Skip til hoved indholdet
    Hjem Kommunen Politikker, planer og strategier Politikker og strategier på 0-18 års området Strategiske pejlemærker for dagtilbud 2024-2026

Strategiske pejlemærker for dagtilbud 2024-2026

Alle skal med!

Pejlemærker: stærke børnefællesskaber og bæredygtige dagtilbud - Alle skal med!

Med de strategiske pejlemærker for dagtilbud 2024-2026 fastsætter vi en række mål og værdier for arbejdet med dagtilbud i de kommende år.

Med pejlemærkerne bygger vi videre på tidligere strategier og fortsætter med at skabe stærke børnefællesskaber.

Samtidig tager vi et nyt skridt mod mere bæredygtige dagtilbud, der også i fremtiden kan danne rammen om det gode børneliv i Silkeborg Kommune.

Pejlemærkerne:

Vi vil skabe stærke børnefællesskaber - alle skal med!

Det betyder, at vi:

  • uddanner medarbejdere i forløbet “Styrkede børnefællesskaber”.

  • sammen udvikler et fælles fagligt ståsted.
  • skaber stærke lokale børnefællesskaber gennem pilotprojekter og aktionslæring.
  • vil arbejde for, at flest mulige børn går i dagtilbud i deres lokalområder.
  • arbejder for flere legende og kreative kulturoplevelser for alle børn.

Vi vil udvikle bæredygtige dagtilbud

Det betyder, at vi:

  • vil skabe tid til kerneopgaven ved at afbureaukratisere og frisætte ledere og medarbejdere.
  • vil være attraktive for fremtidens arbejdskraft.
  • vil stå på en endnu stærkere faglighed ved at tilbyde uddannelse/efteruddannelse.
  • vil arbejde med profilinstitutioner.
  • vil styrke kvaliteten af vores ledelse og arbejdet med organisering.
  • vil gøre outdoor og bæredygtighed til en naturlig del af børns hverdag.

Oversigt over indsatser 2024-2026

Se indsatserne fordel på år - nogle indsatser løber over flere år:

2024

Indsatser med opstart i 2024:

  • Pilotprojekt - lokale fælleskaber (2024)
  • Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
  • Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
  • Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
  • Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
  • Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)

2024

Indsatser med opstart i 2024:

  • Pilotprojekt - lokale fælleskaber (2024)
  • Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
  • Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
  • Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
  • Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
  • Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)

2025

Indsatser i 2025:

  • Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
  • Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
  • Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
  • Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
  • Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
  • Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
  • Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
  • Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)

2025

Indsatser i 2025:

  • Pilotprojekt - stærke lokale børnefællesskaber (implementeres i 2025)
  • Pilotprojekt - fremtidens arbejdskraft (2024 og 2025)
  • Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
  • Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
  • Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
  • Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
  • Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
  • Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)

2026

Indsatser i 2026:

  • Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
  • Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
  • Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
  • Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
  • Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
  • Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)

2026

Indsatser i 2026:

  • Forældresamarbejde (2024, 2025 og 2026)
  • Samarbejde med civilsamfund (2025 og 2026)
  • Vidensløft på special- og almenområdet (2024, 2025 og 2026)
  • Bæredygtige dagtilbud (2025 og 2026)
  • Forankring af udviklingsplan for sprog (2024, 2025 og 2026)
  • Fælles fagligt ståsted (2025 og 2026)

Strategiske indsatser - kategoriseret efter kvalitetsmodellen

Strukturel kvalitet

  • Profilinstitutioner
  • Fremtidens arbejdskraft
  • Faglige netværk
  • Faglige tilgange og evalueringskultur

Proceskvalitet

  • Stærke børnefællesskaber - alle skal med
  • Kulturoplevelser for alle
  • Forældresamarbejde
  • Pilotprojekter
  • Fælles fagligt ståsted
  • Outdoor og bæredygtighed i børnehøjde

Resultatkvalitet

  • Sprogpolitik/sproghandleplan
  • Trivsel på tværs - tidlig indsats
  • Vurderinger af skoleparathed

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje