Silkeborg Kommunes Jordstyringsregulativ
Regulativet er fra 2016
Generel del
§ 1 Formål m.v.
Formålet med dette regulativ er:
- At fastsætte regler om de kommunale affaldsordningers omfang og tilrettelæggelse m.v., jf. miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 4, med henblik på at etablere og skabe rammerne for kommunale ordninger for håndtering af jord, som er affald.
- At sikre, at jord, som er affald, bortskaffes miljømæssigt forsvarligt med henblik på at forhindre og forebygge skadelig virkning på grundvand, menneskers sundhed og miljøet i øvrigt.
- At begrænse ressourceanvendelsen ved at sikre, at opgravet jord, som er affald, genanvendes i bygge- og anlægsprojekter, såfremt det miljømæssigt, teknisk og økonomisk er muligt (eventuelt efter rensning og sortering).
Regler vedrørende områdeklassificering af byområder er reguleret af Silkeborg Kommunes til enhver tid gældende regulativ vedrørende områdeklassificering.
§ 2 Lovgrundlag
Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:
- Lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven).
- Lov om forurenet jord (Jordforureningsloven).
- Bekendtgørelse om affald (Affaldsbekendtgørelsen).
- Bekendtgørelse om anmeldelse og dokumentation i forbindelse med flytning af jord (Jordflytningsbekendtgørelsen).
- Bekendtgørelse om genanvendelse af restprodukter og jord til bygge- og anlægsarbejder (Restproduktbekendtgørelsen).
- Bekendtgørelse om definition af lettere forurenet jord.
§ 3 Definitioner
I det omfang det er relevant for opgravning, flytning og bortskaffelse af jord, som er affald, anvendes de definitioner, der fremgår af den til enhver tid gældende affaldsbekendtgørelse.
Specifikt i forhold til jord er definitionerne suppleret med følgende:
- Akut opstået jordflytning: En konstateret jordforurening, hvor det er nødvendigt straks at gennemføre en afværgeforanstaltning med flytning af jord, eller et opstået ledningsbrud eller lignende, hvor overskudsjord i forbindelse med et umiddelbart nødvendigt reparationsarbejde eller lignende ikke kan oplagres midlertidigt på den ejendom, den kortlagte del af ejendommen eller på det vejareal, hvor arbejdet finder sted.
- Flytning af jord: Opgravning og håndtering af jord. Ved en jordflytning forstås en flytning af jord fra en lokalitet til en anden lokalitet. En jordflytning kan ske over tid og bestå af flere jordtransporter.
- Følgeseddel: Et eksemplar af den senest ajourførte anmeldelse af jordflytning overdraget til transportøren af jorden, når transportøren har påført sit navn og sin adresse samt CVR-nummer på anmeldelsen. Følgesedlen kan være elektronisk.
- Godkendt modtageanlæg: Et anlæg, der er godkendt i medfør af § 33 i lov om miljøbeskyttelse til at modtage og håndtere bestemte typer af jord.
- Jord: Muld, sand, grus, ler, kridt m.v., såvel intakte aflejringer som fyldjord.
- Offentlig vej: Det areal, som er omfattet af lov om offentlige veje § 1, og som den enkelte vejbestyrelse administrerer, jf. lov om offentlige veje § 2, stk. 6, jf. stk. 4 og 5.
- Kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald i form af jord: Uforurenet jord, som er opgravet på en virksomhed, og som efter en kildesortering på opgravningsstedet i forskellige jordtyper kan betegnes som genanvendeligt jord (gælder ikke jord, som er omfattet af ordningen i § 12).
- Potentielt forurenet jord: Jord der som udgangspunkt forventes at være forurenet og derfor skal anmeldes i henhold til jordflytningsbekendtgørelsen.
§ 4 Ordninger
Kommunalbestyrelsen har etableret forskellige ordninger for affald i form af jord fra borgere, grundejere og virksomheder i kommunen.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om klassificering af affald i form af jord, jf. affaldsbekendtgørelsens § 4.
Af regulativets særlige del fremgår de enkelte ordninger, som kommunen har etableret vedrørende jordhåndtering, jf. § 12, § 13 og § 14.
