Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Natur og miljø Vandløb og søer Retningslinjer for anlæg i vandløb og søer (UDKAST)

Retningslinjer for anlæg i vandløb og søer (UDKAST)

Herunder broer, bolværk, platforme, fortøjningspæle og lignende

Om retningslinjerne for anlæg i vandløb og søer

I Silkeborg Kommune er der mange offentlige søer og flere store vandløb, hvor alle har lov til at sejle. Vandområderne bruges også til andre former for rekreative udfoldelser som eksempelvis badning og fiskeri.

Ejere af matrikler, som ligger ned til søer og vandløb, ønsker ofte at etablere broer og andre anlæg ud i vandområdet for at få plads til fartøjer eller for at beskytte bredden mod erosion. Opførelse af nye anlæg samt udskiftning og ændring af eksisterende anlæg kræver altid tilladelse fra kommunen.

Kommunen skal vurdere ansøgninger om anlæg inden for de rammer, som lovgivningen sætter. Indenfor de lovmæssige rammer, som beskrives nærmere nedenfor, skal retningslinjerne bl.a. være med til at sikre balancen mellem bredejernes interesser på den ene side og offentlighedens interesser samt beskyttelsen af naturen og de landskabelige værdier på den anden side. Desuden skal retningslinjerne være med til at sikre ensartet sagsbehandling.

Uanset retningslinjerne, skal kommunen altid fortage en konkret vurdering ud fra de faktiske forhold. Retningslinjerne skal fraviges, hvis der er væsentlige forhold, som taler for det.

Ansøger er selv ansvarlig for, at anlæg på land placeres på egen matrikel, og at anlæg i vand placeres i rådighedsarealet ud for egen matrikel .

På nogle ejendomme kan der være tinglyst privatretlige aftaler. Gældende lovgivning, og retningslinjer udarbejdet på baggrund af lovgivningen, har altid forrang i forhold til privatretlige aftaler, også hvis de er tinglyst. Tinglyste rettigheder til f.eks. bådeplads eller bådebro kan som udgangspunkt ikke danne grundlag for tilladelse eller dispensation til anlæg.

Forklaring

Rådighedsarealet er vandarealet, som ligger foran en sømatrikel efter nærhedsprincippet. Bredejer ejer normalt ikke vandarealet, men har jagt- og fiskeret i arealet jf. fiskerilovens § 28. Kommunen er ikke myndighed i forhold til skelgrænser og rådighedsareal, så ved tvivl om afgrænsning, kan rette myndighed kontaktes (dvs. en landinspektør).


Retningslinjer for anlæg i søer og vandløb

Når kommunen behandler ansøgninger om tilladelse til etablering, udvidelse, erstatning eller ændring af anlæg i vandløb og søer, foretages der altid en konkret vurdering.

Kommunens vurdering af de enkelte ansøgninger sker bl.a. under hensynstagen til følgende retningslinjer:

Nye anlæg

 1. I robuste områder, som fx bynære områder ved Borresø, Brassø, Julsø, Remstrup Å, Silkeborg Langsø, Thorsø, Gjessø, Ørnsø og Bryrup Langsø, kan der som udgangspunkt opnås dispensation og landzonetilladelse til nye anlæg, som kommer offentligheden til gode, når

 a. de ikke medfører afgørende forandring af § 3-beskyttet natur (naturbeskyttelsesloven) og

 b. de ikke påvirker de landskabelige værdier og områdets naturinteresser i væsentlig grad (planloven).

2. I sårbare områder kan der i visse tilfælde opnås dispensation og landzonetilladelse til nye anlæg, der kommer offentligheden til gode, når der er tale om væsentlige offentlige interesser, og når

 a. de ikke medfører afgørende forandring af § 3-beskyttet natur (naturbeskyttelsesloven) og

 b. de ikke påvirker de landskabelige værdier og områdets naturinteresser i væsentlig grad (planloven).

