Hjem Borger Natur og miljø Vandløb og søer Regler om vandløb Information om vedligeholdelse af private, åbne vandløb

Information om vedligeholdelse af private, åbne vandløb

Hvad er vandløb?

Vandløbsloven omfatter vandløb, grøfter, kanaler, rørledninger og dræn samt søer, damme og andre lignende indvande.

Hvordan skal et privat vandløb vedligeholdes?

Vedligeholdelsen af private åbne vandløb påhviler bredejerne. Hver bredejer vedligeholder vandløb på egen ejendom. Vandløb skal vedligeholdes således, at det enkelte vandløbs skikkelse (form) eller vandføringsevne ikke ændres.

Grødevæksten i vandløbene kan begrænses ved grødeskæring, som er den mest almindelige form for vedligeholdelse af de åbne vandløb. Der kan eventuelt også være tale om oprensning af løse aflejringer (sand, mudder, planterester og lignende). Bemærk, at du ikke må grave i den faste bund.

Der er også mulighed for at begrænse væksten af grøden ved at plante skyggegivende træer på vandløbets bredder.

Afskåret grøde skal normalt tages op, så den ikke er til skade for vandløbet eller det vandområde, vandløbet udmunder i. Slam, grøde og andet, der ophobes ved stemmeværker eller andre anlæg, skal fjernes, så det ikke føres videre til skade for vandløbet eller for det vandområde, vandløbet løber ud i.

Hvor kan man finde oplysninger om et privat vandløbs dimensioner eller vandføringsevne?

Der findes ikke regulativer med bestemmelser om dimensioner eller vandføring for private vandløb. Hvis et offentligt vandløb privatiseres, vil regulativet udgå som et samlet regelsæt for vandløbet. Men dimensionerne vil fortsat være gældende for det private vandløb. Hvis vandløbet er blevet reguleret, vil der findes et projekt og en afgørelse. Her vil dimensionerne normalt fremgå. En afgørelse er gældende, uanset hvor gammel den er. Den bortfalder først, når den ophæves af vandløbsmyndigheden. Hvis der hverken findes et udgået regulativ eller en afgørelse, der beskriver dimensioner eller vandføring, vil vandløbets nuværende naturlige tilstand være den tilstand, som vandløbet skal have.

Hvor tit skal et privat åbent vandløb vedligeholdes?

Terminer for vedligeholdelse hører til offentlige vandløb. Terminerne er fastlagt i regulativerne. For private vandløb, som ikke har regulativer, er der normalt ikke fastlagt terminer for vedligeholdelse. Det betyder, at grødeskæring og opgravning af løse aflejringer kan ske efter behov. Det vil normalt være en god ide at gennemgå dit private vandløb en gang i løbet af efteråret for at vurdere, om der er behov for vedligeholdelse. Der kan for nogle private vandløb findes bestemmelser for vedligeholdelsen, hvor omfang og udførelse kan være fastsat. Sådanne bestemmelser kan være fastlagt i gamle kendelser eller afgørelser. I dag kan bestemmelser i særlige tilfælde fastsættes af vandløbsmyndigheden. Ved oprensning må der ikke graves i den faste bund. Der må kun fjernes løse aflejringer som sand og mudder. Sten og grus må ikke fjernes.

Hvor tit skal vandløbets dimension være overholdt?

For offentlige vandløb gælder, at den regulativmæssige skikkelse eller vandføringsevne ikke nødvendigvis skal foreligge hver dag året rundt, men blot ved afslutningen af de fastsatte vedligeholdelsesterminer. Tilsvarende gælder også for private vandløb, som har fastlagt dimensioner gennem udgåede regulativer eller afgørelser. For private vandløb, som har en naturlig tilstand og dermed ikke dimensioner eller krav til vandføringen, skal afstrømningen opretholdes ved afslutning af vedligeholdelsen.

Hvem skal betale for vedligeholdelsen?

De enkelte bredejere skal selv betale for vedligeholdelsen på egen ejendom. Vandløbsloven giver ikke hjemmel til at udarbejde partsfordelinger. Der kan dog i forbindelse med godkendelse af reguleringsprojekter være truffet afgørelse om en partsfordeling.

Må man ændre afstrømningen i private vandløb?

Det er kun tilladt at ændre tilstanden gennem reguleringer. Her skal de berørte bredejere udarbejde et reguleringsprojekt, som skal godkendes af vandløbsmyndigheden før ændringerne må gennemføres. Ændringer kan enten medføre forringet eller forbedret afledning af vand. Begge ændringer af tilstanden kræver et reguleringsprojekt og en tilladelse fra vandløbsmyndigheden.

Hvilke love handler om vedligeholdelse af private åbne vandløb?

Det er Vandløbsloven som gælder. Lovgivningen kan findes på Retsinformation.dk.

Find Vandløbslov (Retsinformation.dk)

Team Vandløb og Søer Søvej 3 8600 Silkeborg