Hjem Borger Børn og familie Dagpleje, vuggestue og børnehave Dagplejen Dagplejere Thorning/Vium-Hvam - Skræ dagplejere Mette Grønkjær Hingkjær Jakobsen, Dagplejer

Mette Grønkjær Hingkjær Jakobsen, Dagplejer

Mette er dagplejer i Hvam. Vælg dagpleje hvis du vil give dit barn en hverdag i et lille og trygt miljø.

Mette Grønkjær Hingkjær Jakobsen

Dagplejer

Aalborgvej 77, Hvam
8620 Kjellerup

Jeg hedder Mette, er født i 1977. Jeg er gift med Bruno, der er maskinsnedker.

Vi har 3 børn. Nikoline født i 2005 , Frederikke født i 2008 og Phillip født i 2011.

Jeg blev ansat som dagplejer 1. januar 2009.

Vi bor på en nedlagt landejendom uden for Hvam, 200 m fra Stendal plantage.

Mine fritidsinteresser er min familie, naturen , motion, huset og haven.

Jeg har deltaget i forskellige kurser. Bl.a. Lisbeth Nørup, ICPD, flere af grønne spirers (Friluftsrådet) naturdagplejer kurser og den nye dagpleje uddannelse samt DGI idræts dagpleje certificering.

I min dagpleje lægger jeg vægt på at anerkende alle børn og forældre, så de føler sig trygge og velkomne i mit hjem.

Det er vigtig for mig at jeg hurtigt får en god relation til børnene så de kan udvikle sig frit i det sociale fælleskab.

Jeg planlægger dagen efter stemningen blandt børnene og ofte bliver vi optaget af noget andet end det der var udgangspunktet.

Men først og fremmest skal det være en sjov, tryg og forudsigelig hverdag, hvor det enkelte barn bl.a. bliver styrket motorisk, sprogligt og socialt.

Jeg arbejder ud fra kommunens politik om sund og alsidig kost, gerne økologisk og noget der udfordrer sanserne.

Jeg interesserer mig meget for " fra jord til bord" og inddrager børnene i alle processer med at så, plante, høste, tilberede og spise mad fra naturen og køkkenhaven.

Ligesom vi ofte udforsker skoven eller lokalområdet.

Jeg planlægger ud fra et overordnet månedstema som passer til årets gang. F. eks. maj = spis naturen, september = høst, december =jul.

Når barnet er klar, deltager vi i heldagslegestuen. En fantastisk mulighed for barnet at indgå i et større fællesskab, at indgå i nye legerelationer, at lære evt. gæstedagplejer at kende, eller at være med i aldersopdelte aktiviteter.

Heldagslegestuen afholdes i et lokale ved siden af børnehaven Troldhøj,  i Thorning legestue eller på bålpladsen i Stendal Plantage.

Legestuelokalet giver barnet mulighed for få en fornemmelse af børnehavelivet og for evt. at møde sine søskende.

Bålpladsen giver en mangfoldighed af unikke muligheder for bl.a. læring i at udfolde sig i naturen, at erfare naturen og ikke mindst ro til fordybelse.

I dagligdagen arbejder jeg med de pædagogiske læreplaner der har forskellige fokuspunkter, hvorfra der kan laves målrettede aktiviteter. Det kan f.eks. være sprog eller krop og bevægelse.

Jeg prioriterer udeliv/ude-leg højt.

Hos mig deltager børnene ofte i daglige gøremål som at lave mad, dække bord, fodre høns eller lignende.

Fysisk indretter jeg legeområdet efter hvad der interessere børnegruppen lige nu.

Det kan være alm. legetøj der skiftes ud, eller større ting som f.eks. legetelt eller lignende der findes frem.

Hvis jeg har både store og små børn i min gruppe, er det vigtigt at skabe rum og ro til at alle kan lege uforstyrret.

Et godt forældresamarbejde er utrolig vigtigt for barnets trivsel.

Det er nødvendigt at forældrene og jeg kan tale åbent om barnet.

Både gode og sjove hverdagsglimt, men også når der er udfordringer der skal samarbejdes omkring.

Ja, jeg har hund, høns og fisk.

Inspiration

Jeg finder inspiration til udeliv hos Friluftsrådets Grønne spirer