Direktionen har bemyndigelse til at godkende udvalgte ledere til at have budgetansvar indenfor egne områder.
Det betyder også, at du som budgetansvarlig skal udføre økonomisk ledelsestilsyn løbende året rundt. Dette sker i økonomisystemet.
Den budgetansvarlige godkender en eller flere ansatte til at kontere udgifter og indtægter; at være konteringsberettiget. Konteringen sker hovedsageligt i økonomisystemet Prisme som en elektronisk påtegning. Herefter sker bogføring og eventuel udbetaling.
Den budgetansvarlige kan ikke samtidig være konteringsberettiget.
Økonomi- og IT-staben opretter to adgange; en adgang, som bruges til at føre økonomisk ledelsestilsyn, og en adgang til kontering på de enkelte ansatte.
I økonomisystemet fremgår det derfor, hvem der har budgetansvar og skal udføre ledelsestilsyn, og hvem der kan kontere.
Se også bilag 3, regelsæt for Økonomisk ledelsestilsyn, kontering og bilagsbehandling.
Begreberne attestation og anvisning bliver i bilag 3 omtalt som kontering. Silkeborg Kommune har valgt, at attestering udføres af den konteringsberettigede. Anvisningen er dermed en integreret del af det økonomiske ledelsestilsyn, som udføres af den budgetansvarlige.
Der skal således kun en medarbejder til at gennemføre en udbetaling, og godkendelsen samt kontrollen heraf udføres efterfølgende af den budgetansvarlige via det økonomiske ledelsestilsyn. Dette udføres i Prisme. Dog bliver alle udbetalinger fra Prisme, der er over en på forhånd bestemt størrelse, kontrolleret og godkendt af Økonomi- og IT-staben inden udbetaling.
Den budgetansvarlige kan ikke samtidig være konteringsberettiget, det vil sige at det økonomiske ledelsestilsyn ikke kan udføres af den samme person, som har konteret bilagene.