Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Børn og familie Du har ret til hjælp hvis du har brug for det

Du har ret til hjælp hvis du har brug for det

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du ikke har det godt?

  • Er du ked af det eller bange meget af tiden?
  • Har du det meget svært i skolen?
  • Drikker de voksne derhjemme fx for meget alkohol?
  • Bliver du, eller nogen tæt på dig, slået?
  • Eller er der noget helt andet, der gør, at du ikke har det godt?

Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, så er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært.

Det er voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til.

Alle børn og unge har rettigheder – og ret til hjælp, hvis de har brug for det.

Brug for hjælp? Ring 8970 2500

Brug for hjælp? 

Ring til os på tlf. 8970 2500 i vores åbningstid. 

Vi har åbent på telefonen: 

Mandag - onsdag kl. 8.00 - 15.00,

Torsdag kl. 8.00 - 17.00

Fredag kl. 8.00 - 14.00

Kontakt BørneTelefonen, når vi har lukket:  

Hvis du har brug for nogen at snakke med udenfor vore åbningstid, kan du kontakte til BørneTelefonen.

Du kan sms'e, chatte, ringe eller skrive til dem - læs mere på deres hjemmeside:

Gå til BørneTelefonens hjemmeside og se hvordan du kommer i kontakt med dem

Spørgsmål og svar

Danmark er delt op i 98 områder, man kalder kommuner. Du hører til Silkeborg Kommune. I hver kommune er der medarbejdere, der arbejder med, at tingene fungerer.

Medarbejdere fra kommunen står blandt andet for skoler, veje og affald, men også for at hjælpe børn og unge, der ikke har det godt.

De medarbejdere, der arbejder med at hjælpe børn og unge kalder vi for rådgivere. Og de arbejder i den del af Kommunen, vi kalder Børne og Familieafdelingen

Rådgiverne i Børne og Familieafdelingen undersøger, hvis nogen er bekymrede for, hvordan et barn eller en ung har det.

De skal finde ud af, om barnet eller den unge har brug for hjælp, og de skal hjælpe, hvis der er brug for det. 

Kommunen har ansvar for at hjælpe børn og unge, der ikke har det godt – lige meget om det er hjemme, i skolen eller i fritiden, at noget er svært.

Der findes en lov, der hedder ’Barnets Lov. I den står der, at dem, der arbejder i kommunen, skal hjælpe og følge op, hvis du har det svært eller hvis andre er bekymrede for, hvordan du har det. 

Kommunen skal sammen med dig beslutte, om du skal have noget hjælp og hvad for noget hjælp det skal være. 

Du har altid ret til at tage en person med, når du skal tale med os i kommunen.

Det kan være dine forældre eller en anden du er tryg ved, som er over 15 år. Det kalder vi en bisidder. 

Hvad er en bisidder?

En bisidder er en, der er sammen med dig og som kan hjælpe og støtte dig med at få spurgt om de ting, du gerne vil og hjælpe dig med at få sagt det, du gerne vil, hvis det er svært for dig.

Bisidderen kan også hjælpe med at lytte og huske det, I har talt om.

SKAL jeg have en bisidder med?

Nej. Du bestemmer selv, om du vil have en bisidder med og hvem det skal være. Det kan f.eks. være en fra din familie, din lærer eller pædagog.

Hvem kan ellers være bisidder?

Du kan også få en professionel bisidder.

Det er en person, der arbejder med at hjælpe børn og unge.

Du kan ringe til Børnetelefonen på telefon: 116 111, hvis du vil vide mere om en professionel bisidder.

Nej, du bestemmer selv, om du vil fortælle, hvad du hedder.

Vi aftaler med dig, hvad der kommer til at ske og om dine forældre skal have noget at vide. 

Når du ringer til os, kommer du til at tale med en, der arbejder i kommunen og som er vant til at vant til at tale med børn.

Den medarbejder, du kommer til at tale med, er rådgiver.

En rådgiver er en person, der giver råd.

Rådgiverens opgave er at hjælp børn, unge og familier, der ikke har det godt.

Det er helt normalt at blive nervøs, når man ringer til en rådgiver.

Husk du kan ikke sige noget, der er forkert.

Det handler om, at rådgiverne skal finde ud af, hvordan du har det, og om du og din familie har brug for hjælp. 

Vi gør vores bedste for altid at kunne tage telefon i hverdagene, når vi har åbent.

Vi har åbent:

Mandag - onsdag kl. 8.00 - 15.00
Torsdag kl. 8.00 - 17.00
Fredag kl. 8.00 - 14.00

Hvis du ringer i vores åbningstid, men telefonen er optaget, så er det fordi, vi taler med et andet barn, der også har brug for hjælp.

Så skal du bare prøve at ringe igen.

Hvis vi har lukket kan du ringe til BørneTelefonen 

Hvis du har brug for hjælp om aftenen eller i weekenden, når vi har lukket, kan du ringe til BørneTelefonen på nummeret 116 111.

BørneTelefonen er både gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen. Anonym betyder, at de ikke ved, hvem du er, og du bestemmer selv, om du vil fortælle dem, hvem du er.

Man kan heller ikke se på din telefonregning, at du har ringet til BørneTelefonen.

Du bestemmer helt selv, hvad du har lyst til at tale med BørneTelefonen om. De lytter, giver gode råd og forklarer dig om dine rettigheder.

Din rådgiver kigger på det, han eller hun har fået at vide om, hvordan du har det.

Vi kommer med ideer og forslag til, hvad vi kan gøre.

Før vi gør mere, spørger vi dig, hvad du synes om det.