Eksisterende anlæg

3. Der kan som udgangspunkt opnås dispensation og landzonetilladelse til at erstatte anlæg, der tidligere er meddelt tilladelse til, hvis det nye anlæg er identisk med eller mindre end det eksisterende anlæg.

4. Der kan som udgangspunkt opnås dispensation og landzonetilladelse til at erstatte anlæg, som er meget gamle, hvis det nye anlæg er identisk med eller mindre end det eksisterende anlæg.

Fortøjningspæle

5. Fortøjningspæle kan i ukomplicerede tilfælde etableres uden forudgående myndighedsbehandling, f.eks. hvor fortøjningspæl eller -bøje placeres i forbindelse med lovlig bådebro, og hvor pælen/bøjen placeres inden for broens længde. Der kan derimod som udgangspunkt ikke opnås dispensation til fortøjningspæle uden for broens længde.


Som kommentar til retningslinje nr. 2 vurderer kommunen, at følgende områder er at betragte som sårbare:

  • Hvor åen er så smal, at et anlæg kan genere vandets afstrømning eller de sejlende.
  • Hvor arealerne på landsiden af åen eller søen er beskyttet natur efter Naturbeskyttelseslovens § 3.
  • Sø- og vandløbsbredder med sammenhængende rørskov og natur, hvor der ikke er broer i forvejen.


Den lovmæssige ramme

Her beskrives nogle af de regler og principper, som sætter rammen for, hvornår kommunen kan give tilladelse til etablering af anlæg i vandløb og søer. Bemærk at anlæg også kan kræve tilladelse fra andre myndigheder f.eks. Fredningsnævnet og Miljøstyrelsen samt anden kommunal tilladelse, som typisk vil være dispensation fra lokalplan/byplanvedtægt, dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 16 eller vandløbsloven § 48.

Lovgrundlaget beskrives også nærmere i bilaget til retningslinjerne.

Beskyttet natur

På bredder og i vandløb og søer, der er kategoriseret som beskyttet natur, må der ikke ske ændring af tilstanden uden forudgående dispensation. Størstedelen af de vandløb og søer som ligger i Silkeborg Kommune er beskyttet natur. En ændring af tilstanden kan eksempelvis bestå af, at der etableres en bådebro eller et andet anlæg.

Der skal være tale om et særligt tilfælde, for at der kan meddeles dispensation til et anlæg, som ligger i et område med beskyttet natur. Der skal samtidig være tale om et område uden særlig naturbeskyttelsesmæssig interesse eller et anlæg, der ikke skønnes at medføre nogen afgørende forrykning af tilstanden i området. En dispensation må desuden ikke danne en uheldig eller uønsket præcedens. Det vil sige, at kommunen ikke må meddele dispensation til noget, som der ikke også i fremtidige lignende tilfælde kan meddeles dispensation til indenfor rammerne.

Praksis er meget restriktiv, og der er som udgangspunkt ikke mulighed for at dispensere til anlæg, som udelukkende tjener private rekreative interesser – heller ikke selvom anlægget ikke vurderes at medføre væsentlige tilstandsændringer i den beskyttede natur.

Særlige tilfælde, som kan begrunde dispensation efter naturbeskyttelsesloven, hvis det ansøgte ikke medfører afgørende forandring af beskyttet natur, vurderer Silkeborg Kommune f.eks. kan være:

  • Naturforbedrende tiltag.
  • Nye anlæg, som tjener samfundsmæssige interesser.
  • Udskiftning af eksisterende anlæg som tidligere er godkendte.
  • Udskiftning af eksisterende anlæg som er meget gamle.

Anlæg som tjener samfundsmæssige interesser, kan f.eks. være kommunale eller statslige anlæg, hvor offentligheden får adgang og hvor mulighederne for offentlighedens friluftsliv forbedres. Det kan også være private anlæg, som en større brugergruppe får adgang til, f.eks. anlæg som bruges af større foreninger, campingpladser, fartøjsudlejere og lignende.

