Hjem Borger Sundhed, forebyggelse og pleje Demens Tilbud til dig med en demenssygdom

Tilbud til dig med en demenssygdom

Silkeborg Kommune har en række tilbud til dig, der lever med en demenssygdom.

Dine muligheder for hjælp og støtte

På landsplan og her i kommunen siger erfaringerne, at de fleste mennesker helst vil klare sig selv.

Hvis vi vurderer, at du har brug for hjælp, vil du blive visiteret hertil.

Der findes forskellige hjælpemidler, som kan give tryghed og hjælpe dig i hverdagen, så du kan klare dig selv så længe som muligt i kendte omgivelser.

Det kan fx være kalendere, kommunikationsredskaber og GPS-systemer. Noget skal du søge om, mens du selv skal betale for andet.

Du kan få personlig og praktisk hjælp fra kommunens fagpersoner, hvis visitationen vurderer, at du har brug for ekstra støtte.

Det er altid dit helbred og din mulighed for anden hjælp, der afgør, hvilket tilbud du tilbydes.

Tal med en demenskonsulent om mulighederne for hjælp i Silkeborg Kommune - se kontaktboksen her på siden.

Hvis du har en demenssygdom, kan du få tilbud om at komme på daghjem i dagtimerne på hverdage.

På daghjemmet tilbyder vi socialt samvær og tilpassede aktiviteter - altid med det formål at understøtte træning for både krop og hjerne.

At komme på daghjemmet kan skabe tryghed og struktur i din hverdag og aflaste dine pårørende.

Du skal visiteres til daghjemmet, og du skal selv betale for mad og transport.

I Silkeborg Kommune findes følgende daghjem:

• Dybdal Daghjem - Resenbro
  • Kæret - Kjellerup
  • Daghjemmet Marienlund

Tag kontakt til en af vores demenskonsulenter, som kan hjælpe med den videre proces.

Hvis du har en demenssygdom, kan du få tilbud om et midlertidigt ophold. Der er tale om et døgntilbud, hvor du kan få støtte, pleje og omsorg.

Du skal visiteres til tilbuddet, og du skal selv betale det, der svarer til kommunens døgnpris for mad, rengøring og vask.

Der er to slags ophold: Vurderings- og aflastningsophold.

Vurderingsophold

På et vurderingsophold kan du få afklaret dine behov for støtte. Vi vil bl.a. vurdere hvilke tiltag, der passer bedst til din situation.

Eksempelvis om du kunne have gavn af en mere struktureret hverdag, eller om du har brug for en anden boligform.

Aflastningsophold

Formålet med et aflastningsophold kan være at aflaste pårørende for en periode.

Andre gange kan den sygdomsramte have brug for at komme i andre rammer for en tid.

Silkeborg Kommune har flere typer plejeboliger, som er velegnede for mennesker med demens.

I samarbejde med dig finder Visitationen den bedst egnede bolig. Det er som udgangspunkt dine behov og ønsker, der er afgørende for hvilken type bolig, vi kan tilbyde dig.

Du kan læse mere om de enkelte plejecentre i Silkeborg Kommune på plejecentre.silkeborg.dk

Det er muligt at besøge de forskellige plejecentre, du skal blot lave en aftale med lokallederen på stedet først.

Se hvordan du søger om en plejebolig

Fremtidsfuldmagt

Det kan være en god idé at oprette en fremtidsfuldmagt. Med en fremtidsfuldmagt, kan du i god tid beslutte, hvem der i fremtiden skal foretage handlinger på vegne af dig.

Det kan være nødvendigt, hvis du bliver alvorlig syg eller på anden måde mister evnen til selv at tage dig af dine økonomiske og/eller personlige forhold. Også beslutningen om at søge en plejebolig.

Du kan læse mere om fremtidsfuldmagt på borger.dk

Værgemål

Såfremt du ikke kan samtykke til en flytning i plejebolig, skal der søges værgemål, såfremt du ikke har lavet en fremtidsfuldmagt.

Når værgemålet er gået i gennem, ved familieretshuset, kan værgen skrive under på plejeboligansøgningen og efterfølgende boligtilbud.

Du kan læse mere om værgemål familieretshuset.dk

Pia Østergaard

Udviklingskonsulent