Det er en af rådgiverens vigtigste opgaver at finde ud af, hvad du synes, der skal ske.

Du skal høres eller inddrages, og det betyder, at rådgiveren skal lytte til og tænke over det, du har fortalt, inden I sammen beslutter, hvad der er bedst for dig.

Rådgiveren ved meget om, hvordan andre børn og familier, der har haft det på samme måde, er blevet hjulpet og har fået det bedre. 

På den måde prøver rådgiveren at sørge for, at du og din familie får den rigtige hjælp.

VIDEO IND HER

Vil du gerne vide mere om, hvordan kommunen finder ud af, hvilken hjælp du har brug for?

Vil du gerne vide, hvad det betyder at have en sag i kommunen, hvem du kan møde og hvilke rettigheder, du har?

Så kan du se nogle korte videoer med Inge, som du måske kender fra Ultra Nyt:

Til møde med kommunen: Hvorfor?

Inge fortæller dig om:

  • Hvad en kommune er
  • Hvorfor du måske skal til møde med nogen fra kommunen
  • Hvem du skal tale med til mødet
  • En liste over ord, der er gode at kende, hvis du skal til møde

Når du skal tale med rådgiveren

Inge fortæller dig om:

  • Hvad en børne- og ungerådgiver laver
  • Hvor du kan mødes med din rådgiver
  • Hvad din rådgiver kan spørge om dig om
  • Hvad en bisidder er og hvordan sådan en kan hjælpe dig

Hvorfor vil rådgiveren vide, hvordan du har det?

Inge fortæller dig om:

  • Hvad en underretning er
  • Hvorfor alle voksne skal underrette om børn
  • Hvordan du og dine forældre selv kan bede om hjælp
  • Hvorfor kommunen skal lave det der hedder en 24 timers vurdering
  • Hvad din rådgiver gør, hvis nogen er bekymrede for, om du er udsat for fysisk/psykisk vold og seksuelle overgreb og hvad det betyder

Sådan finder rådgiveren ud af, hvordan du har det

Inge fortæller dig om:

  • Hvad det betyder for dig, at din rådgiver laver en screening
  • Hvad er en afdækning og hvordan bliver den lavet
  • Hvornår din rådgiver laver en børnefaglig undersøgelse
  • Hvad et netværksmøde er og hvem der kan være med
  • Hvordan en observation hjemme hos dig eller i skolen kan se ud

Sådan kan hjælpen være

Inge fortæller dig om:

  • Hvad din rådgiver og kommunen kan beslutte, hvad du og din familie skal have af hjælp
  • At din rådgiver skal lytte til dig på en måde, så du føler, at du er inddraget og bliver taget alvorligt
  • Hvilke indsatser, som kan være kommunens hjælp til dig og din familie
  • Hvad et samtykke er og hvorfor det er særligt vigtigt, når du er over 15 år
  • At afgørelser er endelige beslutninger, som du kan klage over, hvis du ikke er enig

Hvad sker der bagefter?

Inge fortæller dig om:

  • Hvordan din rådgiver sikrer sig, at du får den hjælp, som er blevet besluttet
  • Hvorfor din rådgiver skal blive ved med at tale med dig og hvordan
  • Barnets plan eller Ungeplan, hvis du er over 16 år
  • Din ret til forklaringer på den hjælp, som du har fået
  • Hvad en aktindsigt er

Der er også andre, der kan hjælpe dig:

Du kan altid ringe, sms'e eller chatte med BørneTelefonen – lige meget hvornår på døgnet, det er. BørneTelefonen er altid åben og den er gratis og anonym.

Anonym betyder, at de ikke ved, hvem du er og du bestemmer selv, om du vil fortælle dem, hvem du er. Man kan heller ikke se på din telefonregning, at du har ringet til BørneTelefonen.

Du bestemmer helt selv, hvad du har lyst til at tale med Børnetelefonen om. De lytter, giver gode råd og forklarer dig om dine rettigheder.

Ring til BørneTelefonen:

Telefonnummer: 116 111

Læs mere om Børnetelefonen på deres hjemmeside

Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, så sig det til nogen.

Du kan altid kontakte Livslinien. 

Kontakt Livslinien

Telefonnummer: 70 20 12 01

Livslinien har åbent alle dage året rundt fra kl. 11.00 - 05.00.

Hvis telefonen ikke er åben, er der andre måder, du kan kontaket Livslinien på - læs mere på deres hjemmeside:

Læs mere om Livslinien på deres hjemmeside

Du kan kontakte SletDet Rådgivningen, hvis du har oplevet noget ubehageligt på nettet.

SletDet Rådgivningen hjælper børn og unge under 18 år, der har oplevet digitale krænkelser.

Ring eller chat

Du kan ringe eller chatte med rådgivere hos SletDet Rådgivningen.

Telefonnummer: 29 27 01 01

Læs mere om SletDet Rådgivningen på sletdet.redbarnet.dk

TUBA tilbyder gratis og anonym rådgivning til dig, der er vokset op i familier med alkohol- eller stofmisbrug.

Du kan chatte eller skrive til brevkassen.

Læs mere om TUBA på deres hjemmeside

I appen SocialSpace får du overblik over gratis rådgivning og hjælp for unge – helt anonymt.

Hent appen på socialspace.dk/app

Har du spørgsmål om sex, krop eller køn, kan du kontakte SexLinien.

Du kan både chatte, ringe eller skrive til SexLinien.

Ringe til SexLinien

Telefonnummer: 70 20 22 66

Læs mere om SexLinien på deres hjemmeside

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje