Skip til hoved indholdet
    Hjem Kommunen Kontakt og åbningstider Borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren

Har du svært ved at finde rundt i regler, forstå en afgørelse du har fået fra kommunen eller er du usikker på, hvilke handlemuligheder du har i din sag? Så kan du søge hjælp hos borgerrådgiveren.

Borgerrådgiveren kan også hjælpe med at genskabe den gode dialog med kommunens afdelinger, hvis du oplever den er kørt lidt af sporet.

Borgerrådgiveren er neutral og ansat direkte af byrådet. Borgerrådgiveren har tavshedspligt og de oplysninger du giver, bliver ikke delt med eller gjort tilgængelige for andre ansatte i Silkeborg Kommune.

Borgerrådgiveren går kun videre med din henvendelse til afdelinger i kommunen, hvis I sammen har besluttet, at det er hensigtsmæssigt.

Sådan kontakter du borgerrådgiveren

Hvis du vil sende Borgerrådgiveren en mail med dine spørgsmål, bedes du sende disse via din digitale postkasse, hvis du sender fortrolige eller følsomme personoplysninger.

Se kontaktoplysninger og telefontider for Borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren er til for:

  • Borgere og virksomheder i kommunen
  • At hjælpe med at genoprette dialogen, hvor dialog er blevet svær
  • At hjælpe borgere med at forstå afgørelser fra kommunen
  • At hjælpe borgere med at forstå breve og mails fra kommunen
  • At hjælpe med at guide borgere rundt i den kommunale organisation
  • At hjælpe med at forstå og finde vej i klagesystemerne
  • At behandle klager over kommunens sagsbehandling, personalets optræden, udførelsen af praktiske opgaver fx undervisning, pasning i dagtilbud, hjemmehjælp eller renholdelse af veje og gader med mere
  • At skabe læring fra sagsforløb som funktionen inddrages i, så Silkeborg Kommune bliver endnu bedre til at betjene alle, der henvender sig til kommunens afdelinger.

Mere om borgerrådgiverfunktionen

Borgerrådgiveren forsøger at skabe dialog mellem borgere eller virksomheder og kommunen. I første omgang er det den ansvarlige afdeling, der skal forsøge at løse eventuelle uoverensstemmelser.

Hvis det ikke lykkes, kan borgeren eller virksomheden kontakte borgerrådgiveren, som herefter undersøger, hvordan sagen er blevet behandlet.

Som myndighed skal vi behandle alle sager efter god forvaltningsskik. Det er en række normer og principper for, hvordan vi som myndighed bør opføre os i forhold til borgerne. 

Se vores principper for god kommunikation i sagsbehandling

Borgerrådgiveren kan ikke behandle:

  • Det faglige indhold i kommunale afgørelser.
  • Politiske beslutninger fx det politiske vedtagne serviceniveau.
  • Henvendelser som vedrører det faglige indhold i kommunens afgørelser.
  • Henvendelser om forhold, som en anden klageinstans kan tage sig af.
  • Sager der er indbragt for Folketingets Ombudsmand eller domstolene.
  • Personale- og ansættelsesforhold
  • Behandle henvendelser vedrørende kommunalt ejede selskaber fx Silkeborg forsyning.

Værktøjskasse til borgere og virksomheder

Borgerrådgiveren har udarbejdet en rettighedsguide over de rettigheder du har, når du har en sag ved kommunen.

Se rettighedsguiden

Her kan du få et overblik over klageprocessen og hvad der kan ske trin for trin.

Klagevejledning til borgerne (PDF)

Hvis du vil henvende dig på vegne af en anden, skal han eller hun give fuldmagt til dig. Det samme gælder, hvis du giver en anden fuldmagt til at tale og handle på dine vegne i en bestemt sag eller situation i forhold til Silkeborg Kommune. 

Kommunen anbefaler en skriftlig fuldmagt til personen, men det er ikke et gyldighedskrav. En fuldmagt kan også gives mundtligt, f.eks. ved at borgeren ringer sammen med dig og siger, at borgerrådgiveren gerne må drøfte sagen med dig.

En fuldmagt er nødvendig, fordi borgerrådgiveren kun behandler sager, hvis parterne i sagen har givet tilladelse til det.

Du kan med fordel anvende en af disse skabeloner til at lave en fuldmagt:

Fuldmagt med alle rettigheder til fuldmagttager (Word)

Fuldmagt med begrænsede rettigheder til fuldmagttager (Word)

 

Borgerrådgiverens årsberetninger

En gang om året skriver borgerrådgiveren en beretning til byrådet.

I beretningen fortæller borgerrådgiveren om det forløbne års aktiviteter. Derudover reflekterer borgerrådgiveren over henvendelserne og fremsætter eventuelt forslag til fremtidige indsatsområder, som kan styrke dialogen med borgerne, borgerbetjening og forbedre borgernes retssikkerhed.

Borgerrådgiverens årsberetning 2023 (PDF) Borgerrådgiverens årsberetning 2022 (PDF)

Jakob Klith Frost

Borgerrådgiver

+4520431708

Telefontider:

Mandag-onsdag: 8.30-14

Torsdag: 8.30-16.30

Fredag: 8.30-13.30

Send sikker digital post

Silkeborg Kommune
Søvej 1
8600 Silkeborg

CVR: 29189641

Genveje