Strategiske pejlemærker for dagtilbud 2024-2026
Alle skal med!
Pejlemærker: stærke børnefællesskaber og bæredygtige dagtilbud - Alle skal med!
Med de strategiske pejlemærker for dagtilbud 2024-2026 fastsætter vi en række mål og værdier for arbejdet med dagtilbud i de kommende år.
Med pejlemærkerne bygger vi videre på tidligere strategier og fortsætter med at skabe stærke børnefællesskaber.
Samtidig tager vi et nyt skridt mod mere bæredygtige dagtilbud, der også i fremtiden kan danne rammen om det gode børneliv i Silkeborg Kommune.
Pejlemærkerne:
Vi vil skabe stærke børnefællesskaber - alle skal med!
Det betyder, at vi:
uddanner medarbejdere i forløbet “Styrkede børnefællesskaber”.
- sammen udvikler et fælles fagligt ståsted.
- skaber stærke lokale børnefællesskaber gennem pilotprojekter og aktionslæring.
- vil arbejde for, at flest mulige børn går i dagtilbud i deres lokalområder.
- arbejder for flere legende og kreative kulturoplevelser for alle børn.
Vi vil udvikle bæredygtige dagtilbud
Det betyder, at vi:
- vil skabe tid til kerneopgaven ved at afbureaukratisere og frisætte ledere og medarbejdere.
- vil være attraktive for fremtidens arbejdskraft.
- vil stå på en endnu stærkere faglighed ved at tilbyde uddannelse/efteruddannelse.
- vil arbejde med profilinstitutioner.
- vil styrke kvaliteten af vores ledelse og arbejdet med organisering.
- vil gøre outdoor og bæredygtighed til en naturlig del af børns hverdag.
Oversigt over indsatser 2024-2026
Se indsatserne fordel på år - nogle indsatser løber over flere år:
2024
Indsatser med opstart i 2024:
- Pilotprojekt - lokale fælleskaber (2024)
- Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
- Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
- Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
- Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
- Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
2024
Indsatser med opstart i 2024:
- Pilotprojekt - lokale fælleskaber (2024)
- Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
- Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
- Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
- Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
- Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
2025
Indsatser i 2025:
- Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
- Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
- Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
- Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
- Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
- Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
- Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
- Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)
2025
Indsatser i 2025:
- Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
- Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
- Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
- Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
- Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
- Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
- Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
- Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)
2026
Indsatser i 2026:
- Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
- Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
- Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
- Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
- Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
- Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)
2026
Indsatser i 2026:
- Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
- Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
- Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
- Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
- Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
- Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)
Strategiske indsatser - kategoriseret efter kvalitetsmodellen
Strukturel kvalitet
- Profilinstitutioner
- Fremtidens arbejdskraft
- Faglige netværk
- Faglige tilgange og evalueringskultur
Proceskvalitet
- Stærke børnefællesskaber - alle skal med
- Kulturoplevelser for alle
- Forældresamarbejde
- Pilotprojekter
- Fælles fagligt ståsted
- Outdoor og bæredygtighed i børnehøjde
Resultatkvalitet
- Sprogpolitik/sproghandleplan
- Trivsel på tværs - tidlig indsats
- Vurderinger af skoleparathed