Vejledning til log-in på siko
siko er Silkeborg Kommunes intranet. Alle ansatte i Silkeborg Kommune kan tilgå siko.
Det er forskelligt, hvordan du logger på siko alt efter, om du har et login til kommunens netværk eller ej.
Vi skelner - blandt Silkeborg Kommunes ansatte - mellem to brugergrupper i forhold til adgangen til kommunens intranet, siko:
- Brugere på kommunens netværk
Du er bruger på netværket, hvis du- har adgang til en arbejdscomputer, en mobil enhed fra dit arbejde eller en hjemmearbejdsplads, og
- logger på kommunens netværk med personligt login (DR-nr. og adgangskode), og
- har egen Outlook konto (med @Silkeborg.dk mail-adresse)
- Brugere uden for kommunes netværk
Du er bruger uden for kommunens netværk, hvis du- ikke har adgang til en arbejdscomputer eller mobil enhed fra dit arbejde, og
- ikke har et personligt login til kommunens netværk
Er du i tvivl, så spørg din nærmeste leder.
Sådan logger du ind
Hvis du er bruger på kommunens netværk, så vil du automatisk blive logget på siko, når du åbner din arbejdscomputer.
Men hvis du vil logge på siko via en anden computer, tablet eller mobil, så skal du logge ind via siko.silkeborg.dk.
Du skal bruge dit personlige log-in til at komme på siko.
Sådan logger du på:
- Åben siko: siko.silkeborg.dk
- Vælg ”Jeg er ansat i Silkeborg Kommune og har et personligt login til kommunens netværk”
- Indtast dit brugernavn (dr-nummer) og din kode
Det er samme brugernavn og kode du bruger til at logge på din arbejdscomputer - Log ind
Hvis du ikke har adgang til en computer via dit arbejde, kan du komme på siko fra en hvilken som helst computer, tablet og mobil med internetforbindelse via siko.silkeborg.dk.
Sådan logger du på:
- Åben siko: siko.silkeborg.dk
- Vælg ”Jeg er ansat i Silkeborg Kommune, men har ikke et personligt login til kommunens netværk”
- Log ind med MitID
Hvis du ikke er ansat i Silkeborg Kommune, men du har fået tildelt en adgang til siko, så kan du logge op siko via siko.silkeborg.dk.
Sådan logger du på:
- Åben siko: siko.silkeborg.dk
- Vælg ”Jeg er ikke ansat ved Silkeborg Kommune, men har fået et login til siko”
- Skriv din e-mail og brug den adgangskode du har fået tilsendt på mail
Du vil blive bedt om at lave en ny adgangskode første gang du logger ind - Log ind
Nulstil adgangskode
Hvis du har glemt din adgangskode, så kan du selv nulstille den via loginsiden på siko.
- Vælg ”Jeg er ikke ansat ved Silkeborg Kommune, men har fået et login til siko”
- Klik på "Har du glemt din adgangskode" i bunden af loginboksen
- Skriv din e-mail og klik på Send
- Du modtager nu en mail med en midlertidig kode og link til login. Tjek din spam-filter, hvis du ikke får den i indbakken.
- Du vil blive bedt om at ændre adgangskoden så snart du logger ind.
Hvis du har fået udleveret en mobil eller tablet gennem dit arbejde, så vil du få et genvejsikon på dit skrivebord, hvor du nemt kan tilgå siko.
Der vil være enkelte grupper i organisation, som det ikke er muligt at rulle et genvejsikon ud til. Hvis du ikke har fået et genvejsikon, kan du nemt oprette et selv. Se vejledningen nedenfor.
Hvis du ønsker et genvejsikon på din private mobil eller tablet, så kan også følge vejledningen herunder.
Apple (Safari)
- Åbn siko.silkeborg.dk og log på
- Klik på Del-knappen i bunden af skærmbilledet
- Vælg Føj til hjemmeskærm
- Navngiv linket og vælg Tilføj
- Ikonet er nu tilføjet din hjemmeskærm
Android (Chrome)
- Åbn siko.silkeborg.dk og log på
- Klik på Indstillinger i øverste højre hjørne
- Vælg tilføj til startskærm
- Ikonet er nu tilføjet din startskærm
Problemer med login?
Har du problemer med dit login til siko, så kontakt Webteamet.
Mail: webteam@silkeborg.dk