Vej- og stiprojekter
Se overblik over vej- og stiprojekter i Silkeborg Kommune.
Veje
Søfronten i Silkeborg Midtby domineres i dag af veje, parkeringspladser og ensartet beplantning. I fremtiden skal Søfronten omdannes til en grøn bypark med plads til byliv, kultur og outdooraktiviteter.
Det betyder, at Christian 8.s Vej skal flyttes væk fra søen og over langs Søtorvets husfacade.
Det frigiver et areal ved søen til første del af den nye bypark. I første omgang vil arealet sandsynligvis blive brugt til midlertidig parkering i en årrække, mens Søvej og parkeringspladserne øst og vest for Rådhuset bliver omdannet til de nye områder i den grønne bypark.
Læs mere om planerne for Søfronten
Tidsplan:
2024: Byggeriet af den nye Christian 8.s Vej begynder.
2025: Trafikken ventes flyttet til den nye vej langs Søtorv-bebyggelsen.
Søfronten i Silkeborg Midtby domineres i dag af veje, parkeringspladser og ensartet beplantning.
I fremtiden skal Søfronten omdannes til en grøn bypark med plads til byliv, kultur og outdooraktiviteter. Det betyder, at Søvej skal flyttes væk fra søen og om på den anden side af Rådhuset.
Læs mere om planerne for Søfronten
Tidsplan:
Ikke besluttet
Når nedrivningen af det gamle Torvecenter og byggeriet af Fredensgård er færdig i 2028, vil Fredensgade få ny belægning. Det bliver samme granitbelægning som på Torvet.
Tidsplan:
2023: Fredensgade graves op for at omlægge ledninger.
2028: Ny belægning på Fredensgade
Vestre Højmarksvej skal forlænges fra Ejdervej i Hvinningdal til Funder, så Højmarksvej bliver færdigbygget som en af Silkeborg bys fire ringvejssystemer: Parkeringsringen i midtbyen, Ringvejen, Højmarksvej og Silkeborgmotorvejen.
I første omgang bygges en del af strækningen.
Tidsplan:
2023-2024: Planlægning
2025: Forventet byggestart
2026-2027: Forventet færdigbygget
Høje Kejlstrupvej skal forlænges fra kraftvarmeværket til den nye bydel Eriksborg mellem Gødvad og Grauballe.
Læs mere om den nye bydel Eriksborg
Tidsplan:
2023-2024: Skitseprojekt og miljøkonsekvensvurdering.
Øvrig tidsplan ikke besluttet.
I forbindelse med udviklingen af den nye bydel Eriksborg mellem Gødvad og Grauballe skal Nebelgårdsvej udvides, og vejene til det nye bydelscenter skal bygges.
Læs mere om den nye bydel Eriksborg
Tidsplan:
2023-2024: Planlægning
2025: Forventet byggestart
2027: Forventet færdigbygget
I nybyggerområdet i Buskelund skal de to stykker af Astrid Lindgrensvej bindes sammen på strækningen fra Birksvej til Løvehjertevej.
Tidsplan:
2023: Forventet byggestart
2024: Forventet færdigbygget
Ved det nye Astrid Lindgren-kvarter i det nordlige Silkeborg bygges en støjvold langs med motorvejen.
Støjvolden kommer til at ligne en drage og kaldes Støjdragen. Støjdragen skal skærme for støjen fra motorvejen og bliver et rekreativt område med plads til leg, bevægelse og naturoplevelser.
Tidsplan:
2023: Byggestart – Støjdragen bygges i flere etaper
2028: Forventet færdigbygget
I forbindelse med det nye centerområde i Virklund skal vejene i området ændres, så trafikken afvikles mere hensigtsmæssigt.
Der etableres en ny forbindelse mellem Horsensvej og Virklundvej, og der laves to nye signalanlæg ved Horsensvej/ny forbindelsesvej og ved Virklundvej/Vesterlundvej.
Det nuværende signalanlæg på Horsensvej skal nedlægges. Samtidig udfører Silkeborg Forsyning separatkloakering i dele af Virklund By.
Læs mere om det nye centerområde
Tidsplan:
2023: Planlægning og projektering
2024: Udførelse
2025: Færdigbygget
I forbindelse med udviklingen af Erhvervskorridoren Etape 2 ved Silkeborgmotorvejen mellem Stagehøj Tværvej og Kastaniehøjvej skal Lillehøjvej forlænges til Kastaniehøjvej.
Desuden skal Lillehøjvej udvides og forsynes med cykelsti på strækningen fra den nye politistation til Kastaniehøjvej.
Tidsplan:
Ikke besluttet.
Motorvej
Folketinget har besluttet, at der skal bygges en Midtjysk Motorvej - også kaldet Hærvejsmotorvejen, som skal give bedre vejforbindelser mellem Viborg og Billund Lufthavn samt aflaste Rute 13, hovedvejen mellem Viborg og Vejle, og den østjyske motorvej E45.
I 2024 bliver der lavet en miljøkonsekvensvurdering af tre linjeføringer, der går forbi byer som Kjellerup, Thorning, Vium, Hvam, Nørre Knudstrup, Ungstrup og Vattrup.
Læs mere om motorvejen og find kort over linjeføringerne her hos Vejdirektoratet
Tidsplan:
Sommer 2022
Der gennemføres en indledende offentlig høring om projektet, en såkaldt ”Idé-fase”. Der afholdes borgermøder i forbindelse idé-fasen. I forlængelse af idéfasen vil forligskredsen blive præsenteret for resultaterne heraf.
Efterår 2022 - sommer 2024
Skitseprojektering af de forskellige alternative vejprojekter og gennemførelse af miljøkonsekvensvurdering af vejprojekterne.
September - november 2024
Offentliggørelse af miljøkonsekvensvurdering og gennemførelse af afsluttende offentlig høring af projektet. Der afholdes borgermøder.
Efterår/vinter 2024
Vejdirektoratet udarbejder høringsnotat og indstilling til transportministeren om projektet.
Cykelstier
De gamle togbanespor, som nu bruges som stier - Den Skæve Bane, Kjellerupstien, Bryrup Banesti og Gjern Banesti - skal omdannes til supercykelstier, hvor der er er plads til mange cyklister med forskellige hastigheder, hvor der er få stop og hvor cykler er adskilt fra biler og gående.
Forbindelsen til Kjellerupstien er den første sti, som omdannes til supercykelsti. Her er der sat de første penge af til 1. etape af etableringen af stien fra Lysbro til Silkeborg Trafikterminal.
Tidsplan:
2024: Forventet byggestart på Kjellerupstien
Tidsplan:
2023-2024: Opsætning
Jernbane
Folketinget har besluttet, at der skal anlægges en jernbane mellem Silkeborg og Aarhus for at reducere rejsetiden med 14 minutter, så man kan rejse mellem Silkeborg og Aarhus på 26 minutter.
En del af projektet er at fjerne jernbaneoverkørslen på Frederiksberggade, så trafikken ikke skal stoppe hver gang, der kommer et tog.