Hjem Borger Børn og familie Ægteskab og parforhold Støtte til samarbejde efter skilsmisse

Støtte til samarbejde efter skilsmisse

Det digitale værktøj SES (Samarbejde Efter Skilsmisse) er et gratis tilbud til skilsmisseforældre i Silkeborg Kommune.

Når samlivet mellem forældre ophører, følger der ofte svære samtaler og situationer med. Som forælder eller pårørende kan du via digitale guides og videoer på SES.dk få hjælp til at forstå børnenes reaktioner og komme bedst igennem en skilsmisse og de forandringer og udfordringer, der kan følge med.

Tilbuddet er til dig, der ønsker værktøjer og inspiration til at:

• Håndtere egne udfordringer
  • Støtte dine børn
  • Undgå konflikter og styrke et praktisk forældresamarbejde

Du kan benytte dig af SES, uanset om du overvejer at afslutte forholdet, lige er gået fra hinanden, eller hvis bruddet fandt sted for mange år siden.

Hjælp til det, som udfordrer jer

SES er bygget op omkring 18 moduler, som du kan vælge imellem og gennemgå hjemme i trygge rammer. Modulerne berører børnene, dig selv og samarbejdet. Hvert modul er sammensat af tekst, videoer, illustrationer og billeder, samt en fortællerstemme, der guider dig undervejs. Blandt andet er der små film, der viser, hvordan I som forældre kan håndtere specifikke, genkendelige situationer, så de ikke ender med en konflikt.

Sådan kommer du i gang med SES

Alle med bopæl i Silkeborg Kommune kan oprette sig gratis. På ses.dk klikker du på ”gå i gang” og angiver Silkeborg som bopælskommune. Derefter opretter du en bruger, og så er du i gang. Det kræver ingen tilmelding eller foregående dialog med kommunen.

Baggrund for SES

SES bygger på den nyeste viden fra forskning og praksis og er samtidig evidensbaseret. Det betyder, at forskere fra Københavns Universitet har undersøgt effekten af SES og fundet, at SES digitale værktøjer reducerer stress, fjendtlighed, depression og sygedage.

SES er en velfærdsteknologisk virksomhed, der er udviklet på baggrund af forskning fra Københavns Universitet. SES støttes af en gruppe anerkendte fagpersoner og forskere med ekspertise inden for skilsmisser, digital formidling og klinisk forskning.