Hjem Borger Natur og miljø Miljø Klage over lugt, støj og røg

Klage over lugt, støj og røg

Lugt, støj eller røg fra både private, virksomheder og landbrug kan være generende. Ved væsentlige gener har Silkeborg Kommune mulighed for at gribe ind via miljøbeskyttelsesloven og husdyrbrugloven.

Se hvor du kan henvende dig

Hvis du er generet af støj fra naboen, så prøv først selv at kontakte naboen for at finde en løsning. Hjælper det ikke, og genen stadig er væsentlig, kan du henvende dig her:

• Ved høj musik eller støjende adfærd: Silkeborg Politi, tlf. 96 14 14 48 eller 114.
  • Ved gøen eller hylen fra hunde: Silkeborg Politi, tlf. 96 14 14 48 eller 114.
  • Ved støj fra beboer i bolig/ejerforening: Bolig/ejerforeningens bestyrelse.
  • Ved mere end almindelig støj fra private motordrevne redskaber, værktøj samt ventilationsanlæg m.m.: Silkeborg Kommune, Teknik og Miljøafdelingen, Søvej 1-3, 8600 Silkeborg eller virksomhederogjord@silkeborg.dk.
  • Ved støj fra husdyrhold, f.eks. høns: Silkeborg Kommune, Teknik og Miljøafdelingen, Søvej 1-3, 8600 Silkeborg eller landbrug@silkeborg.dk.

Hvis du er generet af støj, lugt eller andre miljømæssige gener fra en virksomhed, forretning, landbrug eller lignende, så prøv først selv at kontakte dem for at finde en løsning.

Læs om støj fra virksomheder og om miljøstyrelsens vejledende støjgrænser

Hvis det ikke hjælper, og genen er væsentlig, kan du henvende dig til: Silkeborg Kommune, Teknik og Miljøafdelingen, Søvej 1-3, 8600 Silkeborg, virksomhederogjord@silkeborg.dk eller landbrug@silkeborg.dk.

Læs Silkeborg Kommunes støjhåndbog

Hvis du er generet af røg fra naboens brændeovn m.m., så kontakt først naboen for at finde en løsning.

Hvis det ikke hjælper, og genen er væsentlig, kan du henvende dig til Silkeborg Kommune, Teknik og Miljøafdelingen, Søvej 1-3, 8600 Silkeborg eller virksomhederogjord@silkeborg.dk.

Indsend en klage over støj, lugt eller røg (MitID)

Ved bygge- og anlægsarbejde kan der være gener, fx støj, støv og vibrationer. Silkeborg Kommune har vedtaget en forskrift, som skal overholdes ved bygge- og anlægsarbejder, herunder støjgrænser, regler for underretning mm.

Team Virksomheder og Jord
Søvej 3, 8600 Silkeborg