Skip til hoved indholdet Kontakt
    Hjem Borger Arbejde og ledighed Viden om brancher i Silkeborg Hoteller og kroer

Hoteller og kroer

Jobmuligheder generelt

  • Der er nogenlunde jobmuligheder i branchen, da hoteller og kroer generelt ikke oplever udfordringer med at rekruttere.
  • Der er dog gode muligheder i branchen for kokke og faglærte tjenere.

Jobmuligheder for deltid og fleksjob

  • De fleste hoteller og kroer er åbne for deltid, med timer ned til 5-10 timer pr. uge.
  • Fleksjob tilbydes generelt, nogle steder ned til 2 timer pr. uge, men minimum 20 timer foretrækkes af nogle.

Uddannelse

  • Uddannelse er en fordel, særligt for receptionister og kokke, men ikke et krav.

Lærlinge og studerende

  • Hoteller og kroer tager gerne tjener-, kokke-, konditor- og receptionistelever ind.

Faglige kvalifikationer

  • Det er en fordel at være faglært eller have erfaring, særligt for receptionister og kokke.
  • Man skal kunne tale og forstå dansk, hvis man skal have gæstekontakt.
  • Ordblindhed og talblindhed er ikke udfordringer, medmindre man skal arbejde i receptionen.

Personlige kvalifikationer

  • Du skal være imødekommende, smilende og god til mennesker.
  • Det er vigtigt, at du har situationsfornemmelse og et stort servicegen, så du hjælper med at give gæsterne den bedste oplevelse.
  • Du skal derudover være mødestabil og fleksibel.

Arbejdstid

  • I branchen skal du forvente aften- og weekendarbejde.
  • Køkkenet åbner typisk mellem kl. 5:30 og 6:30 og lukker omkring kl. 21, hvis der ikke er selskaber. Ved selskaber kan vagter vare til kl. 2 eller kl. 4.
  • Rengøring og administration foregår typisk i dagtimerne.
  • Nogle steder har receptionen døgnåben, andre steder er den ubemandet om natten.
  • Spidsbelastning opleves i perioden april-oktober.

Fysiske og psykiske krav

  • Arbejdet indebærer generelt fysisk belastende opgaver.
  • Nogle større steder tilbyder nedsat tid, kontaktperson og helbredsbetingede pauser.
  • Der er åbenhed over for psykiske skånehensyn i stillinger uden gæstekontakt.

Arbejdsopgaver

  • Rengøring, opredning, klargøring af værelser, oprydning.
  • Forberede og tilberede mad, opvask, affaldssortering.
  • Dække bord og rydde af, tage imod bestillinger, servering, affaldshåndtering.
  • Bookninger af gæster, bookning af virksomheder (kurser, konferencer osv.), modtagelse af gæster.
  • Marketing, SOME, planlægning af konferencer, vedligehold af stedet, pasning af udendørsarealerne.
  • Administrative og bogholderiopgaver, køre gæster, opstilling til konferencer, pasning af receptionen.

Stillingsbetegnelser

  • Tjenere, køkkenmedhjælpere, selskabstjenere, tjenerelever, ufaglærte tjenere, gastronomer, kokke, kokkeelever, konditor, konditorelev, opvaskere, receptionister, receptionistelev, marketingansvarlig, konferencemedarbejdere, konferencekoordinator, rengøringsmedarbejdere, teknisk chef, tekniske medarbejdere/pedel, tekniske assistenter, servicemedarbejdere, havemand, fejemand, oldfrue, housekeeping leder, bogholdere og hotelchef.

Tips til jobsøgning

  • Ansøg, når der er et stillingsopslag, men uopfordrede ansøgninger modtages også.
  • Brug netværk, Jobnet, Jobindex, Facebook og LinkedIn.
  • Fortæl, hvorfor du ønsker at arbejde på det specifikke hotel eller den specifikke kro.

Virksomhedspraktik

  • Mange hoteller og kroer er åbne over for praktik.
  • Flere har erfaring med ansættelse efter endt praktik.
  • Der er ofte mulighed for rotation mellem køkken, rengøring, tjener og teknisk service i en praktik, så man kan prøve forskellige opgaver af.

Denne PDF er genereret den 05-11-2025 18.27

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje