Det gode klageforløb
Alle borgere har ret til at klage over en afgørelse i en sag. Læs, hvordan du kan håndtere et klageforløb bedst muligt.
Klager borgeren over en afgørelse, er det vigtigt at få borgeren godt igennem klageforløbet. Her får du inspiration til, hvordan du kan håndtere klagen i hele processen fra modtagelse til afslutning.
Modtagelse af klage
- Bekræft modtagelse af klagen og oplys borger om sagsgangen og behandlingstiden.
Revurdering
- Foretag en konkret og fornyet vurdering af sagen.
- Inddrag evt. yderligere oplysninger og forhold dig punkt for punkt til borgerens begrundelse for klagen.
- Hvis afgørelsen ændres til fordel for borgeren - meddel ny afgørelse.
Videregivelse til klageinstans (hvis afgørelsen fastholdes)
- Udarbejd en skriftlig afgørelse med en sagsfremstilling til borger og klageinstansen.
- Send sagen videre til klageinstansen (fx Ankestyrelsen eller anden relevant instans).
- Orientér borgeren om, at sagen er eller vil blive sendt til ankeinstansen.
Afslutning af klageforløb
- Når klageinstansens afgørelse foreligger, orientér borgeren om hvad der på baggrund af afgørelsen fra ankeinstansen kommer til at ske (Fx sagen afsluttes, ændres eller genbehandles).
- Iværksæt evt. ændringer som følge af instansens afgørelse.
- Afslut sagen.
Kontakt din borgerrådgiver
Du er velkommen til at kontakte borgerrådgiveren, hvis du ønsker sparring til en svær proces med en borger.
Det kan både være én til én sparring, eller det kan være, at I som team ønsker et oplæg om procesretfærdighed og kommunikationstips i svære samtaler.