Hjem Borger Natur og miljø Vandløb og søer Regler om vandløb Vandløb - Information om fejl ved private dræn/rørlagte vandløb

Vandløb - Information om fejl ved private dræn/rørlagte vandløb

Vandløbsloven omfatter vandløb, grøfter, kanaler, rørlagte vandløb, dræn samt søer, damme og andre lignende ferske indvande, hvor der er afløb. Alle vandløb skal vedligeholdes, så deres evne til at aflede vand ikke forringes. Vandløbene er opdelt iprivate vandløb, hvor bredejerne afholder alle udgifterne til vedligeholdelse og offentligevandløb, hvor vedligeholdelsen foretages af det offentlige.

De rørlagte vandløb

De større rørlagte vandløb og dræn ligger oftest i det oprindelige vandløbs leje, dvs. på det laveste sted i terrænet. Større rørlægninger er typisk et resultat af et rørlægningsprojekt, hvorfor der muligvis kan findes projekttegninger over udførelsen af arbejdet. Hvis de enkelte bredejere ikke har kendskab til de tekniske specifikationer på den rørlagte strækning, kan der søges oplysninger hos vandløbsmyndigheden, en kloakmester, landinspektør, teknisk rådgiver eller landsarkivet. Mindre rørlægninger kan være sværere at finde detaljerede oplysninger om, men er stadig omfattet af bestemmelserne i Vandløbsloven. Synlige brønddæksler kan give en indikation af, hvor rørledningen er placeret, men brønddæksler kan også være nedsænkede af hensyn til dyrkningen eller overgroet og dermed ude af syne fra overfladen. Udskiftning af enkelte rør eller kortere strækninger med nye rør i samme beliggenhed og koter og med samme kapacitet betragtes som reparation og er dermed en del af vedligeholdelsen. Udskiftning af rørledninger over flere ejendomme, til anden beliggenhed og/eller anden diameter er at  betragte som reguleringer, som skal godkendes af vandløbsmyndigheden efter ansøgning.

Mistanke om fejl i de rørlagte vandløb. Hvad skal du selv kigge efter?

Hvis du har mistanke om, at en rørledning ikke fungerer efter hensigten, skal du selv igangsætte en undersøgelse for at finde fejlen. En undersøgelse skal afklare følgende:

• Hvilken type rør er anvendt? Ler, beton, plastik?
  • Rørledningens alder? Gule og orange ler-drænrør kan være 100 år gamle og derfor udtjente. Det kan sjældent betale sig at reparere længere strækninger.
  • Hvordan hænger rørene sammen? Er de blot stødt op til hinanden eller er de samlet med der muffer?
  • Er rørledningen blevet vedligeholdt (repareret, spulet eller rodskåret) for nyligt? Trænger rørledningen til at blive vedligeholdt, eller kan rørledningen have taget skade i forbindelse med vedligeholdelsen?
  • Er der skarpe knæk på rørledningen? De skarpe knæk udgør sårbare steder på rørledningen.
  • Er rørudløbet frit eller helt eller delvist dækket af sand i vandløbet?
  • Er der våde pletter eller små søer i lavninger, der viser, at rørledningen kan være tilstoppet eller faldet sammen?
  • Er der opstået huller i jorden over ledningen, som kan vise, at rørledningen er faldet sammen?
  • Er der højdeforskelle på vandspejlet i to brønde på vandløbet, hvilket kan tyde på en tilstopning mellem brøndene?
  • Er brøndene fyldt med sand eller jord?
  • Står der træer eller buske over eller i nærheden af rørledningen, så der er risiko for at indtrængende rødder har blokeret rørledningen?
  • Løber rørledningen gennem mosejord eller anden ustabil jordbund, så der er risiko for at rørledningen kan have sat sig eller rørene kan være gået fra hinanden?
  • Ligger rørledningen i pløjelaget, så store landbrugsmaskiner kan have skadet rørledningen, eller ligger rørledningen så langt oppe, at tung trafik kan have forårsaget skader?
  • Er jorden frossen, så vandet ikke kan trænge ned til rørledningen?
  • Har der været foretaget reparationer af eller foretaget gravearbejder i nærheden af rørledningen for nylig, så der kan være sket skader på rørledning?
  • Er der ført mere vand til rørledningen ved ny tilslutning af dræn, tagvand o.l.

Hvor er der hjælp at hente til opsporingsarbejdet?

Hvis du ikke kan finde fejlen eller ikke har mulighed for selv at udføre det fysiske opsporingsarbejde, kan du henvende dig til en kloakmester eller entreprenør for at få hjælp. Kloakmestre og entreprenører kender til de relevante problemstillinger og har mulighed for at foretage forskellige undersøgelser og reparationer i rørlagte vandløb:

• TV-inspektioner
  • Spulinger
  • Rodskæring
  • Etablering af brønde Rengøring af brønde Udskiftning af delstrækninger

Eventuel inddragelse af vandløbsmyndigheden

Silkeborg Kommune, Teknik og Miljø, er vandløbsmyndighed og skal dermed påse at vandløbsloven overholdes i både offentlige og private vandløb, grøfter og dræn og har i den forbindelse tilladelse til at føre tilsyn og færdes langs alle strækninger.

Har du begrundet formodning om, at problemet med forringet afvanding skyldes forhold, der ligger uden for din egen matrikel, skal du drøfte, og så vidt muligt løse problemet med den/de andre lodsejere. Kan I ikke finde en fælles løsning på problemet, indsendes en skriftlig anmodning til vandløbsmyndigheden om at behandle sagen. Anmodningen vedlægges alle relevante sagsakter, herunder drænledningens tekniske specifikationer, placering af brønde og skel, adresseliste over involverede lodsejere samt redegørelse for problemets omfang og historik. Vandløbsmyndigheden vurderer herefter, om problemet har omfang og karakter, der berettiger rejsning af en vandløbssag.

Lovgivning:

Vandløbsloven (lovbekendtgørelse LBK nr. 927 af 24/09/2009). Vandløbsloven revideres løbende. Find gældende version på Retsinfo.dk

Team Vandløb og Søer Søvej 3 8600 Silkeborg