Landzone og landzonetilladelser
Udenfor byzone og sommerhusområder kan det kræve landzonetilladelse at ændre anvendelsen af jordarealer eller bygninger, udstykke eller opføre ny bebyggelse.
Hvad er landzone?
Det er landzone, hvis ikke det er byzone eller sommerhusområde.
Se om et område er landzone (åbner webkort)
Bemærk: Røde områder er byzone, gule er sommerhusområde, og resten er landzone.
Læs mere om landzonebestemmelserne på Bolig- og Planstyrelsens hjemmeside, hvor du blandt andet kan finde "Vejledning om landzoneadministration Planlovens §§34-38" fra 2018.
Gå til Bolig- og Planstyrelsens hjemmeside
Ansøg om en landzonetilladelse
Ansøgningsprocessen begynder ved, at du udfylder en ansøgning:
Har du brug for hjælp til ansøgningen, så kontakt Team Omegn og Landskab i Teknik- og Miljøafdelingen
Kontakt Team Omegn og Landskab
Sagsbehandlingstid
Fra tidspunktet hvor sagsbehandlingen påbegyndes, til du tidligst kan forvente en afgørelse, skal du regne med at der går mindst 8 uger.
Naboorientering, partshøring, og evt. politisk behandling kan desuden forlænge sagsbehandlingstiden ud over de 8 uger.
Du vil modtage en foreløbig vurdering, hvis det ansøgte ikke umiddelbart kan tillades med henblik på at se om dit projekt til tilrettes.
Straksliste for landzoneansøgninger
Vi stræber efter at sætte gang i sagsbehandlingen af en række prioriterede sager. Denne ”Straksliste” ses med 4 prioriteringer nedenfor:
- Prioritering
Anmeldelser af forhold undtaget krav om landzonetilladelse jf. planlovens §§ 36- 37, f.eks. boliger og mindre erhverv i overflødiggjorte bygninger samt boliger til landbrugsejendomme. Der er lovbestemt 14 dage til at behandle disse. - Prioritering
Forespørgsler om bebyggelsesmæssige forhold, typisk ved køb/salg af ejendomme samt i forbindelse med idéer til nyt byggeri. Forespørgsler tilstræbes besvaret inden for 14 dage. - Prioritering
Erhvervs- og offentlige sager, hvor det tydeligt fremgår, at det ansøgte har betydning for virksomhedsdrift, beskæftigelse eller offentlig forsyning/service, der er samfundskritisk (daginstitutionsbarakker, midlertidige byggepladser, antennemaster, regnvandsbassiner mv.). Igangsættelse af sagsbehandling tilstræbes at ske ikke senere end 30 dage fra ansøgningen er modtaget. - Prioritering
Særlige tilfælde som f.eks. borgerkritisk bebyggelse som genopførelse af bolig efter hændelig undergang som brand eller storm, forebyggelse af oversvømmelse mv.). Eller hvis fejl i sagsbehandling har forsinket Teknik- og Miljøafdelingens samlede sagsbehandling.
Det kan også være hvis der sker parløb med anden lovgivning med faste lovbestemte tidsfrister. Igangsættelse af sagsbehandling tilstræbes at ske senest 30 dage fra modtagelse.
Hvad kigger vi på i din ansøgning?
Følgende punkter indgår i behandlingen:
- Planlægningen (kommuneplanen og vurdering af om det ansøgte er lokalplanpligtigt)
Se Kommuneplan 2020-2032 - Miljø (støj, røg, kloakering og forureningsrisiko)
- Natur (natur, vandløb, skov og sø)
- Landskab
- Kulturmiljø
- Nabohensyn
- Klima (oversvømmelsesrisiko, servicestruktur)
- Vejforhold (trafik, byggelinjer, vej og kollektiv trafik)
- Afgørelsens betydning for fremtidige lignende afgørelser (præcedens)
Klagemuligheder
Du har mulighed for at klage over din afgørelse til Planklagenævnet.