Skip til hoved indholdet Kontakt
    Hjem Kommunen Politikker, planer og strategier Børn, skole og familie Fælles fagligt ståsted

Fælles fagligt ståsted

Fælles fagligt ståsted er fælles fundament for det tværgående samarbejde omkring børn og unge i Silkeborg Kommune.

Den sammenhængende Børne- og Ungepolitik sætter retningen for vores indsats. Visionen for politikken er, at sammen skaber vi det gode børne- og ungeliv i Silkeborg Kommune. Alle skal med! Det betyder, at vi sammen skal skabe miljøer, hvor flere børn og unge kan gå i den lokale daginstitution og folkeskole.

Det kræver, at vi ved, hvor vi har hinanden, og hvordan vi samarbejder tæt på praksis. Det tværgående samarbejde er afgørende, når vi sammen skal skabe det gode børne- og ungeliv for alle. Derfor har vi brug for et fælles fagligt ståsted, der giver os et fælles fundament for vores samarbejde på tværs.

Formålet

Formålet med det fælles faglige ståsted

  • Formålet med vores fælles faglige ståsted er derfor at skabe de bedste betingelser for at udvikle og styrke det gode, vi allerede gør i det tværgående samarbejde. Og blive endnu bedre.

Det fælles faglige ståsted skal bidrage til

  • at udvikle fælles faglige normer og værdier i det tværgående samarbejde. De skal ikke opløse monofaglighederne, men binde dem sammen på en måde, hvor vi i fællesskab arbejder for at flere børn og unge kan gå i dagtilbud og skole i deres lokalområde.

Børn og unge

  • Vi arbejder for, at de privilegerede positioner går på tur, så alle børn og unge oplever at mestre
  • Vi tager ansvar for, at alle børn og unge oplever sig kompetente, betydningsfulde og som en del af stærke børne- og ungefælleskaber
  • Vi hjælper alle børn og unge med at navigere i livets op- og nedture
  • Vi møder alle børn og unge med tro på, at børn og unge ikke er problemet, men gennem deres handlinger og adfærd viser os problemet

Samarbejde og tværfaglighed

  • Vi handler rettidigt på baggrund af vores professionelle dømmekraft, fælles analyse og refleksion, så vi hverken handler for tidligt eller for sent.
  • Vi har respekt for – og udfordrer – hinandens faglige bidrag og forforståelser
  • Vi inddrager altid børn og unge i vores analyser og handlinger
  • Vi forpligter hinanden på at skabe læringsmiljøer, hvor børn og unge møder trygge relationer til de voksne og stærke børne- og ungefællesskaber med hinanden

Forældre og familie

  • Vi møder forældre med tillid og respekt i et ligeværdigt samarbejde
  • Vi arbejder for, at alle forældre oplever sig set, anerkendt og forstået – og har reelle deltagelsesmuligheder i vores samarbejde

Læring og udvikling

  • Vi forstår læring som et bredt begreb, som handler om faglig læring, socialisering og dét at blive menneske. Børn og unge skal blive til både noget og nogen.
  • Vi forstår læring, som en aktiv og dynamisk proces, hvor børn, unge og voksne lærer ved at gøre og reflektere over egne erfaringer.
  • Vi forstår udvikling, som en dynamisk proces, som børn og unge gennemgår i forskelligt tempo og på forskellige måder – i samspil med os, deres forældre, hinanden og omverdenen. Derfor har vi fokus på, hvad barnet og den unge kan frem for, hvad de burde kunne

Denne PDF er genereret den 05-11-2025 14.57

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje