Hjem Borger Arbejde og ledighed Ungeguiden Ungeguiden 18-29 år Søger du arbejde (for unge 18-29 år)?

Søger du arbejde (for unge 18-29 år)?

Når du søger arbejde, er det vigtigt, at du laver en målrettet ansøgning og sender et CV sammen med ansøgningen.

Søger du job?

Jobsøgning og CV går hånd i hånd!

Hvad er et CV?

Hvis du søger arbejde, er det godt at begynde med at lave et fyldestgørende CV. CV'et skal fortælle lidt om dig, herunder dine kompetencer, uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring. Med et CV på Jobnet.dk har du adgang til mere end 30.000 ledige stillinger, og når en virksomhed søger efter nye medarbejdere, bruger arbejdsgiveren CV’et til at vælge mellem potentielle medarbejdere.

Hvorfor skal jeg have et CV?

Med et CV kommer du tættere på et job, fordi:

• Arbejdsgivere kan se dine erfaringer og kvalifikationer.
  • CV’et fortæller om dine ressourcer og kompetencer – også fra andet end arbejde.
  • Du kan vise, hvad du har af interesser, og hvem du er, så arbejdsgiver får et godt indtryk af dig.
  • Du kan skrive præcis, hvorfor du har interesse i en bestemt branche eller virksomhed.

Hvor laver jeg CV?

Log på Jobnet.dk med dit MitID. Under fanen ”Jobsøgning” finder du dit CV. Her kan du oprette, udfylde og opdatere dit Jobnet-CV.

Log på Jobnet.dk.

Hvordan laver jeg CV?

Se vejledningen: ”Kom godt i gang med CV på Jobnet.dk”.
Se desuden: ”Gode tips, når du skal udfylde dit CV på Jobnet.dk”.

Hvis du vil have succes med din jobsøgning, så er du først og fremmest nødt til at forholde dig til, hvad du gerne vil søge job som. Dette skal naturligvis harmonere med, hvad du godt kunne tænke dig at lave, men vigtigst af alt, så skal det stemme overens med dine faglige kompetencer eller personlige profil. Få derfor styr på dit CV, inden du starter din jobsøgning!

Målret din jobsøgning – Lav en ABC-Jobplan

Uden en målrettet plan kan det være svært at vide, hvor man skal starte. Det kan derfor være en god øvelse at lave en prioriteret plan, over hvilke fag eller brancher du ønsker at arbejde indenfor. Du kan eksempelvis lave en liste over dine jobønsker på følgende måde:

(A) Det foretrukne job
Hvad vil du helst arbejde med, hvis du har frit valg inden for områder, der er realistiske for dig?

(B) Det gode job
Hvilke jobs kan også være spændende og matcher stadig dine ønsker?