Hjemmepleje
Praktisk hjælp i dit eget hjem.
Sådan bliver du godkendt til at få hjemmepleje
For at blive godkendt til at få hjemmepleje, skal du have en henvisning fra en visitator i Myndighedssektionen i Sundheds- og Omsorgsafdelingen.
Kontakt hjemmeplejen i dit lokalområde:
Hvis du er godkendt til at modtage hjemmepleje og har spørgsmål til den hjælp, du får i dit eget hjem, kan du kontakte den lokale hjemmepleje her:
Når du er godkendt til at få hjemmepleje
Når du bliver godkendt til at modtage personlig pleje, praktisk hjælp eller sygepleje fra Silkeborg Kommune vil et af de første besøg hos dig være en samtale om, hvad der har betydning for dig.
Formålet med samtalen er en gensidig forventningsafstemning.
Vi samarbejder med dig om det, du har behov for, ud fra både din livssituation og dit helbred.
I Silkeborg Kommune arbejder vi rehabiliterende. Det vil sige, at vi vejleder og støtter dig i det, du har brug for, så du opnår størst mulig selvstændighed.
Målet er, at du, hvis muligt, efter nogen tid selv kan klare opgaven helt eller delvist. Det betyder, at vi sammen med dig aftaler, hvilke mål vi arbejder hen imod, og hvem der støtter op om de enkelte indsatser.
Vi ved, at familie, venner og bekendte ofte spiller en stor rolle, når ens hverdag forandrer sig. Og vi betragter dem som nære samarbejdspartnere, der kan være en stor hjælp og støtte for dig i hverdagen.
Derfor inddrager vi dem også i tilrettelæggelsen af den hjælp, du vil modtage – hvis du ønsker det.
Vi vil snakke om, hvordan de kan hjælpe dig på en måde, der er ønskelig for jer alle.
Vi vil også inddrage hjælpemidler, som kan være med til at gøre dig mere uafhængig og selvhjulpen, og som kan bidrage til at gøre dit hjem til en sikker arbejdsplads for medarbejderne.
Nederst på siden kan du læse lidt mere om, hvem vi er i Borger eget hjem - Hjemmeplejen
Sygepleje
Silkeborg Kommune tilbyder sygepleje via telefon, skærmløsning, i en af kommunens sygeplejeklinikker eller i dit eget hjem.
Forventninger til samarbejdet:
Når du er visiteret til hjælp, vurderer vi, hvordan vi bedst giver dig den.
Der er nemlig flere muligheder for, hvordan hjælpen kan se ud i praksis alt efter, hvad behovet er.
Vi kan hjælpe dig via:
- Telefonopkald
- Skærmbesøg over en tablet
- Fysisk fremmøde på vores sundhedsklinik
- Hjemmebesøg, hvor vi kommer i dit hjem
Vores afsæt er altid, at du skal være så selvhjulpen som mulig - og have så stor grad af frihed som mulig, så du kan leve det liv, du er vant til.
Hvis du ikke har brug for den planlagte hjælp, eller har et ønske i forhold til at ændre tidspunktet, vil vi gerne, at du kontakter os hurtigst muligt - og gerne et døgn før, du skulle have modtaget hjælpen.
I forhold til at ændre det planlagte tidspunkt for hjælpen, er det ikke altid, at vi kan imødekomme dit ønske.
Men vi vil selvfølgelig bestræbe os på det i det omfang, det er muligt.
Kontakt din lokale hjemmepleje, hvis du har brug for at ændre i den planlagte hjælp - se kontaktoplysninger i kontaktboksen nederst på siden.
Hvis vi kommer til en låst dør, og du ikke har meldt afbud, ikke åbner døren og ikke besvarer opkald på telefonen, vil medarbejderen af hensyn til din sikkerhed undersøge årsagen - fx ved at kontakte pårørende eller Visitationen.
Særligt ved levering af mad
Hvis du er visiteret til at få leveret mad, og du ikke er hjemme i tidsrummet, hvor du forventer at få maden leveret, er det også vigtigt, at du ringer til din leverandør af mad og aftaler en ny tid.
Kommer leverandøren til en låst dør, vil du ikke få leveret maden.
Du har mulighed for at få maden leveret senere mod et gebyr for en ny levering.
Leverandøren vil informere os, hvis de kommer til en låst dør.
Øvrige praktiske oplysninger:
Klik på emnerne og læs mere om vores retningslinjer.
Medicin
Sygeplejen har forskellige teknikker til håndtering af medicin, som kan bidrage til at du selv, helt eller delvist, kan håndtere din medicin.
Viser det sig ikke at være nok, kan du få hjælp til medicinhåndtering ud fra følgende rammer:
- Vi doserer kun medicin, der er ordineret af en læge.
- Medicindosering varetages i en af kommunens sygeplejeklinikker, med mindre vi vurderer, at det varetages mere hensigtsmæssigt i dit eget hjem.
- I hjemmet, skal der være et egnet arbejdssted til sygeplejens medicinhåndtering.
- Skal du have hjælp til medicindosering, vil du blive bedt om at indkøbe de store medicindoseringsæsker fra apoteket, så der kan doseres til i alt 2-4 uger. Du skal selv sørge for at bestille medicin - vi kan også være behjælpelige, hvis du har brug for det.
- Du skal selv sørge for, at medicinen bliver hentet på apoteket. Hvis du ikke selv kan hente medicinen, kan du måske få familie eller venner og bekendte til at hente medicinen. Alternativt kan du få medicinen bragt ud fra apoteket. Apoteket vil opkræve en takst for levering.
- Vi må kun hjælpe med medicinindtag ved medicin, som vi varetager doseringen af eller, som er dosispakket af apoteket.
- Hvis din medicinering er stabil, skal du forvente, at vi i samarbejde med din egen læge vil vurdere muligheden for dosispakket medicin, hvor apoteket pakker din medicin. Apoteket opkræver et lovpligtigt gebyr for dette.
- i stiller kanylebokse til rådighed, hvis du skal bruge en. Brugte kanylebokse og ikke aktuel medicin skal du eller din familie selv aflevere på apoteket.
- I forbindelse med hjælp til medicinindtag kan der indgå forskellige hjælpemidler.
Medicin
Sygeplejen har forskellige teknikker til håndtering af medicin, som kan bidrage til at du selv, helt eller delvist, kan håndtere din medicin.
Viser det sig ikke at være nok, kan du få hjælp til medicinhåndtering ud fra følgende rammer:
- Vi doserer kun medicin, der er ordineret af en læge.
- Medicindosering varetages i en af kommunens sygeplejeklinikker, med mindre vi vurderer, at det varetages mere hensigtsmæssigt i dit eget hjem.
- I hjemmet, skal der være et egnet arbejdssted til sygeplejens medicinhåndtering.
- Skal du have hjælp til medicindosering, vil du blive bedt om at indkøbe de store medicindoseringsæsker fra apoteket, så der kan doseres til i alt 2-4 uger. Du skal selv sørge for at bestille medicin - vi kan også være behjælpelige, hvis du har brug for det.
- Du skal selv sørge for, at medicinen bliver hentet på apoteket. Hvis du ikke selv kan hente medicinen, kan du måske få familie eller venner og bekendte til at hente medicinen. Alternativt kan du få medicinen bragt ud fra apoteket. Apoteket vil opkræve en takst for levering.
- Vi må kun hjælpe med medicinindtag ved medicin, som vi varetager doseringen af eller, som er dosispakket af apoteket.
- Hvis din medicinering er stabil, skal du forvente, at vi i samarbejde med din egen læge vil vurdere muligheden for dosispakket medicin, hvor apoteket pakker din medicin. Apoteket opkræver et lovpligtigt gebyr for dette.
- i stiller kanylebokse til rådighed, hvis du skal bruge en. Brugte kanylebokse og ikke aktuel medicin skal du eller din familie selv aflevere på apoteket.
- I forbindelse med hjælp til medicinindtag kan der indgå forskellige hjælpemidler.
ID
Alle vores medarbejdere bærer ID-kort.
Er du usikker på, om det er en medarbejder fra hjemmeplejen, der er kommet, skal du bede om at se vedkommendes ID-kort.
ID
Alle vores medarbejdere bærer ID-kort.
Er du usikker på, om det er en medarbejder fra hjemmeplejen, der er kommet, skal du bede om at se vedkommendes ID-kort.
Nøgle
Vi forventer, at du selv lukker døren op, når vi kommer.
Er du ikke selv i stand til at låse døren op, kan vi aftale, at vi sætter en elektronisk lås på din dør, som medarbejderne anvender til at åbne døren med.
I dette tilfælde skal vi bruge en nøgle til dit hjem, som vi kvitterer for, og som afleveres, når vi ikke har brug for den mere.
Låser vi os ind, og du ikke er hjemme, går vi straks igen, da ingen medarbejdere må være i dit hjem, hvis du ikke er hjemme.
Nøgle
Vi forventer, at du selv lukker døren op, når vi kommer.
Er du ikke selv i stand til at låse døren op, kan vi aftale, at vi sætter en elektronisk lås på din dør, som medarbejderne anvender til at åbne døren med.
I dette tilfælde skal vi bruge en nøgle til dit hjem, som vi kvitterer for, og som afleveres, når vi ikke har brug for den mere.
Låser vi os ind, og du ikke er hjemme, går vi straks igen, da ingen medarbejdere må være i dit hjem, hvis du ikke er hjemme.
Nødkald
Hvis du er visiteret til et nødkald, er det vigtigt, at du kan bruge det og kun anvender nødkaldet ved pludseligt opstået behov for hjælp.
Alle nødkald besvares og vurderes hurtigst muligt, så du får den nødvendige hjælp. Hvis vi vurderer, at vi skal besøge dig, vil det blive iværksat indenfor 30-45 minutter fra opkaldet er modtaget.
Nødkald
Hvis du er visiteret til et nødkald, er det vigtigt, at du kan bruge det og kun anvender nødkaldet ved pludseligt opstået behov for hjælp.
Alle nødkald besvares og vurderes hurtigst muligt, så du får den nødvendige hjælp. Hvis vi vurderer, at vi skal besøge dig, vil det blive iværksat indenfor 30-45 minutter fra opkaldet er modtaget.
Økonomi
Hovedreglen er, at medarbejderne i Sundheds- og Omsorgsafdelingen ikke er involveret i din økonomi.
Hvis du har behov for hjælp til at håndtere dine betalinger, skal du kontakte din bank, dine pårørende eller andre nærtstående for at få hjælp til dette.
Det er ikke tilladt for ansatte i Silkeborg Kommune at modtage gaver og eller testamentarisk arv fra borgere, de yder hjælp og støtte til.
Økonomi
Hovedreglen er, at medarbejderne i Sundheds- og Omsorgsafdelingen ikke er involveret i din økonomi.
Hvis du har behov for hjælp til at håndtere dine betalinger, skal du kontakte din bank, dine pårørende eller andre nærtstående for at få hjælp til dette.
Det er ikke tilladt for ansatte i Silkeborg Kommune at modtage gaver og eller testamentarisk arv fra borgere, de yder hjælp og støtte til.
Dit hjem, vores arbejdsplads
Når du modtager hjælp til fx personlig pleje, sygepleje eller rengøring i dit hjem, bliver dit hjem også vores arbejdsplads.
Vi tilstræber at foretage en vurdering af dit hjem indenfor 10 hverdage med hensyn til pladsforhold og udstyr i forhold til de indsatser, vi skal hjælpe dig med.
Vi vil årligt, og hvis vores opgaver hos dig ændrer sig, foretage en revurdering.
Arbejdsmiljøloven gælder også for os. Derfor er det vigtigt, at du, dine pårørende og dit øvrige netværk har forståelse for det, så vi kan få et fint samarbejde om, hvordan vi skaber et godt arbejdsmiljø.
For at kunne udføre vores arbejde forsvarligt, kan det være nødvendigt at bruge hjælpemidler, foretage ændringer i dit hjem eller lave særlige aftaler om samarbejdet.
Hvis du ikke selv har mulighed for at sikre, at dit hjem kan fungere som en arbejdsplads for os, skal du tale med dine pårørende, så de kan hjælpe dig med at få bragt tingene i orden.
Er der noget, du og dine pårørende er i tvivl om, så tag gerne fat i din kontaktperson i hjemmeplejen/sygeplejen, så vi kan guide dig.
Kontakt din lokale hjemmepleje, hvis du har brug for at ændre i den planlagte hjælp - se kontaktoplysninger i kontaktboksen nederst på siden.
Hvis du bruger plejeseng, bækkenstol, kørestol, lift eller andre hjælpemidler i dit hjem, er det vigtigt, at der er plads nok til, at medarbejderne kan anvende hjælpemidlerne i fornuftige arbejdsstillinger.
Hjælpemidler med hjul skal let kunne køre på gulvet, og det kan komme på tale at installere fastmonteret udstyr som fx dørtrinsudlignere, greb eller loftlift.
Det kan blive nødvendigt at flytte møbler og løse gulvtæpper eller, at der skal flyttes om, så fx sengen kan stå i et andet rum.
Hvis der bliver behov for det, skal du og dine pårørende/dit netværk sørge for, flytningen af møblerne.
Det er vigtigt, at der er lys ved indgangen til din bolig, når det er mørkt, og at der ryddes sne og saltes eller gruses, når det er glat.
Indenfor skal der være god belysning, så vi kan udføre vores opgaver.
Hvis du er ryger, må du ikke ryge, mens du får hjælp. Og du skal lufte ud ½ time, inden medarbejderne kommer.
Hvis der er et meget dårligt indeklima, kan det komme på tale at installere en luftrenser i dit hjem.
Hvis du har husdyr, skal de enten holdes i snor eller være i et aflukket rum/bur, mens hjælpen leveres.
Løse hunde, undtaget service- og førerhunde, katte fugle og andre dyr må ikke kunne genere medarbejderne, mens de udfører hjælpen.
Hvis du får gjort rent og vasket tøj, skal du ved start sørge for, at der er de arbejdsredskaber til rådighed, som almindeligvis er i et hjem - fx:
- Støvsuger med god sugeevne, teleskoprør, mundstykke og ekstra støvsugerposer.
- Støvsugeren må IKKE have motor på stangen.
- Der skal være en støvsuger på hver etage, hvis der skal støvsuges på flere etager.
- Mikrofiberklude til rengøringen.
- Miljøvenlige rengøringsmidler - din hjælper ved, hvad der er behov for.
- Gulvmoppe med lang stang og tilhørende klude.
- Vasketøjskurv
Derudover skal el-installationer og maskiner, der anvendes, være sikre og fungere.
Krav til rengøringsudstyr:
Klik på emnerne og læs mere om, hvad der skal være til rådighed, når du får hjælp til rengøring i dit eget hjem.
Gulvvask
- Moppe til gulvvask skal have et skaft, der kan indstilles i højden, og som let kan indstilles til en længde på min. 180 cm.
- Gerne med blødt greb på skaftet til at holde på.
- Der skal være min. 2 fiberklude, der passer til moppen.
Gulvvask
- Moppe til gulvvask skal have et skaft, der kan indstilles i højden, og som let kan indstilles til en længde på min. 180 cm.
- Gerne med blødt greb på skaftet til at holde på.
- Der skal være min. 2 fiberklude, der passer til moppen.
Støvsugning
- Støvsugeren må ikke have motor på stangen.
- Der skal være en støvsuger på hver etage, hvis der skal støvsuges på flere etager.
Støvsugeren skal have:
- Indstilleligt teleskoprør, der let kan indstilles i højden til min. 125 cm. incl. håndtaget.
- God sugeevne (min. 500W).
- Mundstykker, der passer til opgaven.
- Ekstra støvsugerposer.
Støvsugning
- Støvsugeren må ikke have motor på stangen.
- Der skal være en støvsuger på hver etage, hvis der skal støvsuges på flere etager.
Støvsugeren skal have:
- Indstilleligt teleskoprør, der let kan indstilles i højden til min. 125 cm. incl. håndtaget.
- God sugeevne (min. 500W).
- Mundstykker, der passer til opgaven.
- Ekstra støvsugerposer.
Rengøring af overflader/sanitet
Vi beder dig anskaffe:
- 3 mikrofiberklude til overflade- /sanitetsrengøring med en størrelse på ca. 32x32cm.
Rengøring af overflader/sanitet
Vi beder dig anskaffe:
- 3 mikrofiberklude til overflade- /sanitetsrengøring med en størrelse på ca. 32x32cm.
Rengøringsmidler
Vi beder dig anskaffe de nødvendige rengøringsmidler.
Hjemmeplejen anvender miljømærkede rengøringsmidler som fx. Svanemærket eller EUblomsten.
Det kan f.eks. være rengøringsmidler fra Froggy, Neutral eller Änglamark.
Rengøringsmidler
Vi beder dig anskaffe de nødvendige rengøringsmidler.
Hjemmeplejen anvender miljømærkede rengøringsmidler som fx. Svanemærket eller EUblomsten.
Det kan f.eks. være rengøringsmidler fra Froggy, Neutral eller Änglamark.
Hvem er vi i Hjemmeplejen?
For at kunne løse forskelligartede opgaver inden for personlig pleje, praktisk hjælp og sygepleje, er vi flere faggrupper ansat i Hjemmeplejen.
Kendetegnet er, at alle arbejder sammen om at løse opgaverne og ønsker at yde professionelt arbejde af høj kvalitet.
Derfor har vi som udgangspunkt kun fastansat uddannet personale, der er fagligt kompetente og har de rette personlige kompetencer.
Vi skelner ikke mellem køn, og du vil kunne opleve, at der både kan komme mænd og kvinder for at hjælpe dig.
Vi skelner heller ikke mellem etnisk herkomst, derfor vil du også kunne opleve, at der kommer medarbejdere med forskellige etniske baggrunde. Det kan muligvis høres på sproget, men alle kan begå sig på dansk.
For at sikre, at vi bliver ved med at have kompetente medarbejdere, er vi med til at uddanne nye medarbejdere, som du også kan få fornøjelsen af at møde.
Vi bestræber os på, at det personale, som kommer hos dig, har godt kendskab til din situation og kan støtte op omkring dine behov.
Du får tildelt en kontaktperson, som arbejder sammen med andre i et team - dem vil du også komme til at møde.
Kontakt
Kontakt din lokale hjemmepleje:
Find telefonnummer til hjemmeplejen i dit område via din adresse
Telefontid alle hverdage:
Kl. 07.30 - 08.30
Kl. 12.00 - 13.00
Kl. 18.00 - 19.00