Kvalitetsstandard: Generel information
Når du har brug for hjælp
Hvis du oplever, at dagligdagens opgaver bliver sværere for dig at varetage, kan du henvende dig til Myndighedssektionen i Silkeborg Kommune på telefon 89 70 18 76. Du kan også komme i kontakt via Borgerportalen.dk eller sikker post.
Din henvendelse bliver modtaget af en visitator. Visitatoren er en sundhedsfagligt uddannet person, der ved en samtale med dig og eventuelt pårørende vurderer, hvordan vi bedst støtter dig i at klare din hverdag. Hvis det er nødvendigt, indhenter visitatoren udtalelse fra din læge efter aftale med dig og anden relevant information til sagsbehandlingen. Visitatoren kommer muligvis på besøg hos dig, og i fællesskab kan I drøfte, hvordan du bedst muligt bevarer eller træner dine færdigheder i at klare din hverdag. Visitator kan også prøve nye teknikker eller lignende af, der kan støtte op om at gøre dig så selvhjulpen som mulig. Hvis du ønsker det, vil visitator inddrage dine pårørende, og det er visitators opgave at sikre det uanset om du får besøg af visitator eller ej.
Du er velkommen til at invitere pårørende, bekendte eller en god ven med til samtalen med visitatoren. Det kan være en god ide, da andre kan være med til at huske, hvad der blev sagt og aftalt ved samtalen.
Når visitatoren skal vurdere dine behov, tager vedkommende udgangspunkt i lovgivningen, dine og din families ressourcer og behov, og i det serviceniveau, Byrådet i Silkeborg Kommune har vedtaget. I behandlingen af din sag sikrer vi en bred afdækning af dine muligheder for støtte og omsorg og vejleder dig, hvis andre muligheder for støtte giver mening i din situation.
Rehabilitering før hjælp - Vurdering af dine behov
Vi tilbyder dig råd og vejledning, hjælpemidler eller rehabilitering før, vi tilbyder hjælp og støtte i form af praktisk hjælp, personlig pleje eller madservice. Samtidig arbejder vi i Silkeborg Kommune med at støtte borgerne via digitale løsninger, hvor man taler med en medarbejder over en skærm. Silkeborg Kommune står her for oplæring og teknisk support.
Vi tilbyder dig som som udgangspunkt et rehabiliteringsforløb. Her vil vi sammen søge at gøre dig så lidt afhængig af hjælp som muligt. Du er selv med til at fastsætte dine individuelle mål for forløbet.
Sideløbende med rehabiliteringsforløbet kan du blive tilbudt anden hjælp, hvis du har behov for dette.
Formålet med et rehabiliteringsforløb er:
- At du kan klare dig selv og de daglige gøremål på egen hånd bedst muligt
- At du forbedrer din fysiske, psykiske og sociale funktionsevne for derved at udskyde, nedsætte eller helt undgå at få behov for personlig pleje eller praktisk hjælp fra hjemmeplejen
- At støtte dig i at overvinde de hindringer, der kan være for at blive så selvhjulpen som muligt og forblive i din egen bolig.
Ved tilrettelæggelsen af rehabiliteringsindsatsen lægger vi vægt på:
- Hvilke opgaver du selv kan varetage, eventuelt med støtte fra tekniske hjælpemidler
- Din boligs indretning; kan der, i dialog med dig, ommøbleres, så en opgave bliver nemmere for dig?
- Ressourcer i din husstand eller netværk; kan en ægtefælle eller andre i dit hjem hjælpe med at udføre nogle af de praktiske opgaver?
- Din aktuelle livssituation
- Hvilke opgaver kan du deltage i med støtte fra andre?
I rehabiliteringsforløbet kan du møde flere faggrupper, fysioterapeuter, ergoterapeuter eller sygeplejersker eller andre sundhedsfaglige medarbejdere.
Hvis det viser sig, at du efter rehabiliteringsforløbet ikke selv kan varetage opgaverne i dit hjem, tilbyder vi dig hjælp til de hverdagsopgaver, du ikke kan klare. Vi tilbyder hjælpen med udgangspunkt i Silkeborg Kommunes politisk bestemte serviceniveau, som er beskrevet i kvalitetsstandarderne for personlig pleje, praktisk hjælp og madservice mv.
Bevilling af hjælp
Efter afslutning af et rehabiliteringsforløb modtager du en afgørelse, som indeholder en beskrivelse af årsagen til din henvendelse, samt hvilke opgaver du kan få hjælp til, hvis du fortsat har behov for hjælp. Afgørelsen indeholder også målet for hjælpen.
Hjælpens omfang aftales mellem dig og visitator og fremgår af afgørelsen. Det fremgår også af afgørelsen, hvilken hjælp, der er bevilget, og hvad der ikke er bevilget hjælp til i forhold til din ansøgning om hjælp.
Hvis du får helt eller delvist afslag på din ansøgning om hjælp, vil afgørelsen indeholde en klagevejledning.
Løbende vurdering af dit behov for hjælp
Medarbejdere, der kommer hos dig, vil løbende følge op på dit behov for hjælp.
Du har pligt til at oplyse til Silkeborg Kommune, hvis du oplever en bedring i dit funktionsniveau.
Levering af hjælpen
Frit valg af leverandør
Hvis du bliver bevilget hjælp, skal du selv vælge, hvilken leverandør du ønsker. Du kan vælge imellem:
- Den kommunale leverandør
- De private leverandører, som Silkeborg Kommune har indgået aftaler med
Rehabiliteringsforløbet varetages af den leverandør du vælger eller tidligere har valgt.
Visitator udleverer informationsmateriale om de forskellige leverandører, så du har et godt grundlag at vælge leverandør ud fra.
Selvvalgt hjælper
Hvis du er bevilget personlig pleje eller praktisk hjælp, kan du vælge selv at udpege en selvvalgt hjælper. Den udpegede hjælper bliver ansat ved Silkeborg Kommune, hvis Silkeborg Kommune kan godkende vedkommende.
Igangsætning af hjælpen
En visitator vil kontakte den leverandør, du har valgt. Leverandøren vil efterfølgende kontakte dig, og sammen vil I fastsætte dag og tidspunkt for, hvornår din hjælp starter.
Du får samtidig oplyst et telefonnummer, du kan ringe til, hvis du får behov for at komme i kontakt med leverandøren. Du kan ikke vælge en bestemt medarbejder; en medarbejder af et bestemt køn eller en bestemt etnisk baggrund. De medarbejdere, der kommer hos dig, har de faglige kompetencer, der er behov for i din situation. Du er altid velkommen til at kontakte din leverandør med henblik på dialog.
Hvis du modtager personlig hjælp og pleje, har leverandøren 2 dage til at iværksætte hjælpen. Hvis du modtager praktisk hjælp eller madservice, har leverandøren 7 hverdage til at iværksætte hjælpen.
Får du akut behov for hjælp, iværksætter leverandøren hjælpen hurtigst muligt.
Hvad koster hjælpen?
Hjælpen er gratis, uanset hvilken leverandør du har valgt.
Skift til anden leverandør
Du kan ved at henvende dig til Visitationen skifte til en anden leverandør med 14 dages varsel.
Bytteindsatser
Du har ret til helt eller delvist at erstatte eller bytte din tildelte hjælp med andre indsatser. Det er den enkelte medarbejder, der fagligt vurderer, om det er forsvarligt at fravælge de tildelte indsatser til fordel for andre indsatser. Hvis der er tvivl om denne vurdering, tager vi udgangspunkt i din bevilling, og leverandøren yder hjælpen i overensstemmelse med den. Hvis du gentagne gange vælger andre indsatser end dem, der fremgår af afgørelsen, tager leverandøren kontakt til Visitationen med henblik på at revurdere din hjælp.
Indlæggelse, midlertidigt ophold eller ferie
Ved fravær, ferie, midlertidigt ophold eller indlæggelse på sygehus, er det ikke muligt at samle hjælp sammen til senere brug.
Leverandørens forpligtelser
Krav til leverandøren og medarbejderne
Leverandøren skal tilstræbe, at så få medarbejdere som muligt kommer i dit hjem. Får du hjælp flere gange i døgnet, skal du dog forvente, at der kommer flere forskellige medarbejdere hos dig. Hvis du får praktisk hjælp og har valgt den samme leverandør til pleje, er det ikke sikkert, at det bliver samme medarbejder, der udfører begge opgaver.
Leverandøren er forpligtet til at sørge for, det er uddannet eller oplært medarbejdere, der udfører hjælpen. Medarbejderne skal være i stand til at yde hjælpen efter princippet om hjælp til selvhjælp, så du så vidt muligt aktivt inddrages i opgaveløsningen.
De medarbejdere, der udfører opgaver i dit hjem, har tavshedspligt om forhold de ser og hører i forbindelse med deres arbejde. Tavshedspligten gælder også efter ansættelsesforholdet er ophørt.
Medarbejderne må ikke modtage gaver eller lån af dig. Hvis de overtræder dette, vil det medføre en tjenstlig undersøgelse og eventuel afskedigelse. Medarbejderne har ikke krav på pauser eller forplejning, når de er hos dig.
Hvis hjælpen udebliver
Hvis hjælpen udebliver, skal du kontakte leverandøren, som vil tilbyde dig erstatningshjælp. Udebliver hjælpen flere gange, skal du kontakte Visitationen.
Flytning af hjælpen
Hvis medarbejderen er forsinket, vil leverandøren ringe og give dig besked, hvis de er forsinket mere end en halv time. Se kvalitetsstandarderne for de enkelte indsatser for nærmere retningslinjer for, hvornår leverandøren kan flytte hjælpen.
Eventuel erstatning ved skader
Du skal tage kontakt til leverandøren, hvis en medarbejder under sit besøg i dit hjem kommer til at ødelægge noget. Det en sag mellem dig og leverandøren. Vi vurderer i hvert enkelt tilfælde, om vi kan dække skaden. Hvis den beskadigede ting har nedsat værdi som følge af slitage eller ælde, bliver en evt. erstatning nedsat tilsvarende. Vi vil stille krav om dokumentation for genstandens værdi.
Dine forpligtelser
Hvis du ønsker at aflyse eller flytte hjælpen
Er du forhindret i at modtage hjælp den aftalte dag, skal du give leverandøren besked. Se kvalitetsstandarderne for de enkelte indsatser for nærmere retningslinjer.
Hvis du glemmer at aflyse hjælpen
Hvis du ikke har meldt afbud og ikke åbner døren, vil medarbejderen af hensyn til din sikkerhed undersøge årsagen, for eksempel ved at kontakte pårørende eller Myndighedssektionen. Hvis vi ikke finder ud af, hvor du befinder dig, vil medarbejderen tage kontakt til politiet, som herefter kan rekvirere en låsesmed.
Udlevering af nøgle
Leverandøren må ikke have nøgle til dit hjem og opgang, hvis du selv kan lukke op. Hvis det er nødvendigt med nøgle, anvender vi i Silkeborg Kommune et elektronisk låsesystem, hvor vi via vores sikrede telefoner kan låse op hos dig, hvis du ikke er i stand til at åbne døren, når vi kommer. Hvis det er nødvendigt at udlevere en nøgle til leverandøren, er leverandøren forpligtet til at udlevere en kvittering.
Dit hjem – Medarbejdernes arbejdsplads
Arbejdet skal udføres under sikkerhedsmæssigt forsvarlige forhold i dit hjem. Der bliver derfor lavet en arbejdspladsvurdering (APV), da eksempelvis hjælpemidler, ledninger, el-apparater og andet, som medarbejderne skal bruge, skal være i orden. Det kan være nødvendigt at ommøblere, fjerne tæpper og/eller installere tekniske hjælpemidler i dit hjem, før du kan få hjælp. Det kan eksempelvis være ved at udskifte sengen med en plejeseng. Hvis du får behov for mere hjælp, kan der blive behov for at ommøblere igen for, at der bliver plads til at kunne udføre opgaverne sikkert.
Derudover er det væsentligt, at du sikrer god belysning, så vi kan udføre vores opgaver.
Du skal selv stille de arbejdsredskaber til rengøring m.v. til rådighed, som almindeligvis er i et hjem. Det kan være klude, almindelig vasketøjskurv, støvsuger med langt teleskoprør, gulvmoppe og rengøringsmidler. For at sikre et godt arbejdsmiljø skal rengøringsmidlerne være miljøvenlige og arbejdsredskaberne i forsvarlig stand.
Det er også en forudsætning for at modtage hjælp, at du ikke ryger i dit hjem, mens medarbejderne udfører arbejdet. Hvis du er ryger, skal du sørge for at lufte ud ½ time inden medarbejderne kommer. Hvis røggener ikke kan nedbringes, kan det komme på tale at installere luftrenser i hjemmet.
Det et desuden vigtigt, at husdyr enten holdes i snor eller er i et aflukket rum, mens hjælpen leveres.
Vi lægger vægt på en høflig og respektfuld omgangstone, da det giver det bedste samarbejde, og medvirker til et godt psykisk arbejdsmiljø. Medarbejderne skal altid udvise en høflig og respektfuld omgangstone. Vi henstiller samtidig til, at der er en generel respekt for medarbejderne, mens de er i hjemmet og udfører opgaver.
Da leverandøren af hjælpen også fungerer som uddannelsessted, kan medarbejderne have elever eller studerende med, som i perioder også vil udføre den aftalte hjælp.
Tilsyn, opfølgning og klage
Klage over afgørelsen
Hvis du er utilfreds med afgørelsen, kan du klage over den. Klagen skal du sende til Visitationen.
Klagen skal være modtaget i Visitationen senest 4 uger efter, at du har modtaget afgørelsen.
Du kan klage mundtligt eller skriftligt. I klagen skal du oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen.
Når Visitationen har modtaget din klage, genvurderer man din sag. Der bliver taget stilling til, om du kan få helt eller delvist medhold i klagen. Silkeborg Kommune meddeler dig resultatet af genvurderingen senest 4 uger efter, vi har modtaget din klage. Hvis der ikke bliver ændret på din afgørelse, vil din klage blive sendt til Ankestyrelsen, sammen med sagens øvrige akter. Du vil herefter høre fra Ankestyrelsen. Klagen har ikke opsættende virkning.
Det betyder, at den afgørelse, du klager over, gælder, imens Ankestyrelsen behandler din klage.
Opfølgning på din hjælp
Hvis der opstår noget akut, eller hvis dine behov ændrer sig, følges der op med det samme. Den medarbejder, der hjælper dig i det daglige, observerer også ændringer i din almentilstand og giver besked til Visitationen i tilfælde af behov for at ændre din hjælp. Dette gælder både hvis din tilstand er forbedret eller forværret.
Tilsyn med leverandøren og kvaliteten af din hjælp
Silkeborg Kommune fører tilsyn med, at alle leverandører leverer hjælp i overensstemmelse med Visitationens bevilling, og om kvaliteten svarer til de krav, vi stiller til leverandørerne. Tilsynet er baseret på anmeldte besøg og interviews i udvalgte borgeres hjem.
Styrelsen for Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med kvaliteten af den hjælp, der leveres. De fører også tilsyn med de sundhedsfaglige opgaver, eksempelvis medicinhåndtering. Tilsynene er anmeldte og foregår ude hos leverandørerne samt ved besøg i tilfældigt udvalgte hjem. I de tilfælde, hvor tilsynet ønsker at besøge borgerne, spørges borgerne inden, om de vil deltage.