§ 5 Pligter og rettigheder
§ 5.1 Benyttelse af ordninger
Når en kommunal ordning for jord er etableret under dette regulativ, skal borgere, grundejere og virksomheder samt andre, der er involveret i en jordflytning, benytte ordningen som foreskrevet i regulativet.
Såfremt en jordflytning ikke er omfattet af ordninger i nærværende regulativ (§ 12, § 13 og § 14), kan en borger, grundejer eller virksomhed samt andre, der er involveret i en jordflytning, efter eget ønske alligevel anmelde jordflytningen og få jorden anvist. Anmeldelsen vil i så fald blive behandlet i henhold til ordningen omfattet af § 13.
Borgere, grundejere og virksomheder skal følge den anvisning, der gives af kommunalbestyrelsen. borgere, grundejere og virksomheder er selv ansvarlig for den efterfølgende håndtering af jorden, herunder udgifterne til håndteringen, jf. affaldsbekendtgørelsen.
Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning efter affaldsbekendtgørelsens § 24, stk.4, er borgere, grundejere og virksomheder forpligtet til at følge anvisningen, jf. affaldsbekendtgørelsens § 41, stk. 1.
Hvis en virksomhed benytter muligheden for at aflevere kildesorteret genanvendeligt affald i form af jord på kommunale genbrugspladser, skal virksomheden benytte ordningen som foreskrevet i § 14.
Ved væsentlige ændringer i jordens mængde, sammensætning eller egenskaber skal borger, grundejer eller virksomhed straks underrette kommunalbestyrelsen herom med henblik på kommunalbestyrelsens eventuelle fornyede klassificering eller anvisning, jf. jordflytningsbekendtgørelsens § 11 og affaldsbekendtgørelsens § 43.
Borger, grundejer og virksomhed skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at jorden er håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning, jf. affaldsbekendtgørelsens § 41, stk. 2.
Virksomheder har dog uanset, at der er etableret en kommunal ordning, ret til at eksportere sit affald i form af jord efter de gældende regler om eksport af affald.
Benyttelsespligten gælder ikke i akutte sager, hvor jorden er opstået som følge af uheld og lignende, og hvor jord skal håndteres øjeblikkeligt, jf. jordflytningsbekendtgørelsens bestemmelser herom for forurenet og potentielt forurenet jord.
§ 5.2 Sortering af jord
Borgere, grundejere og virksomheder skal kildesortere den opgravede jord, således at den er uden synligt indhold af affald. Såfremt jorden flyttes til en anden matrikel med henblik på sortering af jorden, kræver det en anmeldelse i henhold til § 12 eller § 13, såfremt jorden er anmeldelsespligtigt jord i henhold til § 12 eller § 13.
Såfremt sorteringen ikke foregår på anlæg, der er miljøgodkendt efter kapitel 5 i miljøbeskyttelsesloven, skal sorteringen anmeldes til miljømyndigheden, og i visse tilfælde skal der også ansøges om tilladelse til sorteringen hos miljømyndigheden.
Frasorteret affald, f.eks. bygge- og anlægsaffald, skal bortskaffes i henhold til gældende kommunale regulativer og lovgivning for disse affaldsfraktioner.
Ved opgravning og håndtering af jord, skal jorden holdes adskilt i forskellige forureningskategorier, jf. kategoriseringsskema på kommunens hjemmeside. Sorteringen og opdelingen foretages med henblik på, at jorden efterfølgende kan disponeres mest hensigtsmæssigt til genanvendelse, rensning, deponering m.v.
Hvis der er tvivl eller usikkerhed om, hvordan en jordfraktion skal kategoriseres/klassificeres, er det kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse herom, jf. affaldsbekendtgørelsens § 4.
§ 5.3 Opbevaring af jord
Borger, grundejer eller virksomhed er ansvarlig for, at deres jord ikke opbevares på en måde, så der opstår uhygiejniske forhold eller sker forurening af luft, vand eller jord, jf. miljøbeskyttelsesloven § 43.
Det er ikke tilladt at oplagre jord, som er omfattet af nærværværende regulativ, medmindre der som udgangspunkt er meddelt tilladelse hertil efter miljøbeskyttelseslovens § 19, godkendelse efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 eller tilladelse efter anden lovgivning, herunder f.eks. naturbeskyttelsesloven eller planloven. Der kan blive stillet krav om afdækning af forurenet jord.
Oplagring af uforurenet og lettere forurenet jord i et midlertidigt mellemdepot (arbejdsdepot) i en kortere periode op til maksimalt 8 uger er dog generelt tilladt udenfor osd-områder og indvindingsoplande for boringer til alment vandforsyningsanlæg, dog gælder det, at jorden skal oplagres på samme matrikel eller indenfor offentligt vejareal, hvor jorden er opgravet.
§ 5.4 Bortskaffelse af jord
Opgravning, opbevaring og transport af jord skal ske på en miljømæssig forsvarlig måde, således at bl.a. spild og støvgener undgås. Generelt bør der allerede i forbindelse med planlægning og projektering af et bygge- og
anlægsprojekt tilstræbes, at der opnås jordbalance indenfor projektet, såfremt det miljømæssigt er forsvarligt. Dermed kan miljøbelastningen fra transporten af overskudsjord reduceres. Tilsvarende kan transport- og bortskaffelsesomkostninger reduceres.
Uforurenet jord
Uforurenet jord (ren jord) kan anvendes på følgende måder i prioriteret rækkefølge (der kan være krav om analysedokumentation, jf. jordflytningsbekendtgørelsens bilag 1) :
- Jorden genanvendes/genindbygges indenfor samme projekt.
- Jorden genanvendes i andre projekter, herunder til terrænmodellering.
- Jorden tilføres råstofgrave, jf. jordforureningslovens § 52.
- Jorden tilføres genbrugspladser i kommunen (små mængder, jf. § 14.3.3).
- Jorden genanvendes i områder med særlig følsom arealanvendelse i hht. jordforureningslovens § 72b.
I forbindelse med genanvendelse af jord skal borgere, grundejere og virksomheder være opmærksom på, at genanvendelsen kan være reguleret af anden lovgivning, f.eks. naturbeskyttelsesloven og planloven.
Lettere forurenet jord
Lettere forurenet jord kan anvendes på følgende måder i prioriteret rækkefølge :
- Jorden genanvendes/genindbygges indenfor samme projekt.
- Jorden kan genanvendes i projekter vedrørende støjvolde, vejanlæg og lignende.
- Jorden kan afleveres til miljøgodkendt jordkarteringsanlæg/jordhotel, hvor jorden oplagres, indtil jorden kan genanvendes. På anlægget skal der foretages nødvendige analyser og kategorisering af jorden, hvis jorden ikke i forvejen er analyseret.
Genanvendelse/genindbygning af lettere forurenet jord kræver, at projektet er vurderet/godkendt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 19 eller kapitel 5 eller genanvendelsesbekendtgørelsen. I forbindelse med genanvendelse af jord skal borgere, grundejere og virksomheder også være opmærksom på, at genanvendelsen kan være reguleret af anden lovgivning, f.eks. naturbeskyttelsesloven og planloven m.fl.
Genanvendelse og genindbygning af lettere forurenet jord vil som udgangspunkt medføre en forureningskortlægning af de arealer, hvor den lettere forurenede jord anvendes, og det kan medføre en begrænsning i arealernes anvendelse. En eventuel forureningskortlægning foretages af kortlægningsmyndigheden Region Midtjylland.
Forurenet jord
Forurenet jord kan bortskaffes til :
• Miljøgodkendt jordbehandlingsanlæg, specialdepot, deponeringsanlæg eller anden miljøgodkendt modtager, eventuelt først til miljøgodkendt jordkarteringsanlæg/jordhotel.
§ 5.5 Registrering af udenlandske virksomheder
Udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark, der udøver affaldsproducerende aktiviteter (herunder flytter og håndterer jord), skal lade sig registrere hos kommunalbestyrelsen med henblik på opkrævning af affaldsgebyr m.v.
§ 5.6 Transport af jord
Transport af jord i form af affald skal ske i henhold til gældende regler (lov om godskørsel m.v.), så det sikres, at det sker på en miljømæssig forsvarlig måde, herunder særligt vurderet i forhold til jordens aktuelle forureningsindhold og – koncentration. Spild og støvgener i forbindelse med transport af jord skal undgås.
§ 6 Tilsyn
Kommunalbestyrelsen administrerer regulativet og fører tilsyn med, at jorden håndteres og opbevares i overensstemmelse med gældende lovgivning og dette regulativs bestemmelser, jf. miljøbeskyttelseslovens § 65, stk. 1.
§ 7 Gebyrer
Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 48 samt affaldsbekendtgørelsens kapitel 11.
Kommunalbestyrelsen vedtager én gang årligt et gebyrblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer. Gebyrbladet er tilgængeligt på Silkeborg Kommunes hjemmeside, jf. affaldsbekendtgørelsen.
§ 8 Klage m.v.
Kommunalbestyrelsens afgørelser i henhold til regulativet kan ikke indbringes til anden administrativ myndighed, jf. affaldsbekendtgørelsens § 100 og jordflytningsbekendtgørelsens § 18.
Indskærpelser af regulativet efter miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 1, kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 3.
Afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven kan, medmindre andet fremgår af lovens bestemmelser, påklages til Miljøklagenævnet, jf. miljøbeskyttelseslovens § 91, stk. 1.
Efter § 47, stk. 1, jf. § 48, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kan spørgsmål om, hvorvidt kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lovgivning, indbringes for statsforvaltningen i den region, hvori kommunen er beliggende. Statsforvaltningen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grundlag for at rejse en tilsynssag, jf. § 48 a i den kommunale styrelseslov.
§ 9 Overtrædelse og straf
Overtrædelse af regulativet straffes med bøde, jf. affaldsbekendtgørelsens § 102, stk. 1, nr. 2 og jordflytningsbekendtgørelsens § 19 stk. 1 nr. 1-15. Efter affaldsbekendtgørelsens § 102, stk. 2, samt jordflytningsbekendtgørelsens § 19 stk. 2, kan straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:
- voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
- opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. affaldsbekendtgørelsens § 102, stk. 3 og jordflytningsbekendtgørelsens § 19 stk. 3.
§ 10 Bemyndigelse
Kommunalbestyrelsen har bemyndiget Plan-, Miljø- og Klimaudvalget til at træffe afgørelser efter dette regulativ.
Plan-, Miljø- og Klimaudvalget har endvidere bemyndiget Teknik- og Miljøafdelingen til at træffe afgørelser efter dette regulativ.
§ 11 Ikrafttrædelse
Dette regulativ træder i kraft 1. april 2016.
Samtidigt med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:
- Jordstyringsregulativ gældende fra 1. april 2011.
Således vedtaget af kommunalbestyrelsen i Silkeborg Kommune den 29. marts 2016.
Steen Vindum - Borgmester
Lone Lyrskov - Ordførende direktør
II Særlig del
§ 12. Ordning for anmeldelsespligtigt jord i henhold til jordflytningsbekendtgørelsen
§ 12.1 Hvad er anmeldelsespligtigt jord
Anmeldelsespligtigt jord (forurenet og potentielt forurenet jord) i henhold til jordflytningsbekendtgørelsen omfatter:
- Flytning af jord, der er forurenet jord, bort fra den ejendom, hvor den er opgravet.
- Flytning af jord bort fra en kortlagt ejendom, hvor den er opgravet.
- Flytning af jord bort fra en kortlagt del af en ejendom, hvor den er opgravet.
- Flytning af jord bort fra et areal, som anvendes som offentlig vej, hvor den er opgravet.
- Flytning af jord bort fra en ejendom, der er omfattet af områdeklassificering, hvor den er opgravet.
- Flytning af jord bort fra et godkendt modtageanlæg for jord.
Uforurenet jord (ren jord) fra projekter udenfor ovennævnte arealer er omfattet af ordninger for uforurenet jord, der er beskrevet i § 13 og § 14.
§ 12.2 Hvem gælder ordningen for
Ordningen gælder for borgere, grundejere og virksomheder, der flytter jord, som kan betegnes som affald, og som er omfattet af § 12.1. Endvidere gælder ordningen også for andre, der er involveret i jordhåndteringen, herunder transportøren.
§ 12.3 Beskrivelse af ordningen
§ 12.3.1 Generelt
Ordningen er en anvisningsordning.
Sortering af jord, opbevaring af jord og bortskaffelse af jord skal foretages i henhold til § 5.2, § 5.3 og § 5.4.
§ 12.3.2 Anmeldelse og dokumentation af jordflytningen
Anmeldelse af jordflytninger omfattet af § 12 skal ske i henhold til jordflytningsbekendtgørelsens bestemmelser.
Anmeldelsen skal ske elektronisk via et system som Silkeborg Kommune har valgt.
Flytning af jord til anden kommune
Hvis jorden ønskes flyttet til et ikke-miljøgodkendt modtageanlæg i en anden kommune, sender Teknik- og Miljøafdelingen straks efter modtagelsen en kopi af anmeldelsen og medsendt materiale til den pågældende kommunalbestyrelse.
Hvis Teknik- og Miljøafdelingen kræver yderligere oplysninger af anmelderen, skal Teknik- og Miljøafdelingen underrette eventuel anden kommunalbestyrelse herom. Ligeledes skal Teknik- og Miljøafdelingen underrette den anden kommunalbestyrelse, når de krævede oplysninger foreligger.
Dokumentation af gennemført jordflytning
Kopi af anmeldelsen bilagt vejesedler/mængdeopgørelse og kontrolsedler skal af anmelderen på forlangende fremsendes til Teknik- og Miljøafdelingen efter, at transporten af den anmeldte jord er afsluttet.
§ 12.3.3 Dokumentation og kategorisering af jord
Anmelderen af jordflytninger skal i henhold til jordflytningsbekendtgørelsen sikre, at jorden er analyseret og kategoriseret i henhold til bilag 1-3 i jordflytningsbekendtgørelsen eller sikre sig, hvis jorden flyttes til et godkendt modtageanlæg, uden at jorden på forhånd er analyseret og kategoriseret, at det godkendte modtageanlæg efter modtagelsen foretager de nævnte analyser og kategoriseringer, jf. dog § 14 i jordflytningsbekendtgørelsen.
Prøvetagningen skal følge bestemmelserne i jordflytningsbekendtgørelsens bilag 1.
Jorden skal analyseres for de forureningsstoffer og efter de retningslinjer, der foreskrives i jordflytningsbekendtgørelsens bilag 2.
Jorden skal kategoriseres efter retningslinjerne i jordflytningsbekendtgørelsens bilag 3.
Teknik- og Miljøafdelingen kan ud fra en konkret vurdering af den enkelte jordflytningssag
reducere prøvetagningsomfanget, såfremt historik, allerede udførte undersøgelser eller en jordhåndteringsplan berettiger det. Reduceret prøveantal kan i de enkelte sager aftales med kommunen efter en konkret vurdering af oplæg fra bygherre/anmelder.
Dokumentationen kan på nærmere betingelser undlades, hvis jorden i et delområde, som er omfattet af områdeklassificering efter § 50 a i lov om forurenet jord, eller som anvendes til offentlig vej, med høj grad af sikkerhed tilhører kategori 1 eller 2, jf. bilag 3 i jordflytningsbekendtgørelsen. Det forudsætter dog, at kommunen har fastlagt det i kommunalt regulativ vedrørende områdeklassificering.
Såfremt Teknik- og Miljøafdelingen skønner det relevant, kan Teknik- og Miljøafdelingen forlange, at der skal analyseres for andre stoffer afhængig af de forurenede aktiviteter, der potentielt kan have givet anledning til forurening af jorden.
§ 12.3.4 Anmelderens pligter
Der henvises generelt til jordflytningsbekendtgørelsens bestemmelser herom.
§ 12.3.5 Transportørens pligter
Der henvises generelt til jordflytningsbekendtgørelsens bestemmelser herom.
Transportøren skal sikre sig, at jordflytningen er anvist af kommunen, samt at transporten foretages
i overensstemmelse med § 5.6.
§ 12.3.6 Modtagerens pligter
Der henvises generelt til jordflytningsbekendtgørelsens bestemmelser herom.
Modtageren skal sikre sig, at der er indhentet relevante tilladelser m.v. fra myndighederne til modtagelse og eventuelt anvendelse af jord.