Tilsyn med erhvervsaffald
Virksomheder skal overholde kravet om affaldssortering. For at sikre, at mest muligt genanvendes, stiger antallet af affaldstilsyn.
Fra 2025 bliver tilsynet med virksomheders affaldshåndtering styrket og strømlinet på tværs af landet. Målet er at sikre, at alle virksomheder overholder krav om at sortere deres affald, så mest muligt kan genanvendes. Det betyder flere affaldstilsyn med landets virksomheder – også hos virksomheder, der ikke tidligere har fået tilsyn. Det gælder også institutioner og foreninger.
Virksomheder skal også sortere affald
Alle virksomheder har pligt til at sortere deres affald, og sikre at mest muligt affald genanvendes i stedet for at blive sendt til forbrænding. Det gælder både de ti fraktioner, der også sorteres i husholdninger, og de særlige typer af affald, der opstår i virksomheden.
Virksomhederne kan vælge en privat indsamler af de forskellige typer affald. Hvis der kun er små mængder af de husholdningslignende typer affald, kan virksomheden vælge at benytte den kommunale ordning for indsamling af husholdningsaffald fra erhverv.
Læs mere om den kommunale erhvervsaffaldsordning for husholdningsaffald på Silkeborg Forsyning
Hvad er et affaldstilsyn?
Der findes to typer affaldstilsyn: administrative og fysiske. De administrative affaldstilsyn står Miljøstyrelsen for, mens det primært er kommunerne, der står for de fysiske affaldstilsyn. Dog fører Miljøstyrelsen tilsyn med affaldshåndteringsvirksomheder samt virksomheder, hvor Miljøstyrelsen har ansvaret for miljøtilsynet.
Formålet med affaldstilsynet er at vejlede virksomheder til at sortere og håndtere affaldet korrekt, for at opnå mest mulig genanvendelse af ressourcerne. Ved affaldstilsynet vil vi derfor kigge på virksomhedens affaldssortering, aftaler om indsamling, indberetning af affaldsdata mm.
Miljøstyrelsen samler op på data fra affaldstilsynene, og kommunen vil derfor indsende virksomhedens oplysninger efter tilsynet.
Hvilke virksomheder kan få affaldstilsyn?
Alle virksomheder, institutioner og foreninger, som har et p-nummer, og hvor der forekommer affald, kan blive udpeget til affaldstilsyn.
Hvis en virksomhed eller et husdyrbrug i forvejen er omfattet af regelmæssigt miljøtilsyn, skal der også udføres et affaldstilsyn. Affaldstilsynet følger samme frekvens som basistilsynet og vil typisk blive udført samtidig.
Brugerbetaling på affaldstilsyn
Kommunen skal opkræve gebyr til dækning af alle omkostninger i forbindelse med affaldstilsynet. Silkeborg Kommunes timetakst for affaldstilsynet inkl. forberedelse, transport, rapportskrivning og evt. opfølgning ligger i 2025 på 695 kr. ex. moms.
Mere information om affaldssortering
Miljøstyrelsen har udgivet yderligere information og en guide, der kan hjælpe virksomheder med at få styr på sortering, håndtering, data og aftaler om affald i forhold til affaldstilsyn.
”Affaldssortering nytter” – en kampagne med materialer der kan hjælpe virksomhederne i forhold til at sortere det husholdningslignende affald.
Find materialer til arbejdspladser på Miljøstyrelsens hjemmeside
I Silkeborg Kommunes regulativ for erhvervsaffald kan du finde oplysninger om de affaldsordninger, der gælder for virksomheder beliggende i Silkeborg Kommune.
Særligt for kontorvirksomheder:
Gode råd til at sortere på kontorer (Miljøstyrelsen)
Særligt for håndværkere og entreprenører:
Gode råd til at sortere i og omkring virksomheden (Miljøstyrelsen)
Særligt om byggeaffald:
Godt at vide om bygge- og anlægsaffald (Miljøstyrelsen)
Særligt for restauranter, caféer og lignende:
Kontakt
Telefontider