Hjem Borger Sundhed, forebyggelse og pleje Demens Aktiviteter for personer med demens og pårørende

Aktiviteter for personer med demens og pårørende

Silkeborg Kommune har løbende forskellige tilbud til personer med demens og deres pårørende.

Det er vigtigt at holde fast i hverdagens rutiner og stadig mødes med andre trods en demenssygdom i familien. Regelmæssig motion og socialt samvær har en gavnlig indvirkning på sygdomsudviklingen.

Vi tilbyder derfor både fysisk og mental træning samt arrangerer socialt samvær i Silkeborg Kommune for mennesker med demens.

I Silkeborg Kommune tilstræber vi, at alle der tilbyder aktiviteter for mennesker med demens, også har viden om demens.

Vi samarbejder med DGI, som har uddannede demensvenlige instruktører, og med Idræt om Dagen.

Kontakt en af vores demenskonsulenter for at høre hvilke tilbud, der passer lige netop dig.

Aktivitetstilbud

Er du motiveret for gåture i nærmiljøet eller anden lettere motion i hjemmet men har vanskeligt ved at få det gjort på egen hånd, kan der være mulighed for at få en frivillig motionsven i en tidsbegrænset periode.

Kontakt din demenskonsulent for nærmere information eller motionsvejleder i Sundhedshuset Morten Bach Larsen på tlf. 29 11 96 04 eller mail mortenbach.larsen@silkeborg.dk

Idræt om dagen arrangerer guidet gåture af ca. 1 times varighed for mennesker med lettere demens.

Det er frivillige, der går med som guider, og venner og familie er velkommen til at gå med.

Der er ingen tilmelding.

Læs mere om Skovvandrerne på Idræt om Dagens hjemmeside

Kontakt for mere info:

Mail: Pia.Ostergaard@silkeborg.dk

Kasper Ginnerup Knudsen, Idræt om dagen
Tlf. 20 28 10 99
Mail: Kasperginnerup.knudsen@silkeborg.dk

Silkeborg Bibliotekerne er demensvenlige og tilbyder af og til forskellige aktiviteter, målrettet til mennesker med demens.

Hold øje med udbud på bibliotekets hjemmeside:

Gå til silkeborgbib.dk

Kontakt kulturformidler:

Anne Juul Andersen
Tlf. 41 83 45 67
Mail: annejuul.andersen@silkeborg.dk

Demensteamet afholder en samværscafé for mennesker med demens, der bor hjemme.

I caféen er en mulighed for at skabe netværk, dele erfaringer og få information om livet med demens.

Er du interesseret, møder du bare op.

Mandage i lige uger fra kl. 13.00 - 15.00

Mariehøj Sognehus
Almindsøvej 6

Kom til café den første mandag i måneden kl. 15.00

Kontakt:

Else Trier
Tlf. 23 27 28 31

Ældresagen driver en café for dig, der har en demenssygdom, eller som har et menneske med demens tæt på dig.

Caféen åbner en mulighed for at skabe netværk, dele erfaringer og få information om livet med demens, da en af Silkeborg Kommunes demenskonsulenter ofte deltager.

Er du/I interesseret, møder du bare op i caféen.

Tid, sted og pris

Samværscaféen Marienhøj afholdes den 3. onsdag i hver måned i Mariehøj Sognegård kl. 17.00 - 19.00, hvor der også er fællesspisning.

Det koster 50 kr. pr. person

Demensskole er for dig, der er ægtefælle, barn, barnebarn eller på anden vis nært pårørende til mennesker med en demenssygdom.

Tid og sted:

Alle aftener kl. 18.30 - 20.30 i Medborgerhuset, Bindslevs Plads 5, 8600 Silkeborg.

Datoer og emner:

• 15. april 2024, Emne: Livet med demens – at få en diagnose og tiden efter

• 22. april 2024, Emne: Psykologiske udfordringer og reaktioner som pårørende – at passe på sig selv

• 29. april 2024, Emne: Muligheder for støtte og hjælp som pårørende, herunder værgemål og fremtidsfuldmagter

De tre aftener er et sammenhængende forløb. Det vil derfor være en fordel at følge hele møderækken, men det er dog ikke et krav.

Vil du vide mere, kan du kontakte:

Udviklingskonsulent
Tlf. 20 76 77 55
Mail: pia.ostergaard@silkeborg.dk

Som pårørende til et menneske med demens, kan du have behov for at tale med andre i samme situation som dig. Det har du mulighed for, hvis du deltager i en selvhjælpsgruppe for pårørende.

Silkeborg Kommune udbyder i samarbejde med Selvhjælp Silkeborg selvhjælpsgrupper, som faciliteres af frivillige.

Selvhjælpsgruppen mødes som regel 2 timer ad gangen, og vil i udgangspunktet være et afgrænset forløb på 8-10 gange.

Gruppen kan bestå af ægtefæller, børn, søskende og andre med nær tilknytning til mennesker med demens og består af 6-8 personer.

Der er tavshedspligt i gruppen.

På møderne udveksler I erfaringer og diskuterer problemstillinger.

Det kan være emner som:

• Hvordan får man den bedste hjælp og hvorfra?
  • Skal man nogen gange sige fra - og i så fald hvordan?
  • De daglige udfordringer som pårørende
  • Hvordan er reaktionen/støtten fra familie og venner?
  • Hvordan kan man leve sit eget liv godt - på trods af omstændighederne?
  • Hverdagslivet med den demensramte, døgnrytme, pleje/omsorg, aflastning
  • Hvor kan man evt. finde aktiviteter med andre pårørende?

Demenskonsulenten kan formidle kontakten.

Tilmelding:

Tilmelding sker via udviklingskonsulent i Silkeborg Kommune, Pia Østergaard, på tlf.: 20 76 77 55.

Se yderligere information om Selvhjælp Silkeborg på selvhjaelpsilkeborg.dk

Kurset "Lær at tackle hverdagen som pårørende" er et tilbuddet til dig, der er pårørende til et menneske med langvarig sygdom eller funktionsnedsættelse.

Kontakt koordinator og sygeplejerske:

Helen Kjærsgaard
Mail: hsk@silkeborg.dk