Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Sundhed, forebyggelse og pleje Kvalitetsstandarder for hjemmepleje og træning Madservice

Kvalitetsstandard for Madservice

Hvem kan få hjælp til at få mad?

Før vi tager stilling til bevilling af madservice, undersøger vi, om rehabilitering, råd, vejledning, hjælpemiddel mv. kan hjælpe i din situation. Hvis vi tilbyder dig et rehabiliteringsforløb, afklarer vi sammen, hvad du selv kan klare, hvad du eventuelt kan trænes op til selv at kunne igen, og hvad du har behov for hjælp til. 

Hvis du efter et rehabiliteringsforløb eller med brug af hjælpemidler, stadigvæk ikke er i stand til at stå for tilberedning af mad, kan Silkeborg Kommune tilbyde dig hjælp i form af madservice.

Bor du sammen med en rask ægtefælle/samlever eller en anden pårørende over 18 år, vil dette også indgå i vores vurdering.

Hvad er målet med hjælp til mad?

Målet med hjælpen er at fastholde eller forbedre din ernæringstilstand gennem din aktive medvirken og via sunde og varierede måltider. 

Hvad kan du få hjælp til?

Du kan få hjælp til at få færdiglavet mad bragt ud. 

Du kan selv vælge: 

  • hvor mange portioner du ønsker leveret om ugen.
  • at tilkøbe forretter og desserter. 
  • vegetarkost

Med afsæt i en lægefaglig vurdering, kan du få tilbudt forskellige typer af diætkoster blandt andet diabeteskost, glutenfri, laktosefri med mere.

Hvordan leveres hjælpen?

Serviceniveauet for madservice i Silkeborg Kommune er kølet mad. Maden leveres én gang ugentligt. Leveringen sker på en fastsat dag inden for den samme klokketime på en af ugens fem hverdage i tidsrummet 8.00 – 17.00. Falder leveringen på en helligdag, giver leverandøren besked om evt. ændring af udbringningsdag. 

Leverandøren har mulighed for at tilbud borgeren varmholdig mad, men det er ikke et krav til leverandøren. 

Man skal til- og framelde madlevering i god tid. I akutte tilfælde, som fx ved sygdom eller lignende, kan maden afbestilles med dags varsel. 

Menuplan og ernæring

Ved planlægning af menuerne tager leverandøren højde for sæson og højtider. De tager højde for, at en af menuerne ikke indeholder fisk/indmad. Maden fremstilles af friske råvarer. Leverandøren udarbejder og udleverer en menuplan hver måned. Du kan vælge at returnere den udfyldte menuplan til madchaufføren eller direkte til leverandøren. 

Alle menuer er sammensat, så de fremstår appetitlige, og ernæringsmæssigt lever op til de danske anbefalinger for kosten. 

Betaling for maden 

Betaling sker hver måned via betalingsservice. Det betyder, at du ved første betaling vil modtage et girokort, som du skal betale via dit pengeinstitut. Du skal ved den første betaling selv sørge for, at betaling bliver tilmeldt PBS. 


 

Sundhed og Omsorgsafdelingen
Visitation Søvej 3 8600 Silkeborg
 
 

Telefontider

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje