Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Børn og familie Trivsel, udvikling og læring Sproggaven - hjælp sproget på vej 0-6 år

Sproggaven - hjælp sproget på vej 0-6 år

I Silkeborg Kommune kan udvalgte forældre få Sproggaven, som indeholder bøger, spil og legetøj, der kan understøtte forældrene med at udvikle deres børns tale- og sprogfærdigheder.

Alle interesserede er meget velkomne til at bruge indholdet på denne side som inspiration til at udvikle sprog 

På denne side finder I de sange og spil, som også er i Sproggaven. I kan også høre sangene, som er indspillet, og se små film, som viser, hvordan I kan arbejde med jeres barns sprog i hverdagen. Her på hjemmesiden kan du også finde materiale, som forældre og dagtilbud selv kan printe.

Få mere at vide om Sproggaven

Filmene kan ses på dansk, arabisk, rumænsk, tigrinya, engelsk og polsk. Du kan også klikke på plakaten, som du kan printe ud. 

Video om sproggaven på dansk

Video om sproggaven på arabisk

Video om sproggaven på rumænsk

Video om sproggaven på tigrinya

Video om sproggaven på engelsk

Video om sproggaven på polsk

Plakat om Sproggaven til print (pdf)

Sådan kan I få Sproggaven

Sundhedsplejen finder sammen med den enkelte familie ud af, om familien kan være med i sproggaveprojektet. Den første sproggave udleveres af sundhedsplejen, når barnet er 8 måneder. Når barnet fylder 2 år, kan barnet få den næste sproggave på biblioteket. Hvis barnet stadig har behov for Sproggaven, når barnet fylder 3 år, vil denne blive udleveret i barnets børnehus af den lokale talehørekonsulent eller af flersprogsvejlederen, hvis barnet er flersproget.

I Silkeborg Kommune kan udvalgte forældre få Sproggaven, som indeholder bøger, spil og legetøj, der kan understøtte forældre med at udvikle børns tale- og sprogfærdigheder. Dette er Sproggaven til børn på 8 måneder.

Om Sproggaven til børn på 8 måneder 

Familien har ved besøg af sundhedsplejen, da barnet var 4-6 måneder, indvilliget i at modtage Sproggaven.

Sproggaven udleveres af sundhedsplejen ved 8 måneders-besøget. Sundhedsplejen giver en kort introduktion af materialerne i Sproggaven til børn på 8 måneder.

Sproggaven er en lille rød kuffert, der indeholder:

  • En lille bold (Oball)
  • Bogen ’Kom og hils på bondegårdens dyr’
  • Bogen ’Kaj læser bog’
  • Edderkop-hånddukke og sangen ’Lille Peter edderkop'
  • Lille mariehøne-fingerdukke og sangen ’Mariehønen Evigglad’
  • Ko-hånddukke og sangen ’Jens Petersens ko’
  • Forældrevejledning med ideer til brug af materialerne  

’Kaj læser bog’ er oversat til ni forskellige sprog, således at flersprogede familier kan læse bogen på barnets modersmål. Forældrevejledningen er oversat til engelsk, arabisk, polsk, rumænsk og tigrinya.

Alle legestuer i dagplejen og alle vuggestuer har en kopi af de udleverede materialer.

Vejledning til forældre med børn på 8 måneder

Sproggaven – ”Sådan udvikler du dit barns sprog”

  • Vis engagement, glæde og nærvær. Det motiverer dit barn og skaber god stemning.
  • Hav øjenkontakt. Det motiverer dit barn til kommunikation og samspil.
  • Gentag ord. Det styrker dit barns hukommelse og dit barn får større ordforråd.
  • Varier dit sprog. Dit barns ordforråd vokser jo flere forskellige ord han/hun hører.
  • Gentag korrekt. Ret ikke dit barns fejl, men gentag ordet eller sætningen på den korrekte måde.
  • Tag dig god tid. Så giver du dit barn mulighed for at ”svare”. Lad barnets lyde være en del af samtalen og hold pause, så I skiftes til at ”snakke”. Gentag lyde eller ord som dit barn siger.
  • Skab fælles opmærksomhed. Du og dit barn har blikket rettet mod den samme genstand, for eksempel en bold. Du sætter ord på det I ser. Det kunne være: ”Se bolden triller.”
  • Udvid sproget. Gentag det ord barnet bruger i en længere sætning Eksempel: Dit barn siger ”bil.” Du siger: ”ja, far er kørt på arbejde i bilen.” 

Nærvær, leg, læsning og samtaler hjælper dit barns sprog på vej

  • Vær aktiv i barnets leg, sæt dig sammen med dit barn og deltag i legen. Følg dit barns initiativ og nysgerrighed.
  • Tal om det I gør og oplever sammen.
  • Bold: Tril og spil bold med dit barn. Husk at skifte tur.
  • Bøger: ”Min rør og føl bog om Gården” og ”Kaj læser bog”. Læs for og med dit barn hver dag. Snak om det I ser på billederne, og det som dit barn er optaget af.
  • Sange: ”Lille Peter Edderkop”, ”Jens Petersens ko”, ”Mariehønen Evigglad”. Syng og leg fagtesangene. Leg med de dyr som passer til sangene.
    Hør sangene på www.sproggaven.dk

Se vejledningen her (PDF)

Her kan du se forældrevejledninger til sproggaven til børn på 8 måneder på  arabisk, engelsk, polsk, rumænsk og tigrinya:

Se og hør sange i Sproggaven til børn på 8 måneder

Sangtekst

Jens Petersens ko den har horn
og ben den ka' gå med på jord'n
så har den en hale med den slår den smæk
med den jages fluerne væk

Og ved du hvad den også kan?
Jo, den kan gi' mælk i en spand
og så kan den stange og brøle og glo
se det var en spændende ko

Muh!

Se og hør sangen

Læs teksten til Jens Petersens ko her (pdf)

 

Sangtekst

Lille Peter Edderkop kravled op ad muren.
Så kom regnen og skylled Peter væk.
Så kom solen og tørred Peters krop.
Lille Peter Edderkop kravled atter op.

Læs teksten til Lille Peter Edderkop (pdf)

Sangtekst

Mariehønen Evigglad
gik tur på et rabarberblad
og mødte Søren Snegl, der lå
og sov med sneglehuset på.

Så blev det regn og tordenvejr,
og Evigglad fik våde tæ'r,
så derfor slog hun bankeslag
på sneglehusets lille tag.

Og sneglen råbte højt: "KOM IND"
i læ for torden, regn og vind,
her er lidt snævert, som du ser,
men der er lunt og tørvejr her.

Så sad de begge to og lo
i Sørens lille sneglebo,
og hvis jeg ikke helt ta'r fejl,
blev Evigglad til Madam Snegl.

Læs teksten til Mariehønen Evigglad (pdf)

I Silkeborg Kommune kan udvalgte forældre få Sproggaven, som indeholder bøger, spil og legetøj, der kan understøtte forældre med at udvikle børns tale- og sprogfærdigheder. Dette er Sproggaven til børn på 2 år.

Om Sproggaven til børn på 2 år

Læs folder om, hvordan du kan få Sproggaven til børn på 2 år udleveret på biblioteket

På biblioteket får barnet udleveret en grøn rygsæk, der indeholder:

  • Bogen 'Lille krokodille og det flyvende tæppe'
  • Bogen 'Lille krokodille er sulten'
  • Et picnictæppe
  • Legekager
  • Et testel
  • Spillet 'Lille Storm laver madpakker'
  • Sangen 'Lille krokodille'
  • Sangen 'Hvis du ser en krokodille i dit badekar'
  • Forældrevejledning med ideer til brug af materialerne

Bogen 'Lille krokodille og det flyvende tæppe' er oversat til 9 forskellige sprog, således at tosprogede familier kan læse bogen på barnets modersmål. 

Alle legestuer i dagplejen og alle vuggestuer har en kopi af de udleverede materialer. Alle dagplejere/vuggestuer bedes opfordre de udvalgte familier til at tage på biblioteket og afhente Sproggaven, når barnet er 2 år.

Vejledning til forældre med børn på 2 år

Sproggaven – ”Hjælp dit barns sprog på vej – gennem nærvær, leg, læsning og samtaler i hverdagen”

  • Læs for dit barn hver dag. Snak om det I ser på billederne, og det som dit barn er optaget af.
  • Leg med kaffestellet sammen. Dæk for eksempel bord og leg, at I er til kaffeselskab eller på skovtur. Server kaffe for hinanden.
  • Picnictæppe. Brug picnictæppet som dug, når I leger med kaffestellet. Brug picnictæppet til at lege, at I er på skovtur.
  • Lille Storm spillet. Spillet er et slags billedlotteri, det træner forskellige hverdagsord omkring mad og mad­pakker. Spillet træner dit barns evne til at koncentrere sig og vente på tur/skiftes. Tal om, hvad I ser på billeder­ne. Tal om, hvad dit barn godt kan lide at spise. Fortæl også, hvad du selv kan lide at spise.
  • Sange + rim og remser. Syng og leg fagtesange. Når man synger sammen, lærer man lettere nye ord.
  • Hverdagsaktiviteter. Få dit barn til at hjælpe med at dække bord og lave mad. Tal sammen, om det I gør. Brug forskellige ord. For eksempel kop, krus og glas.

Læs vejledningen som pdf

Her kan du se forældrevejledningerne på arabisk, engelsk, polsk, rumænsk, tigrinya:

Se og hør sange i Sproggaven til børn på 2 år

Sangtekst

Hvis du ser en krokodille i dit badekar,
skal du ikke blive bange, for den er så rar,
hvis du gi´r den en kop kaffe og en go´ cigar.

Hvis der sidder en gorilla i dit cykelskur,
skal du bare ta´ det roligt, den bli´r ikke sur,
hvis den får et par bananer og en cykeltur.

Hvis der ligger en løve på dit skrivebord,
skal du ikke løbe ud og si´ det til din mor,
hvis du klapper den på ryggen, gør den ikke spor.

Læs teksten til Hvis du ser en krokodille i dit badekar (pdf)

Sangtekst

Efter hvert vers sætter man albuerne mod hinanden og former et stort krokodillegab med
armene. Hænderne smækkes sammen , mens man råber f.eks.: ”Haps”, ”smæk”.
Tag derefter fat om jeres finger/fingre og sig: ”AV”.

Se min lille krokodille (fagter: højre hånd stryger venstre hånd)
Det er én jeg lige har fået.
Man kan klappe den på ho´det, (fagter: højre hånd klapper venstre hånd)
Og den gør slet ikke noget (fagter: smækker hænderne sammen og råber ”haps”)

Erstat tredje linje med:

Man kan kilde den på snuden (fagter: højre hånd kilder venstre hånd)
Man kan trække den i halen (fagter: højre hånd trækker i tommeltotten)
Man kan stryge den på kinden
Man kan pille den i næsen
Man kan prikke den i øjet
Man kan klø den lidt på ryggen
Man kan trykke den på mave

Læs teksten til Se min lille krokodille (pdf)

I Silkeborg Kommune kan udvalgte forældre få Sproggaven, som indeholder bøger, spil og legetøj, der kan understøtte forældre med at udvikle børns tale- og sprogfærdigheder. Dette er Sproggaven til børn på 3 år.

Om sproggaven til børn på 3 år

Der laves en sprogvurdering på børn, når de er 3 år. De børn, der placerer sig i den særlige eller fokuserede indsats efter sprogvurderingen, kan modtage Sproggaven. Sproggaven bliver udleveret af en talehørekonsulent eller en flersprogsvejleder, hvis barnet er flersproget. Dette sker på et møde, hvor barnets forældre og kontaktperson deltager.

Det er institutionens ansvar at udarbejde individuelle handleplaner for børn, der placerer sig i gruppen særlig eller fokuseret indsats på 3-årssprogvurderingen. Dette kan ske med sparring fra en talehørekonsulent eller en flersprogsvejleder.

Sproggaven er en sort rygsæk, der indeholder:

  • Bogen 'Wili skal i bad'
  • Bogen 'De første 100 ord'
  • En gul badeand
  • Spillet 'Lille Storm i tøjskabet'
  • En spand og to skovle
  • Sangen 'Se mit hoved'
  • Sangen 'Hvor er låret'
  • Sangen 'Her er højre – her er venstre'
  • Forældrevejledning med ideer til brug af materialerne

Alle børnehaver har en kopi af de udleverede materialer til børn på 3 år.

Vejledning til forældre med børn på 3 år

Sproggaven – ”Hjælp dit barns sprog på vej gennem nærvær, leg, læsning og samtaler i hverdagen”

  • Læs for og med dit barn hver dag. Snak om det, I ser på billederne, og det som optager dit barn.
  • Lille storm spillet. Spillet er et slags billedlotteri, det træner forskellige hverdagsord omkring tøj. Der er tøj, der passer til de forskellige årstider. Spillet træner dit barns evne til at koncentrere sig og vente på tur/skiftes. Tal om, hvad der er på billederne, og det som optager dit barn af. Tal om, hvilket tøj dit barn har på, når det skal ud på forskellige tider af året.
  • Sange. Syng og leg fagtesange. Når I synger sammen, lærer dit barn lettere nye ord. Syng sange om kroppen med dit barn. Vis og peg, mens du synger.
  • Badeand. Leg gemmeleg med badeanden. Skift til at gemme den forskellige steder i huset. Tal om, hvilket rum anden er gemt i, og hvor i rummet den gemmer sig. For eksempel under dynen, oppe på bordet, nede i skuffen osv.
  • Hverdagsaktiviteter. Husk at nævne de forskellige kropsdele eller tøjdele, når du hjælper dit barn med at tage tøj af og på – eller giver dit barn bad. Sig højt, hvad du gør.
  • Bogen: De første 100 ord: I bogen er der billeder fra forskellige rum i hjemmet, for eksempel badeværelset. Tal med dit barn om, hvad der er på et badeværelse, og hvad man laver der. Bed dit barn om at finde den and, som gemmer sig på alle siderne. Lær dit barn ord, der handler om alt det, som er tæt på; tøj, krop og bad.
  • Brug de laminerede kort med bogens personer og dyr til at få gode samtaler med dit barn. Slå op på en side i bogen. Læg kortene med bagsiden opad. Træk på skift et kort og tal om, hvem der er på kortet og hvad personen laver. Spørg f.eks. dit barn, ”hvad laver katten på billedet”.

Se vejledningen til "Hjælp dit barns sprog på vej gennem nærvær, leg, læsning og samtaler i hverdagen" (pdf)

Her kan du se forældrevejledningerne på arabisk, engelsk, polsk, rumænsk, tigrinya:

Sproggaven – ”Leg sammen med dit barn i sandkassen”

  • Brug spanden og skovlene til at bygge tårne, lave sandkager, sandslotte eller brug skovlen til at samle vand fra vandpytter.
  • Leg også med spand og skovl, når dit barn er i bad.
  • Snak med barnet om, hvad I gør sammen. ”Jeg hælder vand op”. ”Jeg bygger et tårn”. Følg barnets idéer og tal sammen om det, som barnet er interesseret i.
  • Tal om det I har leget. Når I senere ser en sandkasse, så tal om hvad I gjorde, da I legede i sandkassen. ”Kan du huske, da vi byggede et tårn i sandkassen, hvad synes du var sjovt? ”

Se vejledningen til "Leg sammen med dit barn i sandkassen" (pdf)

Her kan du se forældrevejledningerne på arabisk, engelsk, polsk, rumænsk, tigrinya:

Se og hør sange i Sproggaven til børn på 3 år

Sangtekst

Her er højre, her er venstre
Her er maven, som er rund
Her er ho´det, hvor vi finder
øjne, ører, næse, mund
Omme bagpå sidder ryggen
Og hvor ryggen, den er slut
sidder jo min lille numse
Den kan slå en ordentlig PRUT.

Læs sangteksten til "Her er højre, her er venstre" (pdf)

Sangtekst

Peg på de enkelte kropsdele, imens I synger om dem.

Hoved, skulder, knæ og tå – knæ og tå.
Hoved, skulder, knæ og tå – knæ og tå.
Øjne, ører, næse, mund.
Hoved, skulder, knæ og tå – knæ og tå.

Læs sangteksten til "Hoved, skulder, knæ og tå" (pdf)

Sangtekst

Hvor er låret, hvor er låret? (fagter: Slå spørgende ud med armene)
Klap på det. Klap på det!
Klappe, klappe, klappe. (fagter: Klap på låret)
Nappe, nappe, nappe. (fagter: Nap låret blidt)
Hér er det, her er det.

Hvor er armen, hvor er armen?
Klap på den. Klap på den!
Klappe, klappe, klappe.
Nappe, nappe, nappe.
Hér er den, her er den.

(osv. med andre kropsdele)

Læs teksten til "Hvor er låret?" (pdf)

Sangtekst

Se mit hoved, se mit hoved
Her er det, her er det
Se, hvor det kan nikke
Se, hvor det kan nikke
Nik, nik, nik – nik,nik,nik

Mine øjne, mine øjne
Her er de, her er de
Se, hvor de kan blinke
Se, hvor de kan blinke
Luk dem i – luk dem op

Mine ører, mine ører
Her er de, her er de
Hør, hvor de kan lytte
Hør, hvor de kan lytte
Hør nu godt – hør nu godt

Se min næse, se min næse
Her er den, her er den
Den kan rigtig lugte
Den kan rigtig lugte
Snus nu ind – snus nu ind

Her er munden, her er munden
Den er her, den er her
Den kan rigtig gabe
Den kan rigtig gabe
Åben den –luk igen

Læs sangteksten til "Se mit hoved" (pdf)

I Silkeborg kommune har vuggestue/dagpleje og børnehave fået udleveret en sproggave. Her kan du printe det materiale, som er i Sproggaven.

Materiale til print til vuggestuen og dagplejen

Vejledning til print:

Vejledning til bogen "Jeppes bold" - Dansk (pdf)

Vejledning til bogen "Jeppes bold" - Arabisk (pdf)

Vejledning til bogen "Jeppes bold" - Engelsk (pdf)

Vejledning til bogen "Jeppes bold" - Polsk (pdf)

Vejledning til bogen "Jeppes bold" - Rumænsk (pdf)

Vejledning til bogen "Jeppes bold" - Tigrinya (pdf)

Vejledning til "Jeppes bold"

Læs for og med dit barn hver dag.

Snak om det I ser på billederne, og det dit barn er optaget af.

Læs bogen mange gange, da børn elsker gentagelser.

Bogen kan inspirere til for eksempel at tale om:

  • andre katte og andre dyr, I kender.
  • bolde, som I finder frem og leger med.

Introduktion til print

Introduktion til vendespil med vilde dyr - Dansk (pdf)
Introduktion til vendespil med vilde dyr - Arabisk (pdf)
Introduktion til vendespil med vilde dyr - Engelsk (pdf)
Introduktion til vendespil med vilde dyr - Polsk (pdf)
Introduktion til vendespil med vilde dyr - Rumænsk (pdf)
Introduktion til vendespil med vilde dyr - Tigrinya (pdf)

Introduktion til vendespillet "Vilde dyr" - med fokus på ordforråd og sætningsopbygning
Leg med vendespillet med dit barn.

Kig på billederne sammen.

Tal om det, I ser på billederne.

Prøv at finde dyrene på plakaten sammen.

Når dit barn er cirka 2 år, kan I spille spillet. Start med
2-3 sæt billeder ad gangen. Sig ordene højt og beskriv,
det du ser på billedet. For eksempel: Løven sover.

Når I spiller vendespillet, lærer dit barn nye ord og
bygger nye sætninger op – og at I skal skiftes til at
spille.

Introduktion til print

Introduktion til vendespil med husdyr - Dansk (pdf)

Introduktion til vendespil med husdyr - Arabisk (pdf)

Introduktion til vendespil med husdyr - Engelsk (pdf)

Introduktion til vendespil med husdyr - Polsk (pdf)

Introduktion til vendespil med husdyr - Rumænsk (pdf)

Introduktion til vendespil med husdyr - Tigrinya (pdf)

Introduktion til vendespillet "Husdyr" - med fokus på ordforråd og sætningsopbygning
Leg med spillet med dit barn.

Kig på billederne sammen.

Tal om det, I ser på billederne.

Prøv at finde dyrene på plakaten sammen.

Når dit barn er cirka 2 år, kan I spille spillet. Start med
2-3 sæt billeder ad gangen. Sig ordene højt og beskriv,
hvad du ser på billedet. For eksempel: Hesten spiller
med en bold.

Når I spiller vendespillet, lærer dit barn nye ord og
bygger nye sætninger op – og at I skal skiftes til at
spille.

Introduktion til print

Introduktion til vendespil med piger og drenge - Dansk (pdf)
Introduktion til vendespil med piger og drenge - Arabisk (pdf)
Introduktion til vendespil med piger og drenge - Engelsk (pdf)
Introduktion til vendespil med piger og drenge - Polsk (pdf)
Introduktion til vendespil med piger og drenge - Rumænsk (pdf)
Introduktion til vendespil med piger og drenge - Tigrinya (pdf)

Introduktion til vendespillet "Piger og drenge" - med fokus på ordforråd, sætningsopbygning, personlige stedord (han, hun og jeg)
Leg med vendespillet med dit barn.

Kig på billederne sammen.

Tal om det, I ser på billederne.

Når dit barn er cirka 2 år, kan I spille spillet Start med
2-3 sæt billeder ad gangen. Sig ordene højt og beskriv
det du ser på billedet. For eksempel: Drengen spiller
guitar, eller han spiller guitar.

Når I spiller vendespillet, lærer dit barn nye ord og
bygger nye sætninger op – og at I skal skiftes til at
spille.

Materiale til print til børnehaven - rimspil

Introduktion til Rimspillet

Inspiration til færdiggørelse af materialerne til Rimspil

Billedkort til Rimspillet, kropsdele og genstande

Skattekort

Forældrevejledning til print

Forældrevejledning til rimspillets Skattekort - Dansk (pdf)

Forældrevejledning til rimspillets Skattekort - Arabisk (pdf)

Forældrevejledning til rimspillets Skattekort - Engelsk (pdf)

Forældrevejledning til rimspillets Skattekort - Polsk (pdf)

Forældrevejledning til rimspillets Skattekort - Rumænsk (pdf)

Forældrevejledning til rimspillets Skattekort - Tigrinya (pdf)

Forældrevejledning til rimspillets Skattekort

  • Benævn de forskellige kropsdele på Skattekortet, og find dem på jeres
    egne kroppe.
  • Gå nu på jagt efter ord/ting, der rimer på kropsdelene, f.eks. ben, som
    rimer på sten.
  • Jagten kan foregå både inde og ude.
  • Se, hvor mange rimord I kan finde på Skattekortet.
  • Hvis I ikke kan finde ord, der rimer, kan I opfinde vrøvleord, der rimer, f.eks.
    mave – tave, ben – fen, øje – føje, hår – bår.
  • Skatten er de ting, I finder, som rimer på kropsdelene, samt de vrøvleord,
    I opfinder.

Materiale til print til børnehaven

Forældrevejledning til print:

Forældrevejledning til leg med De første 1000 ord - Dansk (pdf)
Forældrevejledning til leg med De første 1000 ord - Arabisk (pdf)
Forældrevejledning til leg med De første 1000 ord - Engelsk (pdf)
Forældrevejledning til leg med De første 1000 ord - Polsk (pdf)
Forældrevejledning til leg med De første 1000 ord - Rumænsk (pdf)
Forældrevejledning til leg med De første 1000 ord - Tigrinya (pdf)

Pædagogisk vejledning til print:

Pædagogisk vejledning til leg med De første 1000 ord (pdf)

Forældrevejledning til De første tusind ord

Tal med dit barn om billederne i bogen. Hvad sker der,
og hvilke ord får I øje på?

Tal om de ord, dit barnet ikke kender.

Fortæl dit barn, hvad tingene hedder – og hvad
de kan bruges til.

Læs bogen flere gange sammen med dit barn.

Når dit barn har hørt bogen flere gange, kan barnet
fortælle dig om det der sker i bogen.

Idé til ordleg: I skiftes til at finde et ord på hver side
og ser, hvem der kan finde flest ord.

Pædagogisk vejledning til De første 1000 ord

Konkreter giver anledning til og mulighed for at samtale med børn og kan indgå i
forskellige former for aktiviteter.

Indbydende konkreter motiverer de fleste børn. Konkreter medvirker også til at
skærpe opmærksomheden og koncentrationen, hvilket igen medvirker til at støtte
sprogtilegnelsen.

Her er nogle ideer til hvordan I kan bruge konkreter i det pædagogiske arbejde med
sproget.

  • Læg tingene forskellige steder i lokalet. Børnene får på skift at vide, hvilken ting de skal
    finde.
  • Læg de forskellige konkreter på række. Spørg ”hvad ligger ved siden af…?”, ”hvad
    ligger mellem…?”
  • Sortér genstandene sammen med barnet efter, om de hedder ”en” eller ”et”.
  • Læg de forskellige konkreter i en pose, og træk herefter én konkret op. Tal med
    børnene om hvilken lyd (bogstav) den konkrete genstand begynder med, og hvilket
    overbegreb den hører til.
  • Træk en konkret op af posen, tilføj et tillægsord (handleord) til genstandens navn, fx en
    pæn dreng, en hurtig helikopter eller en lang bus.
  • Træk en konkret op af posen og sig en sætning hvor genstanden kan indgå i

Forældervejledninger til print

Vejledning til bogen Fri leg i supermarkedet - Dansk (pdf)
Vejledning til bogen Fri leg i supermarkedet - Arabisk (pdf)
Vejledning til bogen Fri leg i supermarkedet - Engelsk (pdf)
Vejledning til bogen Fri leg i supermarkedet - Polsk (pdf)
Vejledning til bogen Fri leg i supermarkedet - Rumænsk (pdf)
Vejledning til bogen Fri leg i supermarkedet - Tigrinya (pdf)

Pædagogisk vejledning til print

Pædagogisk vejledning til bogen "Fri leg i supermarkedet - Lasse Leif" (pdf)

Forældervejledning til bogen "Fri leg i supermarkedet"

Tal med dit barn om billederne i bogen. Hvad sker der,
og hvilke ord får I øje på?

Tal om de ord, dit barnet ikke kender.

Fortæl dit barn, hvad tingene hedder – og hvad
de kan bruges til.

Læs bogen flere gange sammen med dit barn.

Når dit barn har hørt bogen flere gange, kan barnet
fortælle dig om det der sker i bogen.

Idé til ordleg: I skiftes til at finde et ord på hver side,
og ser hvem der kan finde flest ord.

Pædagogisk vejledning til bogfolder til bogen "Fri leg til supermarkedet"

Konkreter giver anledning til og mulighed for at samtale med børn og kan indgå i
forskellige former for aktiviteter.

Indbydende konkreter motiverer de fleste børn. Konkreter medvirker også til at
skærpe opmærksomheden og koncentrationen, hvilket igen medvirker til at støtte
sprogtilegnelsen.

Her er nogle ideer til, hvordan I kan bruge konkreter i det pædagogiske arbejde med
sproget:

  • Læg tingene forskellige steder i lokalet. Børnene får på skift at vide, hvilken ting de skal
    finde.
  • Læg de forskellige konkreter på række. Spørg ”hvad ligger ved siden af…?”, ”hvad
    ligger mellem…?”
  • Sortér genstandene sammen med barnet efter, om de hedder ”en” eller ”et”.
  • Læg de forskellige konkreter i en pose, og træk herefter én konkret op. Tal med
    børnene om hvilken lyd (bogstav) den konkrete genstand begynder med, og hvilket
    overbegreb den hører til.
  • Træk en konkret op af posen, tilføj et tillægsord (handleord) til genstandens navn, fx en
    pæn dreng, en hurtig helikopter eller en lang bus.
  • Træk en konkret op af posen og sig en sætning hvor genstanden kan indgå i.

Vejledninger til print

Vejledning til bogen "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" - Dansk (pdf).
Vejledning til bogen "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" - Arabisk (pdf)
Vejledning til bogen "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" - Engelsk (pdf)
Vejledning til bogen "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" - Polsk (pdf)
Vejledning til bogen "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" - Rumænsk (pdf)
Vejledning til bogen "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" - Tigrinya (pdf).

Bogfolder og vendespil til print

Bogfolder til bogen "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" (pdf)

Vendespil til "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" (materiale ikke tilgængeligt til print pt)

Vejledning til ”Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved”
Læs bogen sammen med jeres barn.

Stil spørgsmål til barnet undervejs.

Tal om billederne i bogen.

Når I har læst bogen, skal dit barn fortælle dig om
handlingen.

Bogen læses flere gange.

Spil vendespillet med jeres barn, og husk at sig
ordene højt.

Idé til ordleg: Læg billederne af dyrene i den
rækkefølge de optræder i bogen.

Idé til ordleg: Find dyrene fra vendespillet i bogen.

Tal om hvilke dyr I kender, hvornår og hvor I så dyrene.

Sangtekster til print

Sangtekst til "Muldvarpens sang" (pdf)

Sangtekst til "Her er højre, her er venstre" (pdf).

Sangtekst til "Hvor er låret" (pdf)

Sangtekst til "Se mit hoved" (pdf)

Sangtekst til muldvarpens sang

Melodi: Tre små soldater
Tekst: Anne Lindhard

En vred lille muldvarp … han fik en lort på hov´det
… og bum bummelum

Han gik ud i verden … han ville finde dyret
… og bum bummelum

Han spurgte først duen … men duen laved’ klatter
… og bum bummelum

Så spurgte han hesten … men hesten laved’ pærer
. … og bum bummelum

Nu spurgte han haren … men haren laved’ kugler
… og bum bummelum

Så spurgte han geden … men geden laved’ knolde
… og bum bummelum

Så spurgte han koen … men koen laved’ kasser
… og bum bummelum

Så spurgte han grisen … men grisen laved’ gylle
… og bum bummelum

Han mødte to fluer … de sagde det var HUNDEN
… og bum bummelum

En glad lille muldvarp … gav hunden selv en pølle
… og BUM BUMMELUM

Sangtekst til Her er højre, her er venstre

Melodi: Tingelingelater, tinsoldater...
Tekst og ide: Ukendt

Her er højre, her er venstre
Her er maven som er rund

Her er ho´det, hvor vi finder
øjne, ører, næse, mund

Omme bagpå sidder ryggen
Og hvor ryggen, den er slut

sidder jo min lille numse
Den kan slå en ordentlig PRUT

Sangtekst til Hvor er låret?

Melodi: Mester Jakob
Tekst og ide: Lotte Salling

Hvor er låret, hvor er låret? (fagter: Slå spørgende ud med armene)
Klap på det. Klap på det!
Klappe, klappe, klappe. (fagter: Klap på låret)
Nappe, nappe, nappe. (fagter: Nap låret blidt)
Hér er det, her er det.

Hvor er armen, hvor er armen?
Klap på den. Klap på den!
Klappe, klappe, klappe.
Nappe, nappe, nappe.
Hér er den, her er den.

(osv. med andre kropsdele)

Sangtekst til Se mit hoved
Melodi: Mester Jakob
Tekst: Vivi Jelle og Kirsten Persson

Se mit hoved, se mit hoved

Her er det, her er det
Se, hvor det kan nikke
Se, hvor det kan nikke
Nik, nik, nik – nik,nik,nik

Mine øjne, mine øjne
Her er de, her er de
Se, hvor de kan blinke
Se, hvor de kan blinke
Luk dem i – luk dem op

Mine ører, mine ører
Her er de, her er de
Hør, hvor de kan lytte
Hør, hvor de kan lytte
Hør nu godt – hør nu godt

Se min næse, se min næse
Her er den, her er den
Den kan rigtig lugte
Den kan rigtig lugte
Snus nu ind – snus nu ind

Her er munden, her er munden
Den er her, den er her
Den kan rigtig gabe
Den kan rigtig gabe
Åben den –luk igen

Opskrift til print

Opskrift på pandekager - Dansk (pdf)
Opskrift på pandekager - Arabisk (pdf)
Opskrift på pandekager - Engelsk (pdf)
Opskrift på pandekager - Polsk (pdf)
Opskrift på pandekager - Rumænsk (pdf)
Opskrift på pandekager - Tigrinya (pdf)

Opskrift på pandekager

  • Kig sammen med dit barn på billederne i opskriften.
  • Find de ting, I skal bruge.
  • Lav en indkøbsseddel sammen.
  • Tal om, hvad I skal købe.
  • Lad barnet skrive eller tegne, det I skal købe.
  • Tal om det der står på indkøbssedlen når I køber ind.
  • Tal om det I er i gang med, mens I bager: måler af, slår æg ud, blander dejen sammen, pisker dejen sammen, bager pandekagerne.

Idéer til samtale:

  • Hvor kommer tingene fra? F.eks.: Melet kommer fra kornet, som gror på marken. Sukker kommer fra sukkerroer. Æg kommer fra hønen. Mælk kommer fra koen.
  • Hvordan er det at dufte, føle og røre ved tingene?

Samtalebillede til "i køkkenet" - Dansk (pdf)

Samtalebillede til "i køkkenet" - Arabisk (pdf)

Samtalebillede til "i køkkenet" - Engelsk (pdf)

Samtalebillede til "i køkkenet" - Polsk (pdf)

Samtalebillede til "i køkkenet" - Rumænsk (pdf)

Samtalebillede til "i køkkenet" - Tigrinya (pdf)

Samtalebillede til "på gaden" - Dansk (pdf)

Samtalebillede til "på gaden" - Arabisk (pdf)

Samtalebillede til "på gaden" - Engelsk (pdf)

Samtalebillede til "på gaden" - Polsk (pdf)

Samtalebillede til "på gaden" - Rumænsk (pdf)

Samtalebillede til "på gaden" - Tigrinya (pdf)

Vejledning til print

Vejledning til bogen "Rim med familien, op & ned" - Dansk (pdf)
Vejledning til bogen "Rim med familien op & ned" - Arabisk (pdf)
Vejledning til bogen "Rim med familien op & ned" - Engelsk (pdf)
Vejledning til bogen "Rim med familien op & ned" - Polsk (pdf)
Vejledning til bogen "Rim med familien op & ned" - Rumænsk (pdf)
Vejledning til bogen "Rim med familien op & ned" - Tigrinya (pdf)

Vejledning til Rim med familien

  • I bogen er der fokus på ord, der rimer, ord der betyder.
    det modsatte og ord der betyder det samme.
  • Læs bogen sammen med dit barn.
  • Tal om de ord, der er skrevet med rødt.
  • Lad dit barn finde de ord, der er modsætninger, på billedet.
  • Vend bogen om, når I er midt i den.
  • Find de ord, der er skrevet med rødt og tal om, at forskellige ord kan betyde det samme.
  • Tal om billederne i bogen.
  • Find den grønne frø på hvert billede, og tal om hvad den laver.

Idéer til ordlege:

  • Find på andre ord der rimer, stol – sol osv.
  • Brug andre rim og remser, I kender.

Læs om hvad Sproggaven er, hvem der kan få Sproggaven, og hvad der er af mulighed for at låne materialer i dit barns dagtilbud.

Information om Sproggaven

Indsatsen Sproggaven har til formål at sikre en tidlig indsats over for børn, der har en forhøjet risiko for senere udvikling af tale-sproglige forsinkelser. Her spiller forældrene en afgørende rolle. Udvalgte forældre får derfor udleveret sprogstimulerende materialer to-tre gange - Første gang når barnet er 8 måneder, og igen når barnet er to år, og evt. når barnet fylder tre år.

Sundhedsplejen udvælger i tæt dialog med familierne de børn, der er omfattet af indsatsen. Det sker, når barnet er 4-6 måneder gammel.

For børn på 8 måneder og 2 år er det følgende objektive kriterier, der afgør, om et barn er omfattet af sproggaveindsatsen. Kun ét af kriterierne skal passe på barnet:

  • Mors højeste eksamen er folkeskolens afgangsprøve.
  • Mor eller far har haft læsevanskeligheder i skolen i en sådan grad, at de har haft brug for hjælp.
  • Mor eller far er enlig forsøger uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse.
  • Mor eller far er en ung forsørger (under 23 år) uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse.
  • Barnet er flersproget.

Hvis sundhedsplejen oplever, at barnet er forsinket i sin kommunikation, når barnet er 4-6 måneder, kan sundhedsplejen på baggrund af nogle hjælpespørgsmål omkring kommunikation sørge for, at barnet bliver omfattet af sproggave-indsatsen, selvom familien ikke er omfattet af de objektive kriterier.

Et 3-årigt barn kan få udleveret Sproggaven, hvis barnet placerer sig i særlig eller fokuseret indsats på en sprogvurdering, som udarbejdes af pædagogerne i barnets daginstitution. Sproggaven udleveres til forældrene og kontaktpædagogen af en talehørekonsulent eller flersprogsvejleder.

Alle legestuer, vuggestuer og børnehaver modtager deres egne sproggavematerialer. Disse materialer kan lånes ud til børn, der er omfattet af sproggave-indsatsen, og til de børn, der placerer sig i særlig eller fokuseret indsats efter en 3-årssprogvurdering. Materialerne er udleveret til legestuer, vuggestuer og børnehaver.

Materialerne bruges først i dagplejen/vuggestuen/børnehaven, således at barnet får en forforståelse for materialet. Forældrene inviteres af dagplejen/vuggestuen/børnehaven til at deltage i brugen af materialet sammen med deres barn, eksempelvis i forbindelse med aflevering eller afhentning. Samtidig med hjemlånet bruges materialet sideløbende i dagtilbuddet.

Materialerne henvender sig til børn i alderen 1-2 år og kan udlånes til de familier, der er omfattet af indsatsen.

Sproggavens materialer for børn i alderen 1-2 år indeholder:

  • Spillet 'Husdyr' og tilhørende forældrevejledning
  • Spillet 'Vilde dyr' og tilhørende forældrevejledning
  • Spillet ’Drenge og piger’ og tilhørende forældrevejledning
  • Bogen 'Jeppes bold' og tilhørende forældrevejledning

Materialerne henvender sig til børn i alderen 3-6 år og kan udlånes til de familier, der er omfattet af indsatsen.

Sproggavens materialer for børn i alderen 3-6 år indeholder:

  • Bogen ’Muldvarpen’ og tilhørende forældrevejledning
  • Figur af Muldvarpen
  • Vendespil til Muldvarpen
  • Muldvarpens sang
  • Rød pose med udvalgt legetøj, som alle kan findes i bogen ’Mine første 1000 ord’
  • Gladsaxespillet
  • Bogen ’Lasse-Leif – Fri leg i supermarkedet’ og tilhørende forældrevejledning
  • Bogen ’Rim med Familien - Op & Ned’ og tilhørende forældrevejledning
  • Bogen ’Mine første 1000 ord’ og tilhørende forældrevejledning
  • Opskrift på pandekager og tilhørende forældrevejledning
  • Blå gymnastikposer til at låne materialerne hjem i

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje