Byrådsvalg
Tirsdag 18. november 2025 er der valg til byrådet for Silkeborg Kommune for perioden 1. januar 2026 til 31. december 2029.
Der skal afholdes kommunal- og regionalvalg hvert fjerde år, og næste valg finder sted den 18. november 2025.
I Silkeborg Kommune sidder der 31 medlemmer i Byrådet.
Læs mere om valget
For at kunne stemme til byråds- og regionsrådsvalget skal du:
Være fyldt 18 år på valgdagen, have fast bopæl i Silkeborg Kommune og derudover enten:
- være dansk statsborger
- være statsborger i et andet EU land, Island, Norge eller Storbritannien eller
- uden afbrydelse have boet mindst fire år i Danmark, Grønland eller på Færøerne
Ovennævnte gælder dog ikke, hvis du opholder dig i Danmark på tålt ophold, er udvist eller opholder dig i Danmark for at afsone straf m.v. idømt af en international straffedomstol.
Har du brug for at brevstemme?
Du har mulighed for at stemme pr. brev fra og med tirsdag 7. oktober 2025 til og med fredag 14. november 2025. Du kan stemme i en hvilken som helst kommune i hele landet – uanset hvor du bor. Du kan godt brevstemme uden valgkort.
I Silkeborg Kommune kan du brevstemme ved at møde op i Borgerservice, Søvej 1, 8600 Silkeborg eller på lokalbibliotekerne i Kjellerup, Gjern eller Them.
Åbningstiderne er:
Borgerservice i Silkeborg:
Mandag kl. 10 - 15, tirsdag kl. 8 - 12, onsdag lukket, torsdag kl. 10 - 17 og fredag kl. 8 - 14.
Borgerservice har ekstra åbent for brevstemmeafgivning lørdagene 25. oktober kl. 10.00 - 13.00, 1. november kl. 9.30 - 13.30 og 8. november kl. 9.30 - 13.30 op til valget. Endvidere fredagene 7. og 14. november fra kl. 8.00 - 16.00.
Du skal medbringe legitimation - f.eks. sundhedskort/app´en "Sundhedskortet", kørekort/app´en "Kørekort" eller pas, og du skal oplyse din fødselsdato.
Ved brevstemmeafgivning i Borgerservice i Silkeborg kan du bestille tid på forhånd via Silkeborg.dk. Du kan også brevstemme uden at bestille tid på forhånd.
Et af stemmerummene i Borgerservice i Silkeborg er forsynet med en meget stærk lup og en LED-lampe. Der vil endvidere være adgang til brug af CCTV (forstørrelsesapparat) og hæve-/sænkebord for f.eks. kørestolsbrugere.
Endvidere vil der på alle afstemningssteder på
selve afstemningsdagen 18. november 2025 være adgang til en meget stærk lup og
en LED-lampe. I Arena Midt i Kjellerup og i Vestergadehallen i Silkeborg vil
der også være adgang til CCTV (forstørrelsesapparat) og hæve-/sænkebord for
f.eks. kørestolsbrugere.
Lokalbibliotekerne
Fra 7. november til 13. november vil der være mulighed for at brevstemme på lokalbibliotekerne i Kjellerup Tinghusvej 16, Gjern Skovvejen 6 og Them Røllikevej 3 i følgende tidsrum:
| Dato | Kjellerup | Gjern | Them |
|---|---|---|---|
| 7. november | Kl. 10.00 - 17.00 | Kl. 10.00 - 14.00 | |
| 8. november | Kl. 9.00 - 13.00 | ||
| 10. november | Kl. 10.00 - 17.00 | Kl. 13.00 - 17.00 | Kl. 10.00 - 17.00 |
| 11. november | Kl. 10.00 - 17.00 | Kl. 13.00 - 17.00 | Kl. 13.00 - 17.00 |
| 12. november | Kl. 10.00 - 17.00 | Kl. 10.00 - 17.00 | |
| 13. november | Kl. 10.00 - 17.00 | Kl. 10.00 - 17.00 | Kl. 13.00 - 17.00 |
Du skal medbringe legitimation - f.eks. sundhedskort/app´en "Sundhedskortet", kørekort/app´en "Kørekort" eller pas, og du skal oplyse din fødselsdato.
Har du brug for at brevstemme i hjemmet?
Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem og stemme på selve afstemningsdagen eller brevstemme ved fremmøde kan du brevstemme i dit eget hjem.
Du skal søge om at stemme i dit eget hjem. Du kan ringe til Borgerservice på tlf. 89 70 10 90 og tilkendegive, at du ønsker at brevstemme i eget hjem, eller du kan udfylde og aflevere en særlig blanket til Borgerservice.
Bor du på plejehjem, skal du ikke søge om at få lov at stemme i dit eget hjem, idet dit plejehjem automatisk får besøg af brevstemmemodtagere. Plejepersonale kan oplyse, hvornår dit plejehjem får besøg.
Blanketten vil du kunne udskrive via linket nedenfor, eller du kan få den ved henvendelse til Borgerservice, tlf. 89 70 10 90.
Blanket til anmodning om brevstemme i eget hjem
Du skal sende eller aflevere den udfyldte blanket til Borgerservice, Søvej 1, Silkeborg. Du kan tidligst indlevere blanketten tirsdag 21. oktober 2025, og den skal senest indleveres fredag 7. november kl. 12.00.
Kandidatlister og kandidaternes navne kan du se i boksen ”Hvem kan jeg stemme på”.
Der gøres opmærksom på, at der på alle afstemningssteder på selve afstemningsdagen vil være adgang til en meget stærk lup og en LED-lampe. I Arena Midt i Kjellerup og i Vestergadehallen i Silkeborg vil der også være adgang til CCTV (forstørrelsesapparat) og hæve-/sænkebord for f.eks. kørestolsbrugere.
Hvordan brevstemmer man?
Når du møder op på et sted, hvor man kan brevstemme, vil der være en stemmemodtager til stede, som vil vejlede dig om, hvordan du brevstemmer. Når du har fremvist gyldig legitimation som for eksempel dit pas, kørekort eller det gule sygesikringsbevis, vil du få udleveret to brevstemmesedler - en til byrådsvalget og en til regionsrådsvalget - og en kuvert, som du skal lægge stemmesedlerne i, når de er udfyldt. På baggrund af dit legitimationskort udfyldes et følgebrev med dit navn, din fødselsdato og din bopælsadresse. Du skal datere og underskrive følgebrevet, når du har brevstemt, se nærmere nedenfor.
Du vil få anvist et sted, hvor du kan udfylde stemmesedlerne, uden at nogen kan se, hvad du stemmer.
Stemmesedlerne udfyldes ved, at du anfører navnet eller bogstavbetegnelsen for en kandidatliste, der har kandidater opstillet i den kommune/region, hvor du er optaget på valglisten.
Ønsker du at stemme på en bestemt kandidat, der er opstillet i kommunen, anfører du navnet på kandidaten på stemmesedlen, eventuelt med tilføjelse af partinavnet, listebetegnelsen eller bogstavbetegnelsen.
Når brevstemmeafgivning starter har du mulighed for at kunne se en liste med de kandidatlister og kandidater, der er opstillet.
Når du har udfyldt brevstemmesedlerne, skal du lægge dem i de små farvede konvolutter, som du vil få udleveret sammen med stemmesedlerne. Herefter skal du underskrive følgebrevet, mens stemmemodtageren ser på. Stemmemodtageren skal herefter attestere følgebrevet, hvorved der skrives under på, at alt er gået rigtigt til.
Herefter lægger du konvolutterne med stemmesedlerne samt følgebrev i en større yderkuvert, og lukker yderkuverten, mens stemmemodtageren ser på. På yderkuverten angives dit navn, fødselsdato og bopæl. Herefter er det stemmemodtageren ved brevstemmestedet, der sørger for at sende brevstemmerne til din bopælskommune, så de kan indgå i optællingen af stemmer på valgdagen.
Hvis du efterfølgende fortryder din stemme, kan du godt brevstemme igen. Det vil altid være den senest afgivne brevstemme, der tæller med i optællingen af stemmer på valgdagen. Når du har brevstemt, kan du ikke stemme på valgdagen.
Blanket til anmodning om brevstemme i eget hjem
Silkeborg Kommunes blanket vedrørende ansøgning om brevstemme og guide til at brevstemme kommer fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet og understøtter ikke webtilgængelighed. Har du spørgsmål til indholdet i blanketten eller guiden, er du velkommen til at kontakte Silkeborg Kommune, Borgerservice.
Afstemningsstedet vil fremgå af det valgkort, der bliver udsendt til samtlige vælgere.
I Silkeborg Kommune er der følgende afstemningssteder:
Alderslyst: Alderslysthallen, Nylandsvej 16
Ans: Ans Idræts- og Kulturcenter, Ans Søpark 30
Balle: Balleskolen, Balle Kirkevej 120
Bryrup: Bryrup Skole, Skolevej 14
Buskelund: Buskelundhallen, Buskelundtoften 3A
Funder: Funderhallen, Funder Skolevej 7A
Fårvang: Skovhuset, Hedevej 1
Gjern: Gjern Kultur- og Idrætscenter, Skovvejen 6
Gjessø: Gjessø Hallen, Hedehusvej 2A (nyt afstemningssted)
Grauballe: Grauballe Forum, Grønbækvej 22A
Gødvad: Gødvadhallen, Arendalsvej 91
Hjøllund: Vrads Forsamlingshus, St. Bredlundvej 3
JYSK arena: JYSK arena, Ansvej 114
Kjellerup: Arena Midt, Hasselvej 15
Kragelund: Kragelund Hallen, Frederiksdalvej 9D
Langsøskolen: Langsøhallen, Hejrevej 25
Lemming: Lemming Forsamlingshus, Lemming Skolevej 10B
Linå: Linå Forsamlingshus, Linå Bygade 5
Resenbro: Resenbrohallen, Skellerupvej 16
Sejs: Sejs Hallen, Sejs Søvej 121 (nyt afstemningssted)
Sjørslev: Sjørslev Sognegård, Sognegårdsvej 41
Sorring: Sorring Forsamlingshus, Hovedgaden 21
Them: Toftebjerg - Them Bibliotek & Medborgerhus, Røllikevej 3
Thorning: Thorning Forsamlingshus, Blichersvej 35
Vestergadehallen: Vestergadehallen, Vestergade 80
Vinderslev: Vinderslev Forsamlingshus, Vinderslevvej 30
Virklund: Virklund Fritidscenter, Paradisvænget 1A
Voel: Voel Forsamlingshus, Sorringvej 26
Vælgere fra Gjessø og Sejs-Svejbæk skal være opmærksomme på, at afstemningsstedet er flyttet.
Vælgere fra Lysbro og Sejling afstemningsområder skal være opmærksomme på, at de tidligere afstemningssteder er nedlagte. Berørte vælgere vil få direkte besked, og det vil fremgå af valgkortet, hvor man skal stemme.
Vælgere der tidligere har stemt på Lysbro Uddannelsescenter, skal fremover stemme i Vestergadehallen.
Vælgere der tidligere har stemt i Sejling Forsamlingshus, skal stemme i enten Kragelund Hallen eller Lemming Forsamlingshus.
I Arena Midt i Kjellerup og i Vestergadehallen i Silkeborg er der adgang til brug af CCTV (forstørrelsesapparat) og hæve-/sænkebord for f.eks. kørestolsbrugere.
Såfremt du vurderer, at du på grund af dit handicap eller nedsat førlighed har brug for et mere tilgængeligt afstemningssted end det, du er tilknyttet, har du mulighed for at søge om at blive overført til et andet afstemningssted. Læs mere i boksen om "Mulighed for ændret afstemningssted for vælgere med handicap eller nedsat førlighed".
Som udgangspunkt er der på alle afstemningssteder mulighed for alle borgere, dvs. også kørestolsbrugere at komme i stemmelokalet.
Der er alle steder opsat handicapvenlige stemmebokse, som er tilgængelige for bl.a. synshæmmede, kørestolsbrugere og andre stærkt bevægelseshæmmede.
Hvis du – mod forventning – ikke mener, at du på grund af dit handicap eller nedsat førlighed har mulighed for at benytte det afstemningssted, som du er tilknyttet, kan du via en særlig blanket søge om at blive overført til et andet afstemningssted, som er mere tilgængeligt.
Der gøres opmærksom på, at i Arena Midt i Kjellerup og i Vestergadehallen i Silkeborg vil der være adgang til brug af CCTV (forstørrelsesapparat) og hæve-/sænkebord for f.eks. kørestolsbrugere.
Blanketten vil du kunne udskrive via linket nedenfor, eller du kan få den ved henvendelse til Borgerservice, tlf. 89 70 10 00. Du skal sende eller aflevere den udfyldte blanket til Borgerservice, Søvej 1, Silkeborg. Du kan tidligst indlevere blanketten tirsdag 21. oktober 2025, og den skal senest indleveres mandag 10. november kl. 12.00.
Blanket til ansøgning om overførsel til andet afstemningssted
Se Indenrigs- og Sundhedsministeriets tegnsprogsvideo om hjælp og hjælpemidler
Blanketten vedrørende ansøgning om afstemningssted og informationsformationsfolderen kommer fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet og understøtter ikke webtilgængelighed. Har du spørgsmål til indholdet i dokumenterne, er du velkommen til at kontakte Silkeborg Kommune, Borgerservice.
Valgkort udsendes til alle vælgere, der har stemmeret ved byråds- og regionsrådsvalget 18. november 2025
Hvis du har stemmeret og ikke har modtaget dit valgkort i perioden fra tirsdag 11. november 2025 – torsdag 13. november 2025, kan du henvende dig i Borgerservice, Søvej 1, 8600 Silkeborg.
Åbningstiderne er:
Mandag fra kl. 10-15, tirsdag fra kl. 8-12, onsdag lukket, torsdag fra kl. 10-17 og fredag fra kl. 8-14 eller på tlf. 89 70 10 00. Fredag 14. november dog fra kl. 8-16.
Mener du, at der er fejl på valgkortet, skal du også kontakte Borgerservice, så fejlen kan blive rettet.
Valgkortet skal indeholde oplysninger om dit navn og adresse, nummer på valglisten, afstemningsstedets beliggenhed, dato for afstemningen samt det tidsrum, hvor afstemningen finder sted.
Du skal medbringe valgkortet, når du på afstemningsdagen møder op for at stemme.
Skulle du have glemt dit valgkort, så kan du stadig komme til at stemme, men det tager lidt længere tid. Du skal nemlig først have lavet et erstatningsvalgkort. Du skal derfor henvende dig til valgstyrerne på dit afstemningssted, og fremvise legitimation – fx sundhedskort, kørekort eller pas, og du skal oplyse din fødselsdato.
Har du behov for hjælp til at stemme?
Du kan få hjælp til at stemme, hvis du på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge dig ind i stemmelokalet eller stemmerummet.
Hjælp kan ydes ved personlig bistand og ved brug af hjælpemidler, der stilles til rådighed ved stemmeafgivningen. Du kan også få hjælp, hvis du sidder i en bil parkeret ved afstemningsstedet.
Hjælpen kan ydes af to valgstyrere eller tilforordnede vælgere. Du kan dog forlange, at en af hjælperne skal være en person, som du selv har valgt. Endelig kan du forlange, at hjælpen kun ydes af en person, som du selv har valgt. I sidste tilfælde skal to betingelser være opfyldt: Du skal udtrykkeligt og utvetydigt give besked om, at du ønsker hjælp og ønsket skal være begrundet i en ”umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse”.
Du kan kun få hjælp til at afkrydse selve stemmesedlen, hvis du umiddelbart over for dem, der skal hjælpe dig, utvetydigt kan tilkendegive, hvordan du ønsker at stemme.
Hvis du ønsker hjælp, skal du give besked til valgstyrerne på afstemningsstedet.
Informationsformationsfolderen kommer fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet og understøtter ikke webtilgængelighed. Har du spørgsmål til indholdet i folderen, er du velkommen til at kontakte Silkeborg Kommune, Borgerservice.
Ved byråds- og regionsrådsvalget sørger byrådet for en række opgaver. Der er også en særlig valgbestyrelse, som bl.a. skal tage sig af følgende opgaver:
- Modtage og godkende kandidatlister og anmeldelser af valgforbund
- Sørge for trykning af stemmesedler og opslag
- Modtage indberetning på valgaftenen fra de enkelte afstemningssteder
- Foretage fintælling senest dagen efter valgdagen
- Underrette kandidaterne om udfaldet af valget
Valgbestyrelsen i Silkeborg Kommune
Borgmester Helle Gade, formand
Suppleant: Ivan Greve
Steen Vindum, næstformand
Suppleant: Susanne Jacobsen
Martin Jakobsen
Suppleant: Morten Skydsgaard
Søren Kristensen
Suppleant: Rune Kristensen
Johan Brødsgaard
Suppleant: Luis da Silva Martins
Kandidatlister
Kandidatlister, der ved sidste byrådsvalg opnåede repræsentation i byrådet, og som fortsat er repræsenterede 16. september 2025, kan blive fritaget for kravet om indsamling af underskrifter fra et mindsteantal stillere. Disse kandidatlister kan indleveres fra tirsdag 2. september 2025 og skal senest indleveres tirsdag 16. september 2025 kl. 12.00.
Kandidatlister, der ikke er fritaget for krav om indsamling af mindst 25 og højst 50 stillere, kan indleveres fra tirsdag 16. september 2025 og skal senest indleveres tirsdag 30. september 2025 kl. 12.00.
Alle kandidatlister til byrådsvalget skal indleveres til formanden for valgbestyrelsen v/Analyse og Udvikling, Søvej 1, 8600 Silkeborg, via mail til anja.berthelsen@silkeborg.dk eller telefon 30 69 85 21.
Orientering om behandling om personoplysninger for kandidater og stillere
Valgforbund
Kandidatlister kan indgå i valgforbund. Anmeldelse af valgforbund skal også indleveres til formanden for valgbestyrelsen v/Analyse og Udvikling, Søvej 1, 8600 Silkeborg, via mail til anja.berthelsen@silkeborg.dk eller telefon 30 69 85 21 senest mandag 6. oktober 2025 kl. 12.00.
Blanketter
Blanketter til kandidatlister samt anmeldelse af valgforbund fås hos Analyse og Udvikling, Søvej 1, 8600 Silkeborg.
Vil du opleve demokratiet bag kulissen? Hjælp til på valgdagen 18. november 2025
Har du lyst til at se, hvordan et valg bliver afviklet i praksis – og samtidig gøre en forskel for demokratiet? Silkeborg Kommune søger engagerede borgere, der vil hjælpe til på afstemningsstederne på valgdagen.
Som hjælper får du mulighed for at:
- Deltage i de praktiske opgaver på valgstedet, f.eks. modtage vælgere, udlevere stemmesedler og hjælpe med optælling af stemmer.
- Få et unikt indblik i valgets afvikling og de mange opgaver, der skal løses for at sikre god valgafvikling.
- Blive en del af et stærkt fællesskab og få en grundig instruktion til opgaverne.
- Modtage et skattepligtigt honorar.
Tilmeld dig den rolle og det afstemningssted der passer dig.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Jytte Mikkelsen på tlf. 28 56 24 80 eller mail valgtilforordnede@silkeborg.dk
På alle afstemningssteder er der en række valgstyrere og tilforordnede vælgere, som har ansvaret for afstemningens gennemførelse.
De får alle tilsendt en vejledning, som beskriver deres opgaver.
Valgstyrerne og de tilforordnede vælgere udpeges primært af de politiske partier, som er repræsenteret i byrådet. De udpegede suppleres med tilforordnede vælgere udpeget fra administrationen og borgere, som melder sig frivilligt.
Bliver du udpeget til valgstyrer eller tilforordnet vælger, så sender vi et brev til dig via Eboks.
Se Vejledning for valgstyrere og tilforordnede
Se Pixi-udgave af Vejledning for valgstyrere og tilforordnede
Valgplakater må tidligst hænges op på offentlig og private fællesveje i byer og bymæssige områder kl. 12.00 lørdag 25. oktober 2025. Plakaterne skal være taget ned senest onsdag 26. november 2025.