Hjem Borger Skole og uddannelse Skole, SFO og Klub Skolekørsel og skolebuskort Transport for elever inklusionscenter eller i modtagelsesklasse

Transport for elever inklusionscenter eller i modtagelsesklasse

Retningslinjer i Silkeborg Kommune:

Sådan tænker vi om transport til og fra skole

Når dit barn begynder på inklusionscenter eller i modtagelsesklasse, skal der tages stilling til, om det er kommunen, der skal betale for transporten.

Hvis det er tilfældet, skal der også tages stilling til, hvilken type af transport, der aktuelt passer til barnet.

Som kommune er det vigtigt for os, at valget af transport hviler på en ambition om, at jeres barn bliver så selvhjulpent som muligt.

Derfor skal den mindst omfattende transportform altid vælges.

Det betyder, at vi i samarbejde med jer som forældre altid skal undersøge muligheden for, at jeres barn kan transportere sig selv, inden det overvejes at arrangere specialkørsel.

Det betyder også, at skolen sammen med jer som forældre regelmæssigt vil forholde sig til, om typen af transport skal fortsætte, eller om der er mulighed for at overgå til en mindre omfattende transportform.

Kriterier for gratis transport

I kan få gratis transport til jeres barn, hvis en eller flere af følgende kriterier er opfyldt.

1. Afstand mellem bopæl og skole:

• 0.-3. klasse: Mere end 2,5 km
  • 4.-6. klasse: Mere end 6 km
  • 7.-9. klasse: Mere end 7 km
  • 10.klasse: Mere end 9 km

2. Farlig vej til skole:

• Skolevejen eller dele af skolevejen vurderes som trafikfarlig for jeres barn.

3. Øvrige omstændigheder, herunder jeres barns udviklingstrin samt psykisk, socialt eller fysisk funktionsniveau:

• Hvis barnet pga. sit udviklingstrin eller sit aktuelle psykiske, sociale eller fysiske funktionsniveau vurderes til ikke at kunne transportere sig til og fra skole på egen hånd.

Grænser for transporttid og ventetid på skolen

• Ventetiden på skolen må ikke overstige 60 minutter før undervisningens start og 60 minutter efter undervisningens afslutning.
  • Transporttiden må maksimalt vare 60 minutter til skole og 60 minutter fra skole.

Den mindst omfattende transportform skal altid vælges

Følgende transportmuligheder (befordringsmuligheder) skal altid overvejes i nedenstående rækkefølge:

1. Egen transport (ingen bevilget transport)
  2. Offentlig transport eller skolebus
  3. Forældre kører mod befordringsgodtgørelse
  4. Kombination af transporttyper
  5. Specialkørsel

Opfølgning på jeres barns transportform

Der bliver regelmæssigt fulgt op på jeres barns transport.

Skolen vil under inddragelse af jer som forældre vurdere, om jeres barn skal fortsætte med sin nuværende transportform eller tilbydes en anden transportform.

Jo mere indgribende transportformen er, desto oftere vil der ske opfølgning.

Opfølgning på en bevilling sker ud fra denne tidsramme:

Befordringstype og varighed af bevilling:

BefordringstypeVarighed af bevilling
Skolebuskort1 år
Befordringsgodtgørelse1 år
Specialkørsel6 måneder
Særligt tilrettelagt kørsel4 måneder

Spørgsmål?

Har I spørgsmål angående jeres barns transport eller muligheden for, at jeres barn kan tildeles transport, skal I kontakte jeres barns skole.

See information in other languages

Forældreinformation om transport for elever på inklusionscenter eller i modtagelsesklasse:

Arabisk:

Infoark til forældre om bevilling af transport - arabisk (pdf)

Litauisk:

Infoark til forældre om bevilling af transport - litauisk (pdf)

Polsk:

Infoark til forældre om bevilling af transport - polsk (pdf)

Rumænsk:

Infoark til forældre om bevilling af transport - rumænsk (pdf)

Tigrinya:

Infoark til forældre om bevilling af transport - tigrinya (pdf)