Hjem Borger Natur og miljø Naturbeskyttelse, naturpleje og biodiversitet Reklameskilte i det åbne land

Reklameskilte i det åbne land

Reklameskilte er generelt forbudt i det åbne land, så landskab og udsigter kan nydes frit. Der er dog undtagelser, som du kan læse mere om her på siden.

Reklameskiltning er forbudt

Det er forbudt at opsætte reklameskilte i det åbne land, både midlertidigt og permanent. Forbuddet skal sikre, at landskab og udsigter bevares uforstyrrede. Trafikkampagner og valgplakater er ikke omfattet af forbuddet.

Enkelte muligheder

Der er dog enkelte muligheder for skiltning.

For eksempel kan virksomheder i det åbne land sætte et mindre skilt ved indkørslen, hvis skiltet er max. 0,5 m² og max. 1 m højt. For nogle virksomheder kan det være en løsning at få opsat vejskilte i form af "servicevejvisning".

Der er også muligheder for skiltning på golfbaner og idrætsanlæg efter kommunens tilladelse.

Læs mere om kravene og mulighederne for skilte

Vær opmærksom på, at der normalt ikke må sættes reklameskilte på vejarealer. I lokalplanlagte områder vil der desuden ofte være særlige regler om skilte.

Hvad er "åbent land"?

I "det åbne land" ses skiltet med åbent land eller vand som baggrund. Skove og bakkede arealer er også "åbent land". "Åbent land" har intet at gøre med byzone og landzone.

Kontakt Natur og Miljø, hvis du er i tvivl eller har spørgsmål.

Dispensation?

Det er ikke muligt at få dispensation fra reglerne, heller ikke selvom skiltet ikke skæmmer, eller der er et velbegrundet behov for skiltet. Loven rummer ikke dispensationsadgang.

Team Natur
Søvej 3, 8600 Silkeborg