Hjem Borger Foreninger og fritid Foreninger Retningslinjer for uddeling af idrætspriser i Silkeborg Kommune

Retningslinjer for uddeling af idrætspriser i Silkeborg Kommune

Retningslinjer for: Uddeling af idrætspriser i Silkeborg Kommune
Godkendt af: Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget
Godkendt dato: 10. januar 2011
Ajourført dato: 2. december 2015

Silkeborg Kommunes Idrætspriser

Silkeborg Kommune ønsker at hylde idrætsudøvere, som i årets løb har opnået store idrætspræstationer.

Idrætsudøveren skal tilhøre en idrætsforening i Silkeborg Kommune, eller bo i Silkeborg Kommune, hvis resultatet er opnået som medlem af en idrætsforening uden for Silkeborg Kommune.

Idrætspræstationen kan være:

• Dansk mester og forbundsmestre under DIF i bedste række i aldersgruppen, såvel individuel som for hold
  • Landsholdsdeltagere, der har opnået guld, sølv eller bronze såvel individuel som for hold ved:
    • Nordiske Mesterskaber.
    • Europamesterskaber.
    • Verdensmesterskaber.
    • Medaljevinder ved internationale konkurrencer f.eks.:
    • World Cup.
    • Europæisk Cup.
    • Deltager i de Olympiske Lege.
  • Enkelte præstationer, som ikke er omfattet af ovennævnte, men som alligevel er udtryk for en toppræstation.

Idrætsudøverne skal indstilles af deres idrætsforening til Idrætsrådet Silkeborg Kommune, som efter godkendelse indstiller til Silkeborg Kommune (Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget).

Uddelingen foretages af borgmesteren.

Fremkaldelsen foretages af repræsentant fra Idrætsråd

Silkeborg Kommunes Idrætslederpris

Prisen uddeles til en idrætsleder i Silkeborg Kommune der er aktiv i en af kommunens idrætsforeninger. I udvælgelsen lægges der bl.a. vægt på, at prismodtageren er aktiv i en lokal forening og med til at præge udviklingen af idrætten i kommunen.

Udvælgelsen sker med baggrund i indstilling fra Idrætsrådets medlemsforeninger, Idrætsrådets bestyrelse, andre idrætsforeninger og Silkeborg Kommune. Selve udvælgelsen foretages af Idrætsrådet der indstiller til Silkeborg Kommune (Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget).

Indstilling skal ske til Idrætsrådet Silkeborg Kommune, med angivelse af navn, forening og begrundelse.

• Der følger kr. 5.000 fra Silkeborg Kommune.

Uddelingen foretages af formanden for Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget.

Silkeborg Kommunes Ungdomsidrætslederpris

Prisen uddeles til en ungdomsidrætsleder i Silkeborg Kommune der er aktiv i en af kommunens idrætsforeninger. I udvælgelsen lægges der bl.a. vægt på, at prismodtageren er aktiv i en lokal forening og med til at præge udviklingen af idrætten i foreningen.

• Der følger kr. 5.000 fra Silkeborg Kommune.

Uddelingen foretages af formanden for Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget.

Idrætsrådets Tipspokal for årets idrætspræstation

Pokalen er evigt vandrende og uddeles til den idrætsmand/idrætskvinde eller hold, der har ydet den bedste idrætslige senior præstation i årets løb.

Indstilling skal ske til Idrætsrådet i Silkeborg Kommune, med angivelse af navn, forening og begrundelse.

Udvælgelsen sker med baggrund i indstilling fra Idrætsrådets bestyrelse og dets medlemsforeninger, og foretages af Idrætsrådet.

• Der følger kr. 2.500 fra Idrætsrådet.

Uddelingen foretages af formanden for Idrætsrådet.

Idrætsrådets Talentpokal for året junior/ungdoms idrætspræstation

Pokalen er evigt vandrende og uddeles til den idrætsmand / idrætskvinde eller hold, der har ydet den bedste idrætslige ungdoms præstation i årets løb.

• Der følger kr. 2.500 fra Idrætsrådet.

Uddelingen foretages af formanden for Idrætsrådet.