fx. med opvask, borddækning og oprydning. Dette fremmer barnets motoriske og mentale udvikling.

De lærer hurtigt at tælle hvor mange tallerkner de skal sætte på bordet og at sætte den blå krop ved siden af den blå tallerken.

Jeg udfordrer dem hen ad vejen og tilpasser opgaverne til barnets alder/kompetencer.

Vi udfolder os på det store dagplejeværelse og i det store køkken/alrum.

Der er plads til aktiviteter som sang, bevægelse og til tider stilleleg, som børnene også kan have behov for.

Værelset er indrettet ud fra børnenes perspektiv og de har adgang til legetøj, bøger og mange forskellige instrumenter.

Vi bruger meget tid i min indhegnede have, hvor vi har scootere, sandkasse, gynger, bolde og legehus.

Forældresamarbejdet:

Den daglige dialog er meget vigtig for mig og forældrene.

Jeg sætter pris på, at de fortæller mig hvis der er noget jeg skal være særlig opmærksom på, ligesom de sætter pris på at høre om barnets dag.

Jeg ser hvert barn hver dag og ved hvilken dag barnet har haft - så spørg endelig.

 

Husdyr:

Ja, jeg har en hund

Sådan ser der ud hjemme hos mig

Alderslyst