Hjem Borger Foreninger og fritid Lån og leje af lokaler og indendørs faciliteter Overnatning i skolelokaler, sale og haller

Overnatning i skolelokaler, sale og haller

Din forening, skole eller klub kan i forbindelse med forskellige arrangementer låne et klasselokale i Silkeborg Kommune til at overnatte i.

Overnatning i kommunale lokaler

Silkeborg Kommune stiller klasselokaler, gymnastiksale og haller til rådighed for overnatning i forbindelse med stævner, træningslejre, turneringer med mere.

Retningslinjer for overnatning

Søg om overnatning

Hvad du skal gøre for at søge om overnatning afhænger af:

• Hvem du søger på vegne af
  • Hvor I gerne vil overnatte

Herunder kan du ved at klikke på boksene om hvem du er, og hvor I gerne vil overnatte, finde frem til hvilke af de tre nedenstående trin, du skal sørge for at få på plads i forhold til jeres specifikke overnatning.

Hvis I gerne vil overnatte i en hal, og du er i tvivl om hallen er kommunal eller selvejende, så finder du nedenfor en oversigt over hallerne:
Se oversigt over kommunale og selvejende haller

Repræsenterer du hverken en godkendt folkeoplysende forening, en skole eller en forældreforening, så kontakt Kultur- og Borgerserviceafdelingen for nærmere vejledning.

Hvem er du?

Skolen er ansvarlig for arrangementet.

Der er ikke overnatningsgebyr, når skolens egne elever benytter skolens egne klasse/faglokaler.

Skolen er ansvarlig for arrangementet.

Skolen betaler ikke for brug af gymnastiksal/hal.

Forældreforeningen er ansvarlig for arrangementet.

Forældreforeningen skal betale for leje af gymnastiksal (ca. 250 kr. pr. time) eller hal (ca. 900 kr. pr. time).

Vælg det/de relevante trin

Ønsker I at overnatte i et kommunalt lokale, skal I sende en ansøgning til Kultur- og Borgerserviceafdelingen senest 10 dagen inden overnatningen.

Kommer ansøgningen senere end 10 dage inden overnatningen, kan I forvente, at ansøgningen bliver afvist.

Ansøg om overnatning i skolelokaler, sale og haller.

31 kroner per person per nat (2024)

Hvis I overnatter mere end én nat, så husk at oplyse os om, hvor mange personer I var de enkelte nætter.

Hvis I skal bruge en hal eller gymnastiksal i forbindelse med jeres arrangement med overnatning, så husk at booke hallen eller salen via Fritidsportalen:

Book hal eller sal via Fritidsportalen

Særligt vedrørende omklædningsrum, hvis I ikke skal bruge en hal eller gymnastiksal

Det er ikke muligt at booke omklædningsrum via Fritidsportalen. Så hvis I skal bruge omklædningsrum alligevel, så book enten hallen eller gymnastiksalen. I skal dog kun booke i det tidsrum, hvor I gerne vil bruge omklædningsrummene, så I ikke spærrer unødigt for andres brug af hallen eller salen.

Særligt vedrørende skolelokaler

Hvis I skal bruge skolelokaler i forbindelse med jeres arrangement med overnatning, skal I blot udfylde formularen "Søg om lov til at overnatte i kommunale lokaler", så koordinerer Kultur- og Borgerserviceafdelingen omkring skolelokalerne med den pågældende skole.

For at få godkendelse til midlertidig overnatning, skal der også udfyldes en anmeldelse i forhold til brandsikkerhed. Det gælder både for private og kommunale bygninger, som ikke er godkendt til overnatning.

Vi gør opmærksom på, at når du anmelder overnatningen til Silkeborg Kommune, er det dit ansvar, at sikkerheden i forbindelse med overnatningen sker i overensstemmelse med gældende regler.

Team Byg i Teknik- og Miljøafdelingen behandler din anmeldelse og orienterer Midtjysk Brand og Redning.

Anmeld overnatning

Anmeld overnatning i forhold til brandsikkerhed her

Hvad skal du vide før, du afholder din overnatning?

• Anmeldelsen skal sendes til os senest 2 uger før første overnatningsdøgn.
  • Hvis din anmeldelse er på mere end 150 personer, skal ansøgningen indsendes 4 uger før første overnatningsdøgn.
  • Før du udfylder anmeldelsen, skal du som ansvarlig for overnatningen, orientere dig i reglerne for midlertidig overnatning.

Hvad skal vi vide om din overnatning?

• Dato og varighed for overnatning (Maks 7 døgn).
  • Adresse for hvor overnatningen finder sted.
  • Kontaktperson (Navn, telefonnummer og e-mail).
  • Antal overnattende.
  • Oplysninger om, hvorvidt der er fast vågen vagt ved overnatningen.

Hvad siger reglerne om brandsikkerhed?

Reglerne om midlertidig overnatning finder du i bygningsreglementet BR18, kap. 5, bilag 11b.

Læs reglerne i bygningsreglementet

Påkrævede dokumenter der skal være til stede under overnatningen

Hvis der er flere end 50 personer i et rum kræves også følgende:

Vigtig! Inden du anmelder din overnatning

Det er vigtigt, at du orienterer dig i reglerne for midlertidig overnatning i bygningsreglementet BR18, kap. 5, bilag 11b.

Læs reglerne i bygningsreglementet

1. Det er kun tilladt at have 50 overnatninger i den samme bygning om året.
  2. Ved overnatning for børn og unge under 18 år, skal der være en myndig person til stede.
  3. Lokalerne skal være beliggende i terrænniveau, og rum der ikke har udgang direkte til det fri, skal have redningsåbninger for hver påbegyndt 10 overnattende personer.
  4. Der skal være tilstrækkelige alarmerings-, evakuerings- og redningsmuligheder på overnatningsstedet.
  5. I de lokaler, hvor der overnattes, skal der opsættes røgalarmer pr. 10 m i rum og flugtveje, medmindre der er et automatisk varslingsanlæg.
  6. Hvis der overnatter mere end 150 personer, skal være mindst én fast vågen vagt.

Spørgsmål til anmeldelsen

Har du spørgsmål til godkendelsen, kan du kontakte os på 8970 1414 eller team.byg@silkeborg.dk

Bettina Gundlund Johansen Kultur- og Borgerserviceafdelingen Søvej 1 8600 Silkeborg

Kontakt ved spørgsmål til trin 1 "Søg om lov til at overnatte i kommunens lokaler"

Team Byg Teknik og Miljøafdelingen Søvej 1 8600 Silkeborg

Kontakt ved spørgsmål til trin 3 "Anmeld overnatning i forhold til brandsikkerhed".