§ 8-ansøgninger
Nedenfor er en tjekliste med de punkter en ansøgning om tilladelse efter § 8 i Jordforureningsloven bør indeholde.
Oversigten er generel, og vi anbefaler derfor, at du drøfter din sag med Team Virksomheder og Jord så tidligt i sagsforløbet som muligt.
Stamdata mv.:
- Lokalitetens adresse
- Matrikelnummer og ejerlav
- Angivelse af navn, adresse og e-mail-adresse for de involverede parter (ansøger, grundejer, bygherre, byggetilsyn og miljøteknisk tilsyn)
- Tidsplan for projektet
- Lokalitetens nuværende anvendelse:
- Erhverv (angiv type)
- Følsom anvendelse for eksempel bolig, daginstitution, legeplads, rekreativt areal (angiv type).
Forureningsforhold:
- Lokalitetens forureningsstatus (kortlagt på vidensniveau 1 eller 2, konstateret forurening mv.)
- Historisk redegørelse
- Kort beskrivelse af evt. konstaterede forureninger
- Situationsplan/kort over forureningsforhold samt over eksisterende forhold på lokaliteten (bebyggelse, befæstelser af udearealer mv.). Angiv også vejnavne, matrikelgrænser, evt. nordpil og målestok
- Risikovurdering (indeklima/udeluft, kontakt, grundvand, recipienter)
- Vedlæg undersøgelsesrapporter
Tag gerne en dialog med Team Virksomheder og Jord om, hvilke dokumentationskrav vi stiller til poreluft-, grundvands- og jordprøver samt risikovurderinger.
Projektbeskrivelse:
- Generel beskrivelse af det planlagte projekt (byggeri, anlægsarbejde, nedrivning, ombygninger mv.)
- Detaljerede oplysninger om ønsket arealanvendelse (kælder, etager, udearealer mv.)
- Situationsplan/kort over det planlagte projekt med oplysninger om evt. kælder - angiv også vejnavne, matrikelgrænser, nordpil og målestok
- Oplysninger om evt. genanvendelse af overskudsjord (§ 19-tilladelse evt. nødvendig)
- Beskrivelse af planlagt oprensning af forurening på lokaliteten.
Kontakt
Team Virksomheder og Jord
Teknik- og MIljøafdelingen
Søvej 3,
8600 Silkeborg