Brug af Hallmonitor på Kultur- og Fritidsområdet
Sekretariatet, Kultur- og Borgerserviceafdelingen
Opdateret: Juni 2024
Formål
Kultur- og Borgerserviceafdelingen arbejder for øget sundhed og trivsel for kommunens borgere. Specifikt arbejder Kultur- og Borgerserviceafdelingen for at optimere brugen af kommunale idrætsfaciliteter, således flest muligt borgere og foreningslivet har mest glæde af faciliteterne. I den forbindelse anvender Kultur- og Borgerserviceafdelingen Hallmonitor: For at skabe end endnu bedre kapacitetsudnyttelse af idrætsfaciliteterne og dermed gavne borgernes sundhed og foreningsidrætten.
Hallmonitor er et system, der ved hjælp af et apparat (en tæller) opsat i f.eks. haller eller på udendørs idrætsanlæg, kan give en indikation af, om der har været aktivitet i den pågældende facilitet på et givent tidspunkt.
Silkeborg Kommune har en række forskellige idrætsfaciliteter, der bruges af mange forskellige aktører, f.eks. foreninger, skoler, daginstitutioner og private aktører. Særligt på halområdet oplever Kultur- og Borgerserviceafdelingen en efterspørgsel efter nye faciliteter. Derfor opsættes tællere i alle kommunale og selvejende haller, der har til formål at vise omfanget af aktivitet i den konkrete facilitet.
Anvendelse af Hallmonitor
Kultur- og Borgerserviceafdelingen bruger data fra Hallmonitor i flere sammenhænge. Det primære formål er at etablere gode data om aktiviteten i kommunale og selvejende haller og dermed kvalificere dialogen med foreningslivet, skoler og Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalget om brugen af eksisterende faciliteter og behovet for nye. Mere konkret anvendes data fra Hallmonitor i følgende situationer:
Sæsonbooking: Kultur- og Borgerserviceafdelingen bruger Hallmonitor i forbindelse med sæsonbookinger i hallerne. Her undersøger vi tidligere brug af hallen, f.eks. når der er et ønske om samme tid fra flere foreninger.
Optimering af brugen af faciliteter: Data fra Hallmonitor bruges i forbindelse med optimering af brugen af kommunale faciliteter. Konkret går Kultur- og Borgerserviceafdelingen i dialog med foreninger, som har booket, men ikke anvender tid i hallerne. Formålet er at undgå ”død” tid og skabe mulighed for mere aktivitet og bevægelse i hallerne.
Kapacitetsanalysen: Data fra Hallmonitor bruges i forbindelse med den årlige kapacitetsanalyse af haller og sale. Hallmonitor bruges til at tydeliggøre den faktiske belægning i haller og i optimeringen af eksisterende og planlægningen af nye haller.
Ad hoc forespørgsler: Kultur- og Borgerserviceafdelingen bruger Hallmonitor ved ad hoc forespørgsler om eller analyser af kapacitetsudfordringer i enkelte haller.
Datakvalitet
Kultur- og Borgerserviceafdelingen varetager den løbende drift i systemet. Det kontrolleres løbende, at tællerne er i drift og tæller korrekt.
Kultur- og Borgerserviceafdelingen er løbende opmærksomme på, at data fra Hallmonitor kan være behæftet med fejl. Data fra Hallmonitor bruges altid som en indikation på de faktiske forhold. Som med alle systemer kan der være nedbrud mv. som medfører, at der ikke er data i en konkret hal i en periode.
Politisk godkendt
Ovenstående er godkendt i Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalget 05.08.2024.