Hjem Borger Natur og miljø Sejlads Sikker sejlads for institutioner, klubber og foreninger

Sikker sejlads for institutioner, klubber og foreninger

Kortmateriale for medarbejdere med endags sikkerhedskursus i kano og kajak

Folketinget indførte skærpede krav pr. 1. oktober 2012 for at sikre bedre forhold for passagerer, der kommer til skade til søs. Siden 1. april 2013 har passageransvarsforsikring været et krav ved al erhvervsmæssig sejlads.

Reglerne står i EU-forordning nr. 392/2009, Søloven og bekendtgørelse nr. 9 af 12. januar 2013. Disse regler gælder, når en repræsentant fra institutionen leder sejladsen, og når elever bidrager til fartøjets fremdrift eller navigation, fx ved at ro eller sætte sejl.

For Silkeborg Kommunes skoler og institutioner m.v. betyder det, at sejlads med kajakker, kanoer, joller, surfere, oppustelige gummibåde og andre mindre både under fem meter uden motor eller med højst fem hk motor er omfattet af reglerne, da dette betragtes som erhvervsmæssig sejlads.

Skoleledere og lignende skal være opmærksomme på, at reglerne også gælder ved leje af kanoer til sejlads på en å og ved sejladsaktiviteter i udlandet. I disse tilfælde skal Silkeborg Kommune tegne en passageransvarsforsikring, da de står for driften af fartøjet.

Skoler og institutioner m.v. skal kontakte Forsikring og Flådestyring i Ejendomme for at tegne den nødvendige forsikring.

Udover forsikringen skal skoler og institutioner m.v. udfylde sikkerhedsinstruksen for sejladsen, som findes på Silkeborg Kommunes intranet - SIKO.

Ved tvivl om udarbejdelsen af sikkerhedsinstruksen kan Forsikring og Flådestyring kontaktes for vejledning.

Kortmateriale til retningslinjer for sikker sejlads i Silkeborg kommune

I nedenstående link findes kort over de beskyttede områder, som et sikkerhedskursus i kano og kajak giver adgang til at sejle på.

Kortmateriale - Søkort

Forsikring og Flådestyring Ejendomme Østergade 1 8600 Silkeborg