Hjem Borger Natur og miljø Vandløb og søer Indsatser for vandhåndtering i Gudenåen

Indsatser for vandhåndtering i Gudenåen

Få overblikket over de politiske beslutninger og indsatser, der sættes i gang for at håndtere vandet i Gudenåen.

27. juni 2022: Orienteringsmøde om arbejdet med oversvømmelser langs Gudenåen

27. juni holdt Silkeborg Kommune orienteringsmøde for borgere, der oplever problemer med oversvømmelser fra Gudenåen. Borgerne blev præsenteret for de indsatser, Silkeborg Kommune arbejder med for at afhjælpe oversvømmelser fra Gudenåen.

Se Silkeborg Kommunes præsentationen fra mødet

Oplæg ved Maria Pilgaard, LandboForeningenMidtjylland

Præsentationerne er ikke tilgængelige - ved spørgsmål send gerne en mail til Muj@silkeborg.dk

April 2022 – Alle gudenåkommuner har godkendt helhedsplanen

Alle 7 gudenåkommuner har godkendt helhedsplanen for vandhåndtering langs Gudenåen.

20. december 2021: Helhedsplan godkendt af byrådet

Byrådet besluttede på byrådsmødet 20. december 2021 at godkende helhedsplanen for Gudenåen samt øvrige nedenstående punkter vedrørende helhedsplanen. Godkendelsen skete med den tilføjelse, at Klima- og Miljøudvalget skal arbejde med et mål, der definerer, hvor stor vandføringsevnen i Gudenåen på strækningen nedstrøms fra motorvejsbroen og til Tange Sø skal være.

De fire punkter, der blev indstillet er:

• at helhedsplan for vandhåndteringen langs Gudenåen godkendes.
  • at høringsnotat og svarene til de enkelte høringssvar godkendes, og der sker
    indarbejdelse i helhedsplanen af de elementer, som fremgår af høringsnotatet.
  • at Gudenåkommunerne ved igangsættelse af klimatilpasningsprojekter/-initiativer langs
    Gudenåen tager udgangspunkt i Gudenå helhedsplan og samarbejder med andre
    kommuner i de tilfælde, det skønnes relevant.
  • at Gudenåkomiteens rolle som tværkommunalt politisk forum for klimatilpasning i
    Gudenåen bliver indarbejdet i kommende revision af Gudenåkomitéens vedtægter jf.
    den fælles vision om håndtering af vand i Gudenåen.

Se beslutningsprotokollen for godkendelse af helhedsplan for Gudenåen her (sag 4).

17. december 2021: Gudenåen optaget i pilotordning

Gudenå blev optaget i en pilotordning om helhedsplanlægning for oversvømmelser i vandløbsoplande, som er udsendt af Miljøstyrelsen. Pilotordningen er en del af arbejdet med den nationale klimatilpasningsplan. Gudenåen har igennem ordningen bl.a. fået tilsagn til at arbejde med en landskabsanalyse for Gudenådalen i 2022.

3. november 2021: Silkeborg arbejder videre med fire punkter fra helhedsplanen

Klima- og Miljøudvalget besluttede på udvalgsmødet 3. november 2021, at Silkeborg Kommune skal videre med følgende punkter fra helhedsplanen for Gudenåen:

• Udarbejdelse af forprojekt(er) for indsatser fra Viborgbroen til nedstrøms Resenbro. Beskrivelse af projekt(er), tidsplan, ressourcer og økonomi mv.
  • Afklaring af mulighed for opkøb af enkelt ejendomme på frivillig basis.
  • Tæt dialog med Velas om multifunktionel jordfordeling på frivillig basis
  • Ideoplæg til proces om tilpasning af ådalen på strækningen fra Resenbro til Tange sø med inspiration fra landskabsstrategi for Nørreådalen.

Vi opdaterer løbende siden med informationer og beskrivelser af indsatserne.

Se beslutningsprotokollen for drøftelse af helhedsplanen for Gudenåen her (sag 5).

Helhedsplan for Gudenåen

De syv Gudenåkommuner er gået sammen om at lave en helhedsplan for vandhåndtering i Gudenåen.