Skip til hoved indholdet
    Hjem Kommunen Politikker, planer og strategier Kulturstrategi 2025-2031

Kulturstrategi 2025-2031

Forord

Kulturlivet i hele Silkeborg Kommune gør vores kommune til et vidunderligt og levende sted at bo og besøge. Et rigt kulturliv fremmer livskvalitet og trivsel, binder os sammen, skaber fællesskaber og gør os klogere på os selv og hinanden. Kulturen har en stor egenværdi, som vi skal værne om og give plads til at udfolde sig.

Men kulturen vil også være en væsentlig og vigtig del af velfærden i vores samfund. Med fokus på rehabilitering, fællesskab og deltagelse, kan kunst og kultur have en stor forebyggende effekt, og kan spille en vigtig rolle indenfor sundhedsområdet.

Flest mulige borgere skal have adgang til kulturoplevelser, både som tilskuere og deltagere. Vi vil især investere i børn og unge, som er fremtidens generationer af engagerede frivillige og deltagere i kulturen. Kommunen har et rigt kulturliv, og vi arbejder for at nå ud til hele befolkningen med nye og nære formater indenfor kunst og kultur. Vi ønsker at videreudvikle Silkeborg by som et kulturelt fyrtårn, og samtidig fokusere på at understøtte en række forskellige tiltag i lokalområderne.

Som Danmarks Outdoor Hovedstad vil vi sætte vores smukke natur i spil i arbejdet med at understøtte kulturelle indsatser. Naturen har ligesom kulturen potentiale til at fremme fællesskab og det gode liv, og vi vil med kunst og kultur i naturen øge mulighederne for ophold, udfoldelse, leg, læring, sundhed, beskæftigelse og omsorg. Med denne kulturstrategi ønsker vi at skabe rammerne for et rigt og mangfoldigt kulturliv, der styrker fællesskabet og livskvaliteten for alle i Silkeborg Kommune.

Strategien bygger videre på den tidligere kulturstrategi Kultursporet og den gældende kunststrategi Tænk kunsten ind. I tilblivelsesprocessen har vi snakket med borgere, herunder tilflyttere, børnefamilier, aktører der arbejder med unge, lokale ildsjæle, frivillige kræfter, nøgleaktører på kulturområdet og andre interne fagområder. Jeg vil gerne benytte muligheden for at rette en stor tak til alle, der har bidraget, og som hver eneste dag bidrager med deres engagement, tid og faglighed.

Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde.

Med venlig hilsen,

Johan Brødsgaard
Formand for Kultur-, Fritids, Outdoor- og Idrætsudvalget
Silkeborg Kommune


Indledning

Byrådets vision som strategisk afsæt

Kulturstrategien har sit strategiske udgangspunkt i den mission og de visioner, som Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalget har formuleret som den politiske ramme for arbejdet. Denne politiske ramme udspringer af byrådets vision med fokus på Velfærd, Grøn Indstilling, Balanceret vækst og Danmarks Outdoor Hovedstad.

Visionerne er, sammen med kulturstrategien og idrætsstrategien, de overordnede pejlemærker for kultur- og fritidsområdets arbejde i årene 2025-2031. Visionen og strategierne revideres i 2027 med et nyt politisk udvalg, med mulighed for at opdatere og aktualisere de strategiske indsatsområder og handlinger.

Læs vision og mission for Kultur og fritidsområdet

Fokus for kulturstrategien

I denne strategi fremhæves kulturens egenværdi, dens store betydning og dens potentiale til at øge vores velfærd.

Vi vil skabe nye formater for kulturoplevelser, hvor fællesskabet er i centrum, så man kan dele sine oplevelser med andre. Vi ved, at en oplevelse først bliver fuldendt, når den deles, og derfor fokuserer vi på at etablere kulturtilbud, der engagerer og appellerer til dem, som normalt ikke deltager i traditionelle kulturelle aktiviteter. Et lokalt forankret kulturliv med lige og aktive deltagelsesmuligheder, er centralt for det gode liv. Frivillighed og samarbejde med civilsamfundet udgør fundamentet for vores fokus på at gøre det nemmere og mere attraktivt at engagere sig.

Et datainformeret grundlag

Som forberedelse til kulturstrategien har vi samarbejdet med Kulturens Analyseinstitut om at udarbejde en kulturprofil for Silkeborg Kommune, hvilket har givet god inspiration til arbejdet med de strategiske indsatsområder. Kulturprofilen er bygget på viden og udsagn fra - og involvering af - en meget bred borgergruppe, og ikke blot de borgere der i forvejen deltager i kulturtilbuddene. Vi vil på baggrund af de gode erfaringer arbejde med, at prioriteringer og investeringer på kulturområdet også fremadrettet bliver mere datainformeret.

Strategiske indsatsområder

  • Kultur som vejen til det gode liv
  • Børn med lyst til leg og kreativitet
  • Meningsfulde kulturfællesskaber for unge
  • Silkeborg by som kulturelt fyrtårn
  • Engagerende kunst i natur og byrum
  • Aktive kulturfællesskaber i lokalområderne
  • Synlige og tilgængelige kulturtilbud

Kultur som vejen til det gode liv

Deltagelse i aktiviteter og fællesskaber, der har sit udspring i kunst og kreativitet, kan have stor betydning for borgernes sundhed og trivsel. Når kulturen kobles med sundhedsområdet ved vi, at det kan føre til øget værdioplevelse hos det enkelte menneske, f.eks. i form af mestring, selvværd, livskvalitet og relationer. Derfor vil vi sikre, at deltagelse i kunst og kreative aktiviteter bliver en større del af alle borgernes vej til det gode liv, og vi vil særligt have fokus på de grupper af borgere, der med baggrund i forskellige barrierer ikke opsøger kulturen af sig selv.

Klare koblinger mellem kultur og sundhed

Udviklingen indenfor feltet Kultur og sundhed har de seneste år været stor. Det gælder både forskning i og afprøvning af indsatser, hvor natur, kunst og kultur og samværet om dette har stor betydning for f.eks. borgere med stress, demens, ensomhed, kroniske smerter eller på skadestuer, på sygehuse, i psykiatrien og i ældresektoren.

Lokalt har initiativer som Our Voices, Kultur på recept, Sange med mødre, Kulturfællesskaber for unge på kanten af job og uddannelse samt Erindringsbio for demensramte skabt gode erfaringer og der er grundlag for at udvide tilbuddene til flere borgere og målgrupper.

Med det øgede fokus på koblingen mellem kultur, natur og sundhed, ønsker vi at arbejde endnu mere med kulturens potentiale til at bidrage til det gode liv for borgerne. Det gør vi ved at investere i flere målrettede tilbud.

For at sikre det gode liv for flere gennem kultur vil vi:

  • Investere i natur, kunst og kultur som en naturlig del af seniorlivet og alderdommen ved at etablere flere kulturtilbud målrettet borgere og institutioner, hvor natur, kunst og kultur integreres som en del af fagligheden og tilgangen i den kommunale velfærd.
  • Øge kulturtilbuddene indenfor socialområdets forskellige ydelser både helt tæt på borgeren, i forløb og i institutioner for at nedbringe uligheden i adgang til kultur og natur grundet fysiske, mentale og sociale barrierer.
  • Have større fokus på forskellige minoritetsgrupper - både i udviklingen af kultur- og naturtilbud. For at nå disse borgergrupper, og arbejde endnu mere med opmærksomheden på barriererne, vil vi samarbejde tæt med de aktører der naturligt er i kontakt med grupperne, f.eks. Boligsocial Helhedsplan Silkeborg, modtagerklasser og uddannelsesinstitutioner.
  • Bygge videre på og udvide de forskellige tilbud indenfor kultur og natur som sundhedsforløb til flere borgere og målgrupper ved at lave flere målrettede forløb i samarbejde med civilsamfundet, kulturinstitutioner og andre fagområder.

Børn med lyst til leg og kreativitet

Alle børn har gavn af og ret til at møde kunst, kultur, leg og kreativitet i fællesskaber igennem hele deres opvækst. Forskning viser, at det levende møde med et rigt kulturliv påvirker børns liv, udvikling og uddannelse i en positiv retning. På tværs af andre fagområder i den sammenhængende børne- og ungepolitik, og sammen med et engageret civilsamfund, vil vi styrke børnenes naturlige lyst til leg og kreativitet - og derigennem højne deres sundhed og trivsel gennem kulturtilbuddene.

Vi ønsker at målrette arbejdet med børnenes kulturelle medborgerskab, således de bliver medskabere af det lokale kulturliv og danner nye spor i den fælles kulturarv. Vi vil vække børns nysgerrighed gennem leg og eksperimenterende aktiviteter, og give dem mulighed for at udfolde sig kreativt og i naturen. Vi vil bidrage til at give børnene den kunstneriske ballast, der øger deres deltagelse og trivsel i hverdagen. Og vi vil sikre, at alle børn er med.

Øget fokus på børnekultur

Silkeborg Kommune har gennem de seneste år haft øget fokus på børnekultur. Mange tilflyttere med børn har beriget kommunen og den udvikling ser ud til at forsætte i de kommende år. Vi har fået gode erfaringer med kulturklasser i et samarbejde mellem folkeskolerne og Den Kreative Skole og styrket læselysten med indsatserne fra Silkeborg Bibliotekerne i både dagtilbuddet og i folkeskolerne.

På Bindslevs Plads er Silkeborg Bibliotekerne blevet et centrum for kultur og uddannelse i samarbejde med mange spændende aktører i området. Senest er børnekultursamarbejdet blandt aktørerne blevet styrket med etableringen af Kulturhuset 1B, der bl.a. arbejder med at demokratisere børnekulturen og skabe synergier og samarbejder på tværs af hele børneområdet i Silkeborg Kommune. I 2025 bringer Levende Musik i Skolen koncerter og kulturaktiviteter til alle kommunens børn.

De gode erfaringer og det styrkede samarbejde skal i de kommende år udvikle sig og dermed vil vi sikre, at alle børn får kultur og natur med i rygsækken både i dagtilbuddet, skolen og fritiden.

For at styrke børns lyst til leg og kreativitet vil vi:

  • Forsætte udviklingen af Kulturhuset 1b til et lokalt udviklings- og kompetencecenter for børnekultur, der i samarbejde med de lokale kulturaktører koordinerer, udvikler og afholder kulturtilbud for dagtilbud, skoler og familier - alt sammen med det formål at præsentere alle børn for inspirerende kulturaktiviteter og professionelle kunstnere.
  • Gennem konkrete projekter og indsatser arbejde målrettet med opkvalificering og kompetenceudvikling hos dagtilbudspersonalet. Med udgangspunkt i læreplanstemaerne natur, udeliv og science og kultur, æstetik og fællesskab, skal det pædagogiske personale klædes på til at rammesætte og understøtte, at de mindste børn får konkrete og levende møder med naturen og kulturen.
  • Etablere en obligatorisk kulturrygsæk, der sikrer at alle grundskolerne i Silkeborg Kommune deltager i kulturelle undervisnings- og læringsforløb. Alle børn skal have glæde af kulturens og naturens dannelsesmæssige værdier og herigennem muligheden for at få styrket forskellige færdigheder. For at lykkes med det, vil vi samarbejde med lokale aktører, professionelle kunstnere og samarbejdspartnere.
  • Udvikle nye typer af kulturelle fritidstilbud forankret i de forskellige lokalsamfund, så flere børn trives ved at indgå i rammesatte, kulturelle fællesskaber. Tilbuddene skal bygge på børnenes egne interesser, have fokus på fællesskaber og etableres i samarbejde med lokale civilsamfundsaktører og kulturinstitutioner gennem indsatser, der involverer hele lokalområdet.

Meningsfulde kulturfællesskaber for unge

Fællesskab og samvær er centralt for unges kulturvaner, og kulturen fungerer dermed som et værdifuldt samlingspunkt for de unge. Kulturelle møder og fællesskaber kan forløse potentialer, skabe nye muligheder og give stof til eftertanke for den enkelte. En investering i kultur for - og med - unge bidrager på den måde til en god start på voksenlivet. I årene frem mod 2040 kommer antallet af unge mellem 15-19 år i Silkeborg Kommune til at vokse med 10%. Det er en markant tilvækst, og bl.a. derfor har en investering i kunst og kultur for - og med - de unge, høj prioritet for os.

Silkeborg Kommunes kulturprofil viser, at de unge ml. 15-29 år er den målgruppe, der er mest utilfredse med kulturudbuddet, ligesom målgruppen af unge under etablering ml. 30-39 år uden børn også mangler relevante og ungdommelige kulturtilbud, der har fingeren på pulsen.

Målrettede formater til unge målgrupper

Særligt den rytmiske livemusik er eftertragtet af begge målgrupper. Indenfor begge aldersgrupper er der undergrupper med forskellige behov og barrierer. Derfor er der brug for et udbud, der både består af det brede og det nicheprægede, men også tilbud i forskellige formater. En tilgang vi også vil have fokus på i arbejdet med at skabe kulturfællesskaber og oplevelser indenfor andre kulturtilbud, som billedkunst og scenekunst.

Forandrende fællesskaber

Vi ser et behov for at udvikle kulturtilbud, der netop tager afsæt i, hvilken ungdomsfase de unge er i, og på denne måde gøre kulturoplevelser mere relevante og værdiskabende for de unge. Natur-, kunst- og kulturaktiviteter, der baserer sig på samskabelse og selvorganiserede processer, er fordrende for oplevelsen af ejerskab og værdi i nærmiljøet, hvilket kan gøre indsatserne mere bæredygtige.

Med det tværkommunale program Fælles om børne- og ungelivet som paraply, vil vi i de kommende år styrke de unges mulighed for kulturelle fællesskaber ved at investere i rytmisk musik, flere kulturaktiviteter målrettet unge og et større samarbejde med de uddannelsesinstitutioner, som i forvejen samler de unge.

For at styrke unges deltagelse i kulturlivet vil vi:

  • Prioritere medarbejderressourcer til en koordineret indsats mellem de mange musikforeninger- og aktører, der arbejder med rytmisk musik som omdrejningspunkt for ungefællesskaber, samt investere flere midler og prioritere faciliteter til de unges musikoplevelse- og udøvelse.
  • Sikre at flere ungeaktiviteter og oplevelser er i fokus på de store kulturinstitutioner og ved events samt involvere de unge, så aktiviteterne både afspejler deres behov og muligheder så vi sikrer ejerskab og værdi.
  • Styrke samarbejdet med ungdomsskolen, ungdomsuddannelser og uddannelsesinstitutioner, der tilbyder videregående uddannelser, for sammen at gøre fællesskabende kulturtilbud mere tilgængelige for alle unge.
  • Understøtte de unge, der vil udvikle deres kunstneriske talenter og udtryk inden for musik, dans, scenekunst samt billedkunst med bl.a. undervisning og vejledning på Den Kreative Skole, prioritering af faciliteter og støttende talentmiljøer. En indsats, der tager højde for udvikling af det hele menneske, der bådes trives og præsterer i samspil med omverdenen.
  • Forankre de gode erfaringer med ungeinvolvering og marginaliserede unges oplevelse af at deltage i kulturfællesskaber gennem det igangværende Creative Europe projekt Our Voices. Med udgangspunkt i samarbejdet med Boligsocial Helhedsplan Silkeborg og forskningsenheden Wellfare fra NTNU i Trondheim, og deres afsluttende rapport om projektet, vil vi undersøge hvordan vi i Silkeborg Kommune fremadrettet kan arbejde med at danne meningsfulde kulturelle fællesskaber og møder for unge og gerne fortsat med et internationalt udsyn.

Silkeborg by som et kulturelt fyrtårn

At prioritere et rigt kulturliv er en god investering. Det er med til at øge den enkelte borgers trivsel og livskvalitet, styrke fællesskabet og den lokale sammenhængskraft, men har også en betydning for bundlinjen i den lokale økonomi. Vi vil derfor styrke Silkeborg by som et kulturelt fyrtårn som både en investering i borgernes velfærd og i samfundsøkonomien.

Silkeborg Kommunes kulturprofil viser, at der generelt er tilfredshed med det brede udbud af kultur, og kulturlivet er for mange borgere det der gør byen til et godt sted at bo. Særligt tilflytterne har generelt en stor interesse for kultur, men har også et potentiale for at kunne være mere tilfredse med det lokale kulturliv. Hver 20. borger er frivillig indenfor kultur og her er det særligt de voksne over 55 år, der er aktive. Det tyder på, at der er potentiale for et større frivilligt engagement på kulturområdet.

Et solidt grundlag at bygge videre på

Silkeborg som kulturby har et godt grundlag at bygge videre på. Der findes flere store og veletablerede kulturinstitutioner og events, der allerede sætter scenen for et stærkt, lokalforankret og professionelt kulturliv for hele kommunen indenfor både musik, scenekunst, billedkunst, kulturarv, litteratur og film. Kulturinstitutionerne er vigtige for et rigt kulturliv og derfor skal de fortsat prioriteres og støttes indenfor hvert deres felt.

For at fastholde og udvikle byens kulturliv og i højere grad gøre Silkeborg by til et kulturelt fyrtårn spiller institutionernes bestyrelser en afgørende rolle. I sammensætningen af de store kulturinstitutioners bestyrelser er der således behov for at fokusere på at få de rette kompetencer med ombord. For at sikre et bredt appellerende og diverst kulturliv, er der fremadrettet behov for bestyrelser sammensat af både lokale og nationale interesser, der kan understøtte dette og være med til at skabe satsninger og trække ressourcer til byens kulturinstitutioner.

Udviklingen fortsætter

I de kommende år arbejdes der endvidere både på at skabe en ny kulturdynamo i verdensklasse med Museum Jorn i spidsen på søfronten, styrke Hakkehuset som lokalt teater i byen samt på at udvikle og forankre de både tilbagevendende og enkeltstående events, så de sætter flere spor i naturen, landskabet og fællesskabet i hele Silkeborg Kommune.

For at styrke Silkeborg by som kommunens kulturelle fyrtårn vil vi:

  • Synliggøre og øge de store kulturinstitutioners kulturelle og lokaløkonomiske betydning for området og dermed sikre, at de også i fremtiden har stor betydning for besøgende og borgere i hele kommunen. Udviklingen skal bygge på lokale og nationale data og sikre en datainformeret udvikling. Der igangsættes dels en årlig opsamling som bygger på institutionernes egne data samt en vurdering af udvalgte institutioners kulturelle og lokaløkonomiske betydning som grundlag for kommende dialogbaserede aftaler.
  • Understøtte den fortsatte udvikling af professionelle kulturinstitutioner ved at gennemføre kompetenceudvikling af bestyrelser, samt styrke samspillet mellem kommunalt udpegede bestyrelsesmedlemmer, bestyrelser, udvalg og administrationen. Der skal etableres netværk blandt kulturinstitutionernes ledere for at øge videndeling og samarbejde.
  • Arbejde for, at der på søfronten i Silkeborg etableres en kulturdynamo i verdensklasse, hvor Museum Jorns fokus på kunst, kultur og kreativitet sammen med andre kulturtilbud inspirerer til livskvalitet, livsindhold og hverdagskultur for børn, unge, voksne og ældre. Vi ønsker at bringe museets kunstsamling ud af de vante rammer, være generøse, åbne, og udadvendte for at gøre den relevant for et større publikum og bidrage til liv på søfronten.
  • Støtte mere lokalproducerede kunst- og kulturaktiviteter i regi af Hakkehuset, der bringer kunsten ud af dets vante scener og ud i byrum, natur og kommunale institutioner og tager udgangspunkt i lokale problemstillinger og begivenheder, så flere borgere oplever og deltager i kulturfællesskaber og aktiviteter. Det skal prioriteres, at Hakkehuset også bidrager med scenekunst i lokalområderne og til de unge.
  • Sikre at de mange enkeltstående events i Silkeborg Kommune som Spejdernes Lejr i 2030 og World Scout Jamboree i 2031, ligesom de mange tilbagevendende events, der hvert år samler tusindvis i Silkeborgs natur og byliv, bliver mere lokalt forankrede med aktiviteter og fællesskaber før, under og efter afvikling. I de kommende år vil vi særligt fokusere på at understøtte udviklingen af dukketeaterfestivalen Festival of Wonder, Riverboat Jazzfestival og Alle tegner, fordi de tre festivaler udspringer af en lokal styrkeposition og identitet.
  • Arbejde målrettet på at tiltrække events og arrangementer, der fremhæver positionen som Danmarks Outdoor Hovedstad. Silkeborgs særlige kendetegn, hvor by og natur smelter sammen, er den unikke kulisse for events og arrangementer, der skaber fællesskaber, lokal stolthed og liv i byen.
  • Understøtte kulturinstitutioner og eventarrangører, der arbejder med både miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed og arbejde for, at også borgerne gennem deltagelse i events og kulturinstitutionernes tilbud engageres i den bæredygtige omstilling.

Engagerende kunst i natur og byrum

Kunst kan give oplevelser og anspore til refleksion, fællesskab og dialog. Et levende og lokalt forankret billedkunstmiljø bidrager til dette - og kunstværker der forholder sig til et område og det offentlige rum, kan relatere sig til både historie, funktioner og brugere, og dermed bidrage til at nuancere oplevelsen og forståelsen af et område. Kunst i det offentlige rum spiller allerede i dag en rolle i Silkeborg Kommune og har samtidig et potentiale til både at samle os og forgrene sig endnu mere i byrummene og i naturen. Derfor vil vi fortsat investere i gode rammer for kunsten, og tænke kunsten ind i det offentlige rum.

Kunsten skal forgrene sig

Med Silkeborg Kommunes kunststrategi er det stedsspecifikke den overordnede vision, og vi arbejder ud fra, at kunsten gerne må forstyrre, engagere, appellere til børn og unge samt være med til at løfte sociale indsatser. Indenfor de seneste år er der opført et nyt gavlmaleri på Resedavej af Frederik Hesseldahl og der arbejdes med opførelsen af et nyt værk af Hannah Toticki ved Gødvad Samlingspunkt. I regi af Creative Europe projektet, Our Voices, opføres der i disse år offentlige værker og udsmykninger både i og uden for bymidten.

Vi ønsker med kulturstrategien, at kunsten forgrener sig endnu mere i vores nærmiljøer og arbejde mere målrettet med også at koble natur og kultur. Med etableringen af Stærke Storm i området ved Silkeborg Bad og arbejdet med de historiske vandringer I fortidens fodspor har vi skabt nye måder at opleve og opdage kulturhistorie, kunst og natur på.

Gennem arbejdet med at bringe lokal kulturarv og kunst fra det urbane miljø og ud til naturen, har vi fået værdifulde erfaringer med videre. Vi skal i samarbejde med lokale aktører, kulturinstitutioner og ildsjæle, bruge disse erfaringer og fortsætte den gode udvikling ved at undersøge uudnyttet potentiale og udvikle fælles projekter, med det formål at bringe endnu mere kunst og kulturelle aktiviteter ud i naturen. Det vil vi blandt andet gøre med etableringen af et nyt vartegn, forgreninger af mindre kunstværker og attraktioner, samt inviterende og skarp formidling af eksisterende værker og oplevelser.

For at sikre flere kunstoplevelser i natur og byrum vil vi:

  • Fortsat arbejde med udviklingen af Galleri Nygade 26A som et åbent, rummeligt og samlende møde- og udstillingssted for billedkunstmiljøet. Ved at sætte rammen for endnu flere udviklende mødeformater, aktiviteter og samarbejder, vil vi fortsat være med til at sikre gode vilkår for billedkunstmiljøet. Der arbejdes også i de kommende år med øget synlighed og relevans, så flere borgere får kendskab til stedet og dets aktiviteter.
  • Skabe et vartegn for Silkeborg Kommune som Danmarks Outdoor Hovedstad. Det skal forbinde mennesker, kultur og natur i en æstetisk konstruktion, der nænsomt føjer sig ind i landskabet med organiske konstruktioner og giver de besøgende en unik oplevelse med kunstværker, udsigtspunkter og opholdssteder undervejs.
  • Udvikle nye attraktioner og mindre kunstværker i naturen på strategisk udvalgte steder og sikre, at værkerne aktiveres via vandringer og iscenesættelser - med det formål, at gøre værkerne og oplevelserne tilgængelige for en bredere borgergruppe.
  • Arbejde med at forbinde og kommunikere allerede eksisterende attraktioner og værker i hele kommunen, så vi skaber flere stedsspecifikke oplevelser og benytter natur, kunst og kulturarv til at øge tilknytningen til de forskellige lokalområder for både beboere, tilflyttere og besøgende på tværs af kommunen.
  • Sikre, at de store events sætter varige spor til gavn for flere ved gennem en bæredygtig tilgang at bevare de støttefaciliteter, vartegn og formidling, der udvikles til f.eks. Spejdernes Lejr i 2030 og World Scout Jamboree i 2031, så det bliver tilgængeligt for en bredere målgruppe efterfølgende.

Aktive kulturfællesskaber i lokalområderne

Kulturfællesskaber, -aktiviteter og -mødesteder har en stor betydning i lokalområderne. Det øger livskvaliteten og sikrer, at tilflytterne bliver en del af lokalområdet. Kulturaktiviteterne udspringer ofte af kreativitet, aktiv deltagelse og drives for størstedelen af frivillige kræfter. Det bygger på en tradition for, og ofte en nødvendighed af, at skabe aktiviteterne selv. Det betyder, at hvis kulturlivet i lokalområderne understøttes og styrkes, så opnår vi både at livskvaliteten og sammenholdet i lokalområdet øges, men også at området bliver mere attraktivt for yderligere tilflytning. Derfor ønsker vi at styrke de lokale kulturfællesskaber i samarbejde med de forskellige lokalområder.

Lokale kulturindsatser i Silkeborg Kommune er kendetegnet ved en bred vifte af kulturtyper, der spænder fra koncerter og foredrag til billedkunstudstillinger og håndarbejdsfællesskaber. Ofte skabes og benyttes den lokale kulturarv og det former områdets DNA og borgernes kobling hertil. I de senere år er der også indgået samarbejde med nationale kulturaktører, der bringer alt fra ballet til dokumentarfilm til lokalområderne ligesom også lokale kulturaktører, som Musikrampen og festivalen KK44 etablerer lokale samarbejder i forskellige områder.

Udvikling af de nære kulturfællesskaber

Vi ønsker at styrke de aktive kulturfællesskaber ved at investere i flere kulturtilbud og formidle de muligheder der er for samarbejde og ressourcer. Der skal være frihedsgrader i de lokale kulturindsatser, så udviklingen af kulturlivet kan tilpasses den lokale kontekst og de enkelte områders ønsker og behov. Indsatserne skal altså respektere og anerkende de eksisterende kulturmiljøer og facilitere udviklingen af et endnu stærkere kulturliv i lokalområderne, ved at udspringe af det stedsspecifikke kulturliv.

For at styrke aktive kulturfællesskaber i lokalområderne vil vi:

  • Samle og formidle puljemuligheder, samarbejdspartnere, faciliteter, materiel, medarbejderkompetencer og øvrige ressourcer i Kultur- og Borgerserviceafdelingen.
  • Skabe nyt kulturliv i de lokale mødesteder ved at investere i flere kulturtilbud sammen med lokale civilsamfundsaktører, lokale og nationale kulturaktører samt arbejde med parternes styrker inden for booking, markedsføring og afvikling.
  • Styrke sammenhængskraften på tværs af lokalområderne ved at investere i flere tværlokale samarbejder og tilbud med udgangspunkt i lokal kulturarv og et større samarbejde med f.eks. Museum Silkeborg for at synliggøre de lokale kulturperler og give borgerne mulighed for at lære andre områder at kende.
  • Skabe fleksible rammer for lokale fællesskaber og frivillighed for derigennem at lette lokale aktørers administration og bidrage til at fjerne mulige barrierer for civilt engagement.

Synlige og tilgængelige kulturtilbud

En effektiv kommunikationsindsats er afgørende for at skabe opmærksomhed om kulturelle aktiviteter og events lokalt, regionalt og nationalt. Det er gennem kommunikationen til borgere og besøgende, at de inspireres til at deltage og engageres i kulturtilbuddene i Silkeborg Kommune, hvilket styrker fællesskabet og understøtter et rigt og varieret kulturliv.

Synligheden af lokale arrangementer og initiativer fra forskellige byer og lokalområder styrker lokalsamfundenes identitet og stolthed og er en vigtig faktor for at skabe aktiviteter i hele kommunen. Vi vil derfor fortsat udvikle og investere i øget synlighed og tilgængelighed af kulturtilbuddene i Silkeborg Kommune.

Udvikling af Det Sker i Silkeborg-platformen

Silkeborg Kommunes kulturprofil viser, at de fleste får deres information og inspiration til kulturtilbud fra netværk, Det Sker i Silkeborg-platformen og lokale medier. Det Sker i Silkeborg har en central værdi for Silkeborg Kommune som en platform, der binder kommunens kultur- og fritidsliv sammen, og den har potentiale til at skabe endnu større engagement i hele kommunen. Platformen har samlet mere en 86.000 følgere, mens hjemmesiden siden opstarten i 2020 har haft mere end 2 mio. besøgende.

Vi vil derfor i de kommende år investere i netværk og samarbejde med kulturinstitutioner, lokale medier og ungeambassadører samt udvikle Det Sker i Silkeborg platformen og øge kommunikationen om særlige styrkepositioner i Silkeborg Kommunes kulturliv.

For at øge synligheden og tilgængeligheden af kulturtilbuddene vil vi:

  • Øge samarbejdet med og etablere et netværk sammen med kulturinstitutionernes kommunikationsmedarbejdere og involvere borgere og civilsamfundsaktører aktivt i formidlingen af kultur og natur som et naturligt samlingspunkt for kommunikation mellem kommunen, kulturinstitutioner, lokale aktører, frivillige og borgere.
  • Øge fokus på unge i kommunikationen gennem en særlig kommunikationsindsats ift. formidling af indhold og øget involvering f.eks. ved at samarbejde med unge ambassadører og redaktører, der kan være med til at skabe relevant og tidssvarende indhold, som de unge selv føler ejerskab over.
  • Udvikle og fremtidssikre platformen Det Sker i Silkeborg ved at optimere brugeroplevelsen samt udvide rækkevidde og relevans via nye tiltag som nyhedsbreve, digitale mobilløsninger, podcast og personificeret indhold.
  • Styrke kommunikationen omkring Danmarks Outdoor Hovedstad samt tilbagevendende og enkeltstående events såsom VM i Kajak 2027, EM i Gravel 2028, Spejdernes Lejr 2030 og World Scout Jamboree 2031 for at øge borgernes stolthed og forholde til deres nærområde og sikre, at besøgende har gode oplevelser før, under og efter deres besøg.

Sådan er kulturstrategien blevet til

Silkeborg Kommunes kulturstrategi 2025-2031 er blevet til i løbet af 2024 og er udviklet sammen med den nye idrætsstrategi. Første skridt på vejen var at kortlægge de eksisterende politikker og strategier, der peger ind i området og sikre, at de gode erfaringer og mulighederne for tværfagligt samarbejde anvendes i det videre arbejde. Derefter har vi afdækket eksisterende viden, der har bidraget med nationale tendenser på kulturområdet.

Lokalt i Silkeborg Kommune har vi dels fået udarbejdet en kulturprofil, hvor 1.454 borgere via et spørgeskema har givet os vigtig viden om deres kulturvaner og ønsker. Derefter er fem forskellige aktører på kulturområdet blevet interviewet, ligesom vi har gennemført et interview med en gruppe tilflyttere med særlig fokus på de mange nye børnefamiliers vaner og ønsker.

I august 2024 tog Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalget stilling til en ny mission og vision for udvalgets område. Den udspringer af byrådets vision og blev udarbejdet på udvalgets budgetmøde i juni 2024. De politiske ambitioner og den faglige viden blev dermed starten på strategiudviklingen.

Bred involveringsproces

I strategiudviklingen har det været et stort ønske at nå bredt rundt i kommunen for at komme i dialog med mange forskellige aktører, herunder lokale foreninger, institutioner og organisationer indenfor kultur, idræt og outdoor sammen med udvalgsmedlemmer og medlemmer fra de forskellige råd i Silkeborg Kommune: Kulturrådet, Idrætsrådet og Fritidsrådet.

Endelig har der løbende været dialog med andre fagområder i kommunen og øvrige eksterne samarbejdspartnere.

Sådan er strategien blevet til:

Step 1:
Eksisterende politikker
  • Byrådets vision
  • Koncernledelsens strategi
  • Planstrategi
  • Masterplan for Danmarks Outdoorhovedstad
  • Politikker og strategier fra andre fagområder
  • Kultursporet
  • Tænk kunsten ind
Step 2:
Eksisterende og ny viden
  • Forskning og data om danskernes kulturforbrug og behov samt kulturens betydning for den enkelte og samfundet
  • Interviews med nøgleaktører på kulturområdet i Silkeborg Kommune
  • Fokusgruppeinterviews med tilflyttere med fokus på børnefamiliers behov
  • Kulturforbrug og adfærd via ny kulturprofil for Silkeborg Kommune
Step 3:
Politiske ambitioner
  • Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalgets mission og vision for kultur- og fritidsområdet
Step 4
Lokal involvering
  • Otte lokale mødet med - lokale foreninger, institutioner og organisationer indenfor kultur, idræt og outdoor, politikkere og repræsentanter fra Idræts/fritids/kulturrådet
  • Kulturledernetværket
Step 5:
Dialog med råd
  • Kulturrådet
  • Idrætsrådet
  • Fritidsrådet
Step 6:
Dialogmøder med andre fagområder
  • Ungdomsskolen Silkeborg
  • Socialafdelingen
  • Fælles om børne- og ungelivet
  • Natur
  • Sundhed og Omsorg

Sådan arbejder vi med kulturstrategien fremadrettet

Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalgets mission og vision sætter sammen med kulturstrategien og idrætsstrategien den overordnede retning for udvikling af kultur- og fritidsområdet i årene 2025-2031. Visionen og strategierne revideres i 2027 med et nyt politisk udvalg, hvorved der bliver mulighed for at opdatere og aktualisere de strategiske indsatsområder og handlinger.

Sammenhæng og retning

De årlige udvalgsmål vil med dertilhørende handleplaner for kulturstrategien være afsættet for de strategiske og økonomiske valg og fravalg der måtte være, så beslutningerne hænger sammen og fører kultur- og fritidsområdet i den ønskede retning. Samtidig vil kulturstrategien være en vigtig rettesnor, når der indgås nye samarbejdsaftaler på området. Implementeringen vil derudover ske i et tæt samspil med øvrige fagområder, vores eksterne samarbejdspartnere samt de lokale foreninger og civilsamfundsaktører

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje