Hjem Borger Natur og miljø Sejlads Bådhavne og slæbesteder Vask, slibning og maling af både i Indelukket

Vask, slibning og maling af både i Indelukket

Retningslinjerne for udlejning af kommunens bådpladser er i september 2022 blevet revideret. Efterfølgende er i september 2023 sendt et brev til alle bådejere, der præciserer hvilke regler der gælder vedr. vask, slibning og maling af både i Indelukket.

Daglig vask (når bådene er i vand)

Der accepteres rensning af både i vandet over vandlinjen vha. højtryksrenser og til formålet egnede børster på glatte overflader, dvs. ikke på porøse eller misligholdte overflader. Dette for rengøring af overflader for støv, pollen, sod fra Hjejlen etc. Rensningen skal ske med omtanke og må ikke resultere i at olie, maling eller andre miljøskadelige stoffer skylles af båden og ender i vandmiljøet.

Der må ikke anvendes nogen former for rengøringsmidler i vandet ej heller rengøringsmidler mærket ”biologisk nedbrydeligt” el.lign.

Bådene må kun afrenses udvendigt og der skal være særlig opmærksomhed på, at der ikke sker afvaskning af olie m.v. specielt ifm. udvendige motorer. Evt. olie på båden skal aftørres med klud, som skal bortskaffe som affald. Grundigere rengøring af både, som kræver brug af rengøringsmidler, er ikke tilladt, mens bådene ligger i vandet.

Vask af både på land

Det er ikke tilladt at afvaske både på land hverken med el. uden rengøringsmidler. Dette kan først tillades, når der er etableret en vaskeplads med afløb til kloakken. Såfremt bådejere har behov for afvaskning på land, skal dette ske på en egnet vaskeplads udenfor Indelukket.

Slibning af både på land

Såfremt der skal foretages slibning af både skal anvendes professionel vådslibning med opsamling af afslebet materiale. Der skal ske afdækning af underlag og opsamlet materiale skal bortskaffes som restaffald.

Maling af både på land

Der skal inden malearbejdet påbegyndes, udlægges tæt underlag/afdækning uden risiko for afløb til terræn. Når malearbejdet er afsluttet, skal underlag/afdækning opsamles og bortskaffes som restaffald.

Miljøbeskyttelsesloven gælder for alle. Derfor er Hjejleselskabets også omfattet af reglerne i miljøbeskyttelsesloven.

Ligesom kommunen har været i dialog med motorbådsklubben i Indelukket om mulige løsninger, så har kommunen også været i dialog med Hjejleselskabet.

Hjejleselskabet har planer om at opføre en tørdok til vedligeholdelse af selskabets både, og derfor har Hjejleselskabet fået en udsættelse i forhold til at overholde gældende miljøkrav, når vedligeholdelsen af bådene foregår inden for en række givne retningslinjer.

Kommunen ejer Indelukket og bådpladserne.
Som grundejer kan kommunen derfor fastsætte de regler, der gælder for udlejning af bådpladser og brugen af kommunens arealer.
Reglerne er politisk besluttet af byrådet/fagudvalget.
Kommunen er som enhver grundejer i Danmark underlagt den gældende miljølovgivning.
Miljøbeskyttelsesloven §27 forbyder, at forurenende stoffer bliver udledt i vandløb og søer, og at forurenende stoffer lægges eller spildes på jorden, så der er risiko for at stofferne kan havne i vandet.
Som grundejer er kommunen ansvarlig for, at det ikke sker fra kommunens arealer.
Hvis der sker en forurening, er kommunen erstatningspligtig for oprydning af forureningen, og det vil i givet fald skulle ske for skatteborgernes penge.
Derfor er det politisk besluttet at tilrette udlejningsreglerne, så det sikres, at vask, slibning og maling af både skal ske under ordnede forhold og med tilstrækkelig beskyttelse, fx på en vaskeplads, hvor spildevandet kan ledes ud til et rensningsanlæg.

Kultur- og Borgerserviceafdelingen
Emil Ryø Tjørnehøj Søvej 1 8600 Silkeborg