Landzoneregulering

De fleste søer og større vandløb i Silkeborg Kommune ligger i landzone. Etablering af broer og lignende anlæg i landzone kræver derfor en forudgående landzonetilladelse. Formålet med landzonebestemmelsen er bl.a. at sikre, at de landskabelige værdier ikke påvirkes i væsentlig grad og naturhensyn tilgodeses.

Sådan søger du om tilladelse

Læs retningslinjerne igennem og find derefter ansøgningsskemaet på kommunens hjemmeside. 

Ansøg om tilladelse (MitID)

Kontakt Team Vandløb og Søer på e-mail vand@silkeborg.dk eller telefonnummer 89 70 14 23, hvis du har brug for vejledning.



Lovgrundlag

Retningslinjerne er udarbejdet på baggrund af:

Naturbeskyttelsesloven

Ifølge naturbeskyttelseslovens § 3 må der ikke foretages ændringer i tilstanden af natur, som er beskyttet af bestemmelsen. Formålet med beskyttelsen er at bevare naturtyperne som levested og spredningskorridor for vilde dyr og planter. Etablering og ændring af anlæg i beskyttet natur kræver dispensation fra naturbeskyttelsesloven. Langt de fleste søer og vandløb i Silkeborg kommune er beskyttet natur.

(Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse. LBK nr. 1392 af 4. oktober 2022.)

Planloven

Ifølge planloven må der indenfor landzoner ikke uden tilladelse fra kommunen opføres ny bebyggelse, anlæg eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse eller ubebyggede arealet. Etablering og ændring af anlæg i vandløb og søer kræver landzonetilladelse, hvis vandområdet ligger i landzonen. Langt de fleste søer og vandløb i Silkeborg Kommune ligger i landzone.

(Bekendtgørelse af lov om planlægning. LBK nr. 223 af 1. marts 2024.)

Internationale beskyttelseslområder (Natura 2000)

De internationale beskyttelsesområder reguleres af bekendtgørelsen om udpegning og administration af internationale beskyttelsesområder samt beskyttelses af visse arter. Der er 6 internationalt beskyttede områder i Silkeborg Kommune (såkaldte Natura 2000-områder) - N228 Stenholt Skov og Stenholt Mose, N49 Gudenå og Gjern Bakker, N57 Silkeborgskovene, N36 Nipgård Sø, N52 Salten Å, Salten Langsø, Mossø og søer syd for Salten Langsø og dele af Gudenå, N53 Sepstrup Sande, Vrads Sande, Velling Skov og Palsgård Skov.

Ifølge bekendtgørelsen må der ikke meddeles tilladelse eller dispensation til projekter, der kan skade de arter og naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for et internationalt beskyttelsesområde. Der skal derfor i hver sag foretages en vurdering af, om det ansøgte kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget.

Konsekvensen for relevante arter, der er beskyttet efter Habitatdirektivets bilag IV, skal desuden vurderes i alle tilfælde.

(Bekendtgørelsen om udpegning og administration af internationale beskyttelsesområder samt beskyttelses af visse arter. BEK nr. 1098 af 21. august 2023.)

Vandløbsregulativer

I visse af regulativerne er der indsat konkrete bestemmelser om bådebroer og andre anlæg.

Vandløbsloven og reguleringsbekendtgørelse

Ifølge vandløbslovens § 48 og reguleringsbekendtgørelsens § 10 må opstemningsanlæg eller andre anlæg, der kan hindre vandets frie løb eller i øvrigt kan være til skade for vandløbet, ikke anlægges eller ændres, herunder driftsmæssigt, uden kommunens godkendelse. Anlæg der kan hindre vandafledningen eller som ændrer vandområdets skikkelse vil ofte kræve tilladelse efter vandløbsloven og reguleringsbekendtgørelsen.

(Bekendtgørelse af lov om vandløb. LBK nr. 1217 af 25. november 2019 og Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering m.v. BEK nr. 834 af 27. juni 2016.)

Teknik- og Miljøafdelingen
Team Vandløb og søer
 
 

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje