Selvbetjening og tidsbestilling

Dagplejer Käte Bolther Jensen

Käte er dagplejer i Resenbro. Vælg dagpleje hvis du vil give dit barn en hverdag i et lille og trygt miljø.

Hvem er jeg:

Jeg hedder Käte, er gift med Thomas og sammen har vi en dreng fra 2008 og en pige fra 2012.

Vi bor midt i Resenbro med dagplejens legeplads på den anden side af havelågen og det samme er skolen og hallen.

Jeg blev i 1999 uddannet social og sundhedshjælper.

I 2015 kom jeg ud som nyuddannet social og sundhedsassistent og i 2016 blev jeg ansat som dagplejer.

Hvad er et godt børneliv ved mig:

Det er vigtigt for mig at skabe rammer for det enkelte barn så de kan trives og udvikles bedst muligt.

Jeg har fokus på børnenes individuelle behov og prøver så vidt muligt at opfylde deres behov i hverdagen.

Tryghed og tillid er en stor del af hverdagen og vi giver gerne knus og det er vigtigt at børnene ved hvor de har mig som deres voksne.

I løbet af middagen reflekterer jeg over hvor vidt jeg har set hvert enkelt barn og om det enkelte barn føler sig set – ellers er der et stykke arbejde der skal gøres i løbet af eftermiddagen.

Børnene imellem skal have en god relation og det arbejder vi meget på.

Vi går mange ture, leger ude og finder forskellige ting i naturen.

Her bliver børnene stimuleret både motorisk og sprogligt når vi snakker om de forskellige ting vi ser på vores tur.


Sådan er min hverdagsrytme:

Når børnene møder om morgenen, er der bøger klar på madrassen i stuen.

Vi starter dagen stille og roligt men hygge og snakke om dagen i går.

Derefter er der fri leg indtil vi sammen spiser fælles formiddagsmad.

Det kan være boller som de tidligst mødte har hjulpet med at bage.

Så er det tid til evt. aktiviteter.

Nogle er planlagte som sang på plejehjemmet, syng dansk på skolen, leg i hallen o.a.

Andre aktiviteter er spontane og afhængige af børnegruppens behov og humør den gældende dag.

Vi spiser frokost sammen og det kan også være på et tæppe i naturen, i den store barnevogn, på legepladsen, på et tæppe på stuegulvet eller selvfølgelig ved spisebordet.

Det vigtigste er at vi spiser sammen og snakker om dagen der er gået eller læser en historie.

Herefter er det tid til middagslur.

Om eftermiddagen er der fri leg og eftermiddagsmad.


Sådan skaber jeg miljøer for leg og læring:

Tid, overskud, ro og vejledning skal der til for at lære.

Børnene er ofte med i køkkenet når der skal laves madpakker til tur, bages boller eller skrælles gulerødder.

Vi sår div grøntsager som vi i fællesskab passer og spiser i løber af foråret/sommeren og på den måde lærer vi en del om fra jord til bord.

Vi arbejder med de forskellige årstider og er kreative med hvad årstiden byder på.

Vi tager bussen på biblioteket hvor vi leger i deres miljøer, læser bøger og låner bøger med hjem med de emner der rører sig i børnegruppen.

Vi bruger naturen rigtig meget da den har rigtig meget at byde på.

Her kan vi lege, træne motorik, træne sproget, lære om dyr, løvfald/spring, hvem spiser hvad mm.

Vi arbejder med sprog hver dag men vi går nogle dage mere i dybden og bruger Læse/sangkuffert eller tematiseret sprogarbejde.

Vi arbejder med emner som vi taler om, ser, mærker og ikke mindst sætter ord på.

Afhængig af hvad jeg synes børnegruppen skal arbejde med, finder jeg gerne legetøj frem som støtter op omkring emnet.


Forældresamarbejdet:

Tillid og gensidig respekt er for mig det vigtigste.

Vi skal kunne tale sammen om tingene og begge parter skal føle sig hørt.

En god forventningsafstemning fra starten er vigtig for fremtidens samarbejde.

Daglig dialog - er der noget der er vigtig for barnet i forhold til dagen i dag osv.


Husdyr:

Ja, jeg har en